"باراک اوباما" رییس جمهوری آمریکا دستور العمل مخفیانه ای را امضا کرده است که به موجب آن نیروهای نظامی این کشور در افغانستان طی سال 2015 ماموریت های بیشتری را نسبت به ماموریت های از پیش تعیین شده برعهده می گیرند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، اوباما طی هفته های گذشته و بعد از جلسات با اعضای گروه مشاوران امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید این تصمیم را اتحاذ کرده است که بر اساس آن سربازان آمریکایی در درگیری های افغانستان نقش فعال تری را دست کم برای سال آینده خواهند داشت.

اوباما در ماه مه امسال (اردیبهشت/ خرداد) گفته بود که ارتش آمریکا سال آینده نقشی نظامی در افغانستان نخواهد داشت و 9 هزار و 800 مستشار آمریکایی برای آموزش نیروهای افغان و مبارزه با بقایای نیروهای القاعده در افغانستان می مانند. دستور جدید اوباما به نیروهای آمریکایی اجازه می دهد ماموریت هایی را علیه طالبان و دیگر گروه های نظامی که سربازان آمریکایی را تهدید می کنند انجام دهد.

این دستور العمل جدید همچنین به آمریکا اجازه حمله هوایی برای حمایت از نیروهای افغان در ماموریت های جنگی را می دهد، سربازان آمریکایی نیز می توانند سربازان افغان را برای عملیات علیه طالبان همراهی کنند.

فرمان امضا شده بعد از رویارویی و بحث های فراوان بین اوباما و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به دست آمد، اوباما از مدت ها قبل خواستار پایان جنگ افغانستان و پنتاگون خواستار اجازه به سربازان آمریکایی برای ادامه ماموریت در آنجا بود.

بعضی مشاوران غیرنظامی از به خطر انداختن جان آمریکایی ها در عملیات علیه طالبان انتقاد کرده و گفته اند باید تنها تعداد کمی نیروهای آمریکایی در افغانستان بمانند.

اما ژنرال ها از اوباما می خواستند فعالیت ارتش آمریکا را در افغانستان افزایش دهد زیرا ممکن است تندروها تهدیدی علیه منافع ملی آمریکا باشند.

راهبرد اوباما در افغانستان بعد از قدرت گیری گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق با انتقادات بسیاری روبرو شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار