نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری:

وظیفه کمیته اخلاق پزشکی، فقط بررسی تخلفات پزشکی نیست

دکتر عباس‌زاده گفت: برخی تصمیمات اخلاقی در مورد وضعیت بیماران و تصمیم‌گیری برای نحوه روند درمان، تنها از عهده یک پزشک بر نمی‌آید و نیاز به تصمیم جمعی و استفاده از خرد جمعی در بیمارستان دارد.

دکتر عباس‌ عباس‌زاده نائب رئیس شورای عالی نظام پرستاری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کمیته‌های اخلاق پزشکی در بیمارستان‌ها نهادی است که تشکیل آن هر چند ضروری به نظر می‌رسد ولی به صورت قانون مند، اجباری برای وجودش در بیمارستان‌ها نیست که این نقص است، وجود کمیته اخلاق پزشکی در بیمارستان‌ها علاوه بر این که وظیفه رسیدگی به تخلفات را بر عهده دارد، بررسی به موقع مسائل و مشکلات اخلاقی موجود را هم باید مد نظر قرار دهد.

به عنوان مثال انتشار عکس یا فیلم از بیماران که حریم خصوصی افراد است، باید به سرعت توسط این کمیته‌ها مورد بررسی قرار گیرد و این که پرسنل بیمارستان دخیل هستند یا نه، از وظایف عمده این کمیته‌ها است.

دکتر عباس‌زاده ادامه داد:‌ علاوه بر بررسی داخلی مسائل اخلاقی پیش آمده در هر مرکز بیمارستانی، وظیفه دیگر کمیته اخلاق پزشکی بیمارستان‌ها، تصمیم گیری در مورد موارد خاص پیش آمده برای یک بیمار است.

وی افزود: اگر در مورد یک مریض لازم باشد  تصمیمی گرفته شود که بار اخلاقی دارد، کمیته اخلاق بیمارستانی، مشارکت می کند که تصمیمات اخلاقی بهتر انجام گیرد چرا که در این موارد، تنها پزشک معالج بیمار، توان تصمیم گیری نهایی را ندارد ضمن این که تقویت و تشکیل منظم جلسات این کمیته و قانونمندی اعضا کمیته اخلاق پزشکی به بهبود کیفیت کار کمک می‌کند و در نهایت اجرای اخلاق در بیمارستان که بیشتر از یک ابزار خارجی، یک وجدان اخلاقی درونی است، را بیشتر شاهد خواهیم بود و کمتر شاهد انتشار حریم خصوصی بیماران در فضاهای مجازی خواهیم بود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار