یک کارشناس سیاست خارجی گفت: اگر گروه 1+5 به ویژه آمریکایی‌ها بدعهدی نکنند، مسائل داخلی و فشارهای بیرونی لابی صهیونیست‌ها بر روند تصمیم‌گیری آن‌ها تاثیر نگذارد و براساس مقررات بین‌المللی، قواعد حقوقی و فنی بحث را ادامه دهند، دستیابی به توافق چندان دور از ذهن نیست.

"سیدجلال فیاضی " در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، پیرامون پیامدهای تمدید مذاکرات هسته‌ای گفت : مذاکره یک تصمیم و اراده دو طرفه است و برهمین مبنا ایران و کشورهای 1+5 تصمیم گرفتند مسائل پرونده هسته‌ای ایران را پشت میز مذاکره و از طریق دیپلماسی حل کنند.

وی تصریح کرد: نباید مذاکرات را از این منظر نگاه کرد که به نفع چه‌ کسی است، بلکه مذاکره به نفع اراده‌ای است که می‌خواهد آن را به نتیجه برساند، بنابراین تمدید مذاکرات هسته‌ای اقدامی کاملا درست بوده زیرا تاکنون بسیاری از دیدگاه‌ها به هم نزدیک شده است .

این کارشناس سیاست‌ خارجی در رابطه با پیش‌بینی پرونده هسته‌ای ایران در هفت ماه آینده بیان کرد: اگر گروه 1+5 به ویژه آمریکایی‌ها بدعهدی نکنند، مسائل داخلی و فشارهای بیرونی لابی صهیونیست‌ها بر روند تصمیم‌گیری آن‌ها تاثیر نگذارد و بر اساس مقررات بین‌المللی و قواعد حقوقی و فنی مذاکرات را ادامه دهند، دستیابی به توافق چندان دور از ذهن نیست. 
 
فیاضی در مورد عملکرد تیم هسته‌ای کشورمان در مذاکرات ژنو اظهار داشت: تیم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، یکی از مقتدرترین و توانمندترین تیم‌های هسته‌ای در این مذاکرات و حتی در مسیر دیپلماسی بوده است، زیرا اولا، به طور کامل به قواعد سیاسی، بین‌المللی، حقوقی و فنی مسلط است، ثانیا اصول جمهوری اسلامی ایران را کاملا می‌شناسد و ثالثا بر این حقوق ایستادگی و پافشاری کرده است .

وی در ادامه بیان کرد: تیم مذاکره کننده کارنامه بسیار درخشانی دارد و باید در هفت ماه آینده از حمایت همه ارکان‌ نظام جمهوری اسلامی ایران برخوردار باشند تا بتوانند همچنان با اقتدار از اصول کشور و پرونده هسته‌ای دفاع کنند .

این کارشناس سیاست خارجی با توجه به رفتار زیاده خواهانه غرب به ویژه آمریکا در پرونده هسته‌ای ایران گفت: دیپلماسی یک حرکت صفر و یک نیست، دیپلماسی برمبنای قواعد و مقررات بین‌المللی است بنابر این طبیعی است هر چه توافقات و قراردادها استحکام بیشتر حقوقی داشته باشد، از ضمانت اجرایی بیشتری هم برخوردار است.
 
فیاضی تاکید کرد: اگر چه ما واقعا اعتمادی به ایالات متحده نداریم، اما در عین حال معتقدیم که بهترین مسیر، دیپلماسی و مذاکره است و باید آن را ادامه داد؛ چرا که ادامه این روند به این مفهوم است که در نهایت، این امکان وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران به یک توافق خوب دست یابد و در صورت عدم حصول توافق، قطعا این آمریکایی‌ها هستند که در افکار عمومی جهان و همچنین در روند ارتباطات بین‌المللی ، زیان خواهند دید و ایران به عنوان کشوری که از ابتدا بر مبنای اصول بین المللی عمل کرده است هیچ گونه زیانی نخواهد دید. 
 
وی در پایان در مورد لغو تحریم‌ها علیه ایران خاطرنشان کرد: قطعا موضوع لغو تحریم‌ها، نیاز به یک زمان بندی معقول و منطقی دارد که باید در عرصه اعتمادسازی و همکاری با آژانس مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: مذاکره ، تمدید ، ایران ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار