در گذشت معلم اخلاق فوتبال

امروز یکشنبه 2 آذر 1393 هجری شمسی برابر با 29 محرم 1436 هجری قمری و 23 نوامبر 2014 میلادی است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، 84 سال پیش در چنین روزی باشگاه ورزشی نیک نام به مدیریت محمود نیک نام در تهران در محله حشمت‌ الدوله‌ افتتاح شد. نام این باشگاه پس از انقلاب اسلامی به باشگاه شهید محمد خوش زبان تغییر یافت.
 
76 سال پیش در چنین روزی باشگاه ورزشی کارگران آبادان گشایش یافت این باشگاه که به همت مسئولان شرکت نفت آبادان تاسیس شد نخستین باشگاه ورزش آبادان بود و نخستین تیم فوتبال آبادان را تشکیل داد در این تیم نوروز، مراد، موسی علی اکبر، حمید اکبر، خلیلی، محمد اکبر، جابر، حیدری و زکیه طاهری حضور داشتند.
 
67 سال پیش در چنین روزی باشگاه ورزشی ایرانیان در کاظمین عراق گشایش یافت و محمد جعفر سلماسی قهرمان معروف وزنه برداری ایران به آموزش این رشته در آن باشگاه پرداخت.
 
66 سال پیش در چنین روزی مسابقات بسکتبال باشگاه‌ها و دسته‌جات آزاد تهران با شرکت 21 تیم برگزار شد پس از 46 مسابقه این رقابت‌ها به پایان رسید مسابقه نهایی این مسابقات بین تیم‌های نیرو راستی و دارایی برگزار شد که تیم پتروشیمی با نتیجه 46 بر35 حریف خود را شکست داد و به مقام قهرمانی  رسید.
 
64 سال پیش در چنین روزی مسابقات نهایی شطرنج قهرمانی جهان در شهر میلان ایتالیا برگزار شد در این مسابقات نمایندگان 11 کشور جهان حضور داشتند که سرانجام کوتف از شوروی اول، اویسلوف‌ از شوروی دوم و روسلیمو از فرانسه سوم شد.
 
48 سال پیش در چنین روزی ادامه مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی آزاد ایران برای شرکت در بازیهای آسیایی بانکوک برگزار شد و اعضای تیم ملی کشتی ایران برگزیده شدندکه عبارت بودند از :
در وزن اول اکبر حیدری
در وزن دوم فرخیان
در وزن سوم سیف پور
در وزن چهارم موحد
در وزن پنجم تهامی
در وزن ششم موذی پور
در وزن هفتم مهدی زاده
در این مسابقات محمدعلی فرخیان در وزن دوم، سیف پور در وزن سوم، موذی پور در وزن ششم به جمع نفرات انتخابی پیشین اضافه شدند.
 
40 سال پیش در چنین روزی در سومین دوره رقابت‌های قهرمانی فدراسیون بین المللی تنیس در هنگ کنگ کامبیز درفشی جوان تنیس باز برجسته ایران در یک دیدار سخت برابر رومئو رافون از فیلیپین 2 بر یک به پیروزی رسید و به مرحله بعد راه یافت. در همین روزعلی مدنی، هادی صالح و منصور بهرامی نیز بر حریفان خود پیروز شدند.
 
32 سال پیش در چنین روزی تیمهای فوتبال ایران در دومین مسابقه خود در رقابت‌های فوتبال نهمین دوره بازی‌های آسیایی در دهلی نو برابر تیم قدرتمند کره جنوبی با نتیجه 1 بر صفر به پیروزی رسید. این مسابقه در حضور حدود 40 هزار تماشاگر برگزار شد و حمید درخشان تک گل زیبای مسابقه را برای ایران زد.

در سال 1363 در چنین روزی تیم ملی فوتبال ایران در دیداری دوستانه مقابل بوتف بلغارستان به برتری 1 بر صفر رسید. در این بازی که با حضور 30 هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی تهران انجام شد شاهین بیانی گلزن تیم کشورمان بود.
 
در سال 1370 در چنین روزی تیم ملی والیبال ایران در دومین دیدارش در رقابت‌های جام جهانی ژاپن مقابل برزیل 3 بر صفر مغلوب شد.
 
در سال 1371 در چنین روزی پرویز دهداری بازیکن و سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران در سن 57 سالگی دیده از جهان فرو بست. وی که به لقب معلم اخلاق فوتبال ایران معروف بود در تیمهای آبادان و شاهین تهران بازی کرد. پرویز دهداری مربیگری پرسپولیس و گارد تجربه کرد و در دو مقطع هم سرمربی تیم ملی ایران بود.

انتهای پیام/
برچسب ها: تیم ، فوتبال ، تاریخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار