اظهارات طلبکارانه و وقیحانه سحرخیز باعث شد که به سراغ «ابوالقاسم رئوفیان» و «حسین کنعانی‌مقدم»، اعضای جبهه ایستادگی، «حمیدرضا ترقی»، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و «مهدی فضائلی»، فعال رسانه‌ای اصولگرا، رفته و سؤالاتی را در این ارتباط از ایشان مطرح کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران،«خیلی از اصلاح‌طلبان برخلاف اول انقلاب دیگر علاقه‌ای به آقای خمینی ندارند»؛ «تغییر قانون اساسی، تغییر ساختاری قوه قضاییه و حذف نهاد ولایت‌فقیه جزیی از اصلاحات است»؛ «ما در اول انقلاب اشتباه کردیم که با خوش‌بینی بسیار و اولیه به آیت‌الله خمینی، به ولایت‌فقیه هم باور داشتیم».

«خیلی‌ از اصلاح‌طلبان بر خلاف اول انقلاب دیگر علاقه‌ای به آقای خمینی ندارند.» - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930902001436#sthash.n6GVnNwN.dpuf
«خیلی‌ از اصلاح‌طلبان بر خلاف اول انقلاب دیگر علاقه‌ای به آقای خمینی ندارند.» - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930902001436#sthash.n6GVnNwN.dpuf
این‌ها نه صحبت‌های سلطنت‌طلب‌ها و منافقین آن‌ور آبی، بلکه اظهارات فردی است که در دوران موسوم به اصلاحات «مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» بوده است.

این نیش‌های گزنده در حالی روان هر فرد انقلابی را زخمی می‌کند که همین آقایان به شعار اصلاح‌طلب، سال‌ها بود که با لقلقه انقلاب و ولایت‌فقیه، کیسه ثروت و طمع قدرت برای خود و اعوان و انصارشان دوخته بودند و البته به قولی ماه پشت ابر هرگز نخواهد ماند؛ چرا که تا به امروز حوادثی همچون کوی دانشگاه سال 78، کنفرانس برلین و فتنه سال 88 باعث پدیدار شدن ذات دروغین و منافقانه این جماعت متوهم و فرصت‌طلب شده است.

اظهارات طلبکارانه و وقیحانه سحرخیز باعث شد که به سراغ «ابوالقاسم رئوفیان» و «حسین کنعانی مقدم»، اعضای جبهه ایستادگی، «حمیدرضا ترقی»، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و «مهدی فضائلی»، فعال رسانه‌ای اصولگرا، رفته و سؤالاتی را در این ارتباط از ایشان مطرح کنیم. 

ارزیابی شما از اظهارات «عیسی سحرخیز»؟


رئوفیان: این نوع اظهارات بیانگر نیات ناشایست و مکتوم و پوشیده برخی اصلاح‌طلبان در دولت اصلاحات است. انتظار می‌رود که اصلاح‌طلب‌هایی که معتقد به ولایت‌فقیه هستند، هر چه سریع‌تر انزجار و مواضع خودشان را نسبت به صحبت‌های سحر‌خیز اعلام کنند؛ خیلی هم نباید زمان بگذرد و این چیزی نیست که برخی‌ها بخواهند بگویند باید مطالعه کنیم یا بررسی کنیم؛ اگر این واکنش از سوی اصلاح‌طلب‌ها انجام نشود، ان برداشت از ناحیه دیگران صورت می‌گیرد که آن‌هایی که در مقابل این نوع اظهارات سخیف و مردود سکوت کردند، با صحبت‌های گفته شده هم فکر و همراه هستند؛ البته خوشحالم از این که برخی اصلاح‌طلبان متعاقبا در برابر صحبت‌های سحرخیز نوعی و کسانی که این گونه فکر می‌کنند، اعلام موضع داشته‌اند.

ترقی: موضع سحرخیز شبیه مواضع دیگر اعضای اصلاح‌طلب تندرو به ویژه «مجاهدین انقلاب» است که در گذشته هم امثال «آقاجری»، «نجفقلی حبیبی»، مطالبی را پیرامون نگاه جدید و تجدیدنظرطلبی‌شان در مواضع انقلاب بیان کردند.

جریان اصلاح‌طلب افراطی، نه تنها از خط امام خارج شدند بلکه از خط اصلی انقلاب و اسلام هم فاصله گرفتند، امروز شاهدیم برخی عناصر اصلاح‌طلب حتی به فقه سیاسی امام(ره) پایبند نیستند و فقه سیاسی شخصیت‌های دیگر در تاریخ اسلام را مبنای حرکت سیاسی خودشان قرار می‌دهند؛ این نشان می‌دهد که بعد از رحلت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، این جریان اعتقاداتش را از دست داده‌ است.

فضائلی: ما در معارف دینی و آموزه‌های آن داریم وقتی انسانی مسیر گناه و ترک واجبات و انجام محرمات را طی می‌کند، بعد از مدتی به مرحله انکار اصول اعتقادی می‌رسد، تصور من این است که در حوزه سیاسی و نظری چنین اتفاقی برای برخی نیروهای اصلاح‌طلب رخ داده است ؛ چرا که این‌ها بخشی از حقایق انقلاب و آموزه‌هایی که در خط حضرت امام(ره) بوده است را انکار می‌کنند.

این همان چیزی است که در جریان فتنه 88 با آتش زدن تصویر امام در همان ماه‌های اول فتنه شاهد آن بودیم و عدم اعلام برائت عمده جریان اصلاحات و عدم مرزبندی آن‌ها منجر شد، فتنه ادامه پیدا کند و حوزه‌های دیگر را نیز زیر پا بگذارند، بحث روز قدس را که بعد از آن شاهد بودیم و با زیر پا گذاشتن اصل ولایت فقیه و مبانی اصولی قانون اساسی پرده‌ای کنار رفت و واقعیت اصلی بهانه جویی درانتخابات، خودش را آشکار کرد.

کنعانی‌مقدم: صحبت‌های سحرخیزدر رابطه با مسائل سیاسی یک نوع خودزنی است، شاید هم اصلاح‌طلبان به دنبال این هستند که فضای حضورشان را در انتخابات آینده به صورت چراغ خاموش ترسیم کنند.

به نظر می‌رسد که در طیف اصلاح‌طلبان، نوعی تناقض در نوع تعامل با حاکمیت دیده می‌شود؛ از طرفی «خاتمی» که به لیدری جریان اصلاحات شهره است؛ می‌گوید که ما می‌خواهیم در چارچوب نظام فعالیت کنیم، اما از طرف دیگر شاهد صحبت‌های خارج از عرف سیاسی و عقیدتی، از سوی برخی چهره‌های اصلاح‌طلب هستیم؛ این تناقضات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

رئوفیان: یک سری تناقضاتی وجود دارد؛ البته نمی‌شود اظهارات سحرخیز را به سایر اصلاح‌طلب‌ها تعمیم داد. باید منتظر واکنش و عکس‌العمل آن‌ها باشیم. اصلاح‌طلب‌ها باید خودشان را از این موضع خطرناک و از گام برداشتن در مسیری که به شدت به آسیب دیدن آن‌ها منجر می‌شود، دور کنند و ان‌شا‌الله در صراط مستقیم امام(ره) و مقام معظم رهبری و ولایت‌فقیه قرار بگیرند.

وی گریزی هم به اظهارات اخیر «محمد عطریانفر»، عضو ارشد حزب کارگزاران که میان مکتب سیاسی و مکتب اعتقادی تفاوت قائل شده بود، زد و گفت: سیاست ما برخواسته از مبانی و اصول اعتقادی است؛ چه نهضت انقلاب صدر اول اسلام به رهبری حضرت رسول(ص) و چه نهضت عاشورا که البته منجر به انقلاب نشد، همگی سیاسی است و این سیاست منبعث از اعتقادات و باورهاست؛ چون دین اسلام دین سیاست است و به تبع این انقلاب‌ها و نهضت حسینی، انقلاب سال 1357 به رهبری حضرت امام(ره) به وجود آمد.

ترقی: ادعای این که در چارچوب انقلاب اسلامی هستیم باید در عمل اثبات شود و کسانی که مغایر با مواضع مقام معظم رهبری و امام(ره) عمل می‌کنند، یا در فتنه فعالیت داشته و موضع مشخص و روشنی در قبال فتنه نگرفته‌اند، ادعای آ‌ن‌ها قابل قبول نیست.
 
کسانی می‌توانند چنین ادعایی داشته باشند که به فقه سیاسی امام(ره) پایبند و معتقد بوده و به نظر ولایت‌فقیه در زمان حاضر مثل زمان امام(ره) اعتقاد و التزام داشته باشند و قانون اساسی را تا وقتی که تغییری در آن بر اساس روند قانونی پدید نیامده در همان چارچوب و موقعیت و شرایط فعلی بپذیرند، بنابراین اگر مرزبندی با این نوع جریان سیاسی و منحرفین در عرصه اعتقادی نداشته باشند، ادعایشان قابل قبول نیست.

فضائلی: البته اظهارات سحرخیز همه حقیقت و اعتقادات سیاسی فکری این جریان نیست و اگر بخواهند تمام جریان‌هایشان را بگویند، رسواتر از آن چیزی می‌شوند که امروز شاهد آن هستیم، علی‌رغم این ما نمی‌خواهیم بگوییم آنچه که سحرخیز گفته باور و اعتقاد تمامی نیروهای جریان اصلاحات است چرا که طیفی از نیروهای اصلاح‌طلب، کماکان اصول انقلاب را با شدت و ضعف‌هایی معتقدند و صحبت‌های سحرخیز جزو اندیشه طیف افراطی جریان اصلاحات است.

آنچه در این مقطع مهم است مرزبندی و اعلام برائت بخش‌هایی از جریان اصلاحات است که  تفکرات وحرف‌های سحرخیز را قبول ندارند، نکته‌ بسیار مهم این است که چهره‌های شاخص جریان اصلاحات که همچنان نسبت به اصول و ارزش انقلاب معتقدند ویا ادعای آن را دارند باید یک بررسی و تجدیدنظر جدی به مسیری که اصلاحات طی کرده، داشته باشند؛ چرا که از یک طرف این جریان با نیروهایی چون بهائیت و هم‌جنس‌بازان هم‌موضع است و در یک جبهه قرار می‌گیرد و از سوی دیگر بررسی کنند چه اتفاقی افتاده که از درون این جریان، چهره‌های شاخصی که قبلا جز نیروهای مطرح جریان اصلاحات بودند، امروز به موقعیتی رسیده‌اند که اعتقادات خود را با این صراحت مطرح کرده و چنین رسوایی را بوجود می‌آورند.

کنعانی‌مقدم: به نظر می‌رسد بدنه اصلاح‌طلبان همچنان به آرمان انقلاب پایبند هست، اگرچه هر جریان سیاسی بریده‌های خاص خودش را دارد که در مقاطع مختلف در مسیر خلاف اولیه‌ای که بودند حرکت می‌کنند. نباید مواضع افرادی که نقش اصلی ندارند، موضع رسمی اصلاح‌طلبان قلمداد شود.

این گونه صحبت‌ها از سوی برخی چهره‌های به ظاهر اصلاح‌طلب، چه تأثیری را بر روی مناسبات انتخابات آتی مجلس خواهد گذاشت؟

رئوفیان: بعضی از اصلاح‌طلب‌ها می‌خواهند که خودشان را به ظاهر با موازین تطبیق بدهند که صحبت‌های امثال سحرخیز می‌تواند به روشنگری مردم کمک کرده و باعث شود که مردم آگاهانه به پای صندوق‌های رأی بروند.

ترقی: به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان از جذب عناصر معتدل و مؤمن به آرمان انقلاب اسلامی در کشور مأیوس شده‌اند و با این نوع موضع‌گیری‌ها به دنبال جذب مخالفین نظام هستند.
 
طبیعتا ممکن است مخالفین نظام و قانون اساسی به دلیل آنکه از حقوق شهروندی برخوردارند در انتخابات شرکت کرده و براساس نوع تفکرشان به این دسته افراد رأی هم بدهند و یک مقدار موقعیت آن‌ها را تقویت کنند، اما آن چه مسلم است، اکثریت افراد جامعه از طرفداران انقلاب اسلامی‌ بوده و آن‌ها هستند که پیروز صحنه رقابت سیاسی‌اند.
 
این نوع موضع‌گیری‌ها برای شورای نگهبان و مسئولان کشور باید ملاک و معیاری شود تا از ورود افرادی با این عقاید به دستگاه برنامه‌ریزی و قانون‌گذاری و اجرایی کشور جلوگیری شود.

فضائلی: قاعدتا چنین رسوایی و خروجی‌های نگران‌کننده‌ای، باعث شناخت بیشتر مردم می‌شود تا این جریان و سرانجام چنین دیدگاه‌هایی را به وضوح ببینند و آگاه شوند این‌ها به چه نقطه‌هایی رسیده‌اند.

کنعانی مقدم: در جریان اصلاح‌طلبان چند انشعاب درحال شکل‌گیری است و این در آستانه انتخابات می‌تواند پیام مشخصی داشته باشد، برخی با چراغ خاموش درحال حرکتند و به دنبال این هستند که برای حضور در انتخابات آینده فضاسازی کنند و افرادی نیز درصددند با مواضعی که می‌گیرند برای انتخابات یارگیری کنند.

اشارت نظری به گوشه‌ای از صحبت‌های برخی چهره‌های سیاسی داشتیم. اما متأسفانه در این میان کسانی هم بودند که در قبال چنین موضوع مهمی اظهار بی‌اطلاعی! کردند که ما به این افراد توصیه می کنیم، چشم و گوش خود را بازتر کنند! 

گزارش از «حسام رضایی»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار