مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در فصل صنایع دریایی با توجه به وسعت ساحل در اختیار و تجهیزات دریایی نسبت به دیگر کشورها دچار عقب‌ماندگی هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، محمد سعید نژاد امروز در یازدهمین همایش سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی با بیان اینکه حدود 5800 کیلومتر ساحل در کشور وجود دارد،افزود: ایران کشوری دریایی است اما متأسفانه از این ظرفیت خوب استفاده نمی‌شود.
 
وی ادامه داد: از مشکلات مناطق ساحلی ما عدم وجود خدمات مناسب گردشگری، کمبود آب شرب، بهره‌برداری نامناسب از زمین و ساخت‌وسازهای غیرفنی خصوصاً در سواحل شمالی کشور است که باید بر توسعه دریا محور به این امر توجه کرد.

سعیدنژاد افزود: نبود دسترسی عموم مردم به سواحل، نبود برنامه مناسب برای کاربری زمین در سواحل و مالکیت در مناطق ساحلی از دیگر چالش‌هایی است که در توسعه دریا محور پیش‌رو داریم و همه اینها گلوگاه‌های رشد جمعیتی در مناطق ساحلی جنوبی کشور و گلوگاه‌های توسعه سواحلی شمالی کشور هستند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه  افزود: موانع فرهنگی و اجتماعی در سواحل، تغییر ساختار فرهنگی و ضریب تراکم جمعیت بالا بر سواحل شمال کشور و ضریب پایین تراکم جمعیت بر سواحل جنوبی از مشکلات پیش‌رو در توسعه سواحل است.
 
سعیدنژاد افزود: نبود ارتباط مناسب با سرزمین اصلی در سواحل جنوب یکی دیگر از چالش‌های موجود است که موجب توسعه‌نیافتگی سواحل جنوب کشور شده است.
 
وی درادامه توضیح داد: دولت تلاش می‌کند توسعه سواحل جنوبی هر چه بهتر انجام شود که در این باره می‌توان به سفرهای رئیس جمهور در ابتدای دولت به جنوب کشور اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درادامه توضیح داد: چنین چالش‌هایی نیازمند مدیریت هماهنگ در سواحل است؛ 17 سازمان مسئولیت امور سواحل کشور را بر عهده دارند که باید حتماً با یکدیگر تعامل داشته و رقابت را کنار بگذارند تا در چارچوب تعامل هماهنگ توسعه متناسب سواحل عملیاتی شود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در راستای کاهش مشکلات سواحل شمالی و جنوبی کشور باید ایجاد هماهنگی ملی جهت ساماندهی مناطق ساحلی و ایجاد شناخت، تفاهم و تأکید بر آرمان‌های ملی برای توسعه پایدار سواحل، در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: رعایت مسائل ایمنی و امنیتی و دفاعی، افزایش ظرفیت اکتشاف و بهره‌وری و بهبود نقش مؤثر ما در همکاری‌های بین‌المللی از دیگر راهبردهای اساسی برای حل مشکلات سواحل است.

سعیدنژاد توضیح داد: راهکارهای مناسب و پایدار در ارتباط با محیط زیست، اجرای منطقه‌ای و جهانی برای شناخت پدیده‌های محسوس در این باره و اطمینان دادن به نسل آینده و کنونی مبنی بر اینکه هر چه در سواحل و دریاها است، اموال ملی محسوب می‌شود، برخی دیگر از راهبردهای اساسی برای حل چالش‌های موجود بر سواحل کشور است.
 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: استفاده از منابع علمی و دانشگاهی در زمینه فعالیت‌ها و اقدامات در سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی و همکاری منطقه‌ای در ارتباط با سواحل کشور از دیگر راهبردهایی است که برای کاهش مشکلات سواحل در دستور کار دولت قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار