فناوری نانو به کمک حفاظت از آثار تاریخی آمد

استفاده از این ویترین‌ها می تواند آثار تاریخی با قدمت بالا را در برابر عوامل آسیب رسان مختلف حفاظت کرده و از تخریب آن ممانعت می‌کند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران،‌ محققان دانشگاهی کشورمان، با بهره‌گیری از فناوری نانو، اقدام به طراحی و ساخت ویترین‌های نمایش آثار تاریخی در موزه‌ها و کتابخانه‌ها نمودند.

استفاده از این ویترین‌ها می تواند آثار تاریخی با قدمت بالا را در برابر عوامل آسیب رسان مختلف حفاظت کرده و از تخریب آن ممانعت می‌کند.

حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی و فرهنگی امری بسیار مهم و ضروری است. این آثار ارزشمند با گذشت زمان تخریب پذیر گردیده و لذا برای بقا، نیاز به بکارگیری روش‌های حفاظتی پیشگیرانه دارند.

هدف این محققان طراحی و ساخت محفظه‌های نگهداری مناسب برای نمایش این آثار تاریخی در موزه‌ها و کتابخانه‌ها بوده است. 
 
افشارپور مدیر پروژه در خصوص اهداف دنبال شده در این طرح گفت: تلاش ما بر این بوده تا روشی نوین در امر حفاظت و نگهداری آثار تاریخی معرفی گردد؛ به ترتیبی که دخل و تصرف مستقیمی بر روی آثار انجام نگیرد. برای این منظور صرفاً شرایط جدیدی برای نگهداری و نمایش آثار طراحی گردیده است. جلوگیری از عواملی همانند آسیب‌های شیمیایی و فیزیکی ناشی از نور، آسیب‌های ناشی از اکسیداسیون سلولز و رنگ پریدگی در دراز مدت و آسیب‌های ناشی از حمله قارچ‌ها و باکتری‌ها، مد نظر ما بوده است. 
 
وی در ادامه افزود: طراحی محفظه‌ها به گونه‌ای صورت گرفته که با بهینه کردن شرایط محیطی و مقابله با عوامل آسیب رسان، به نگهداری و حفظ آثار کمک می‌کند. برای این منظور از خواص منحصر به فرد نانوذرات دی اکسید تیتانیوم بهره گرفته شده که به صورت لایه‌ی بیرونی بر روی سطح شیشه قرار گرفته‌اند. این محفظه‌ها کاملاً شفاف بوده و به دلیل دارا بودن خواصی همچون فیلتر کردن اشعه‌ی UV، خواص ضد قارچی و تجزیه‌ی آلاینده‌های هوا ‎باعث کاهش آسیب‌های محیطی و افزایش طول عمر اثر( به‌ویژه کتب و دست‌نوشته‌های تاریخی) می‌گردد. 
 
نتایج حاکی از توانایی این سیستم در جلوگیری از تخریب ناشی از اکسیداسیون سلولز، رنگ پریدگی، تخریب ناشی از قارچ برای مدت طولانی است. از نتایج این طرح، که به شماره‌ی 72004‌ ثبت اختراع نیز شده است؛ می‌توان در مخازن و سالن‌های نمایش موزه‌ها، کتابخانه‌ها و گالری‌ها استفاده کرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.