مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: شهید طهرانی‌مقدم مرد صلح و امنیت برای ایران و منطقه بود چرا که با راهبرد بازدارندگی موشکی ایران را به لنگرگاه ثبات منطقه تبدیل کرد و نقشه‌های شوم دشمنان را به خصوص پس از اشغال افغانستان و عراق ناکام گذاشت.

به گزارش خبرنگار امنیتی دفاعی باشگاه خبرنگاران، سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا بعد از ظهر امروز طی سخنانی در همایش دانشمند برجسته که در دانشگاه صنعتی شریف به مناسبت گرامی‌داشت سومین سالگرد شهادت سرلشکر پاسدار حسن طهرانی مقدم برگزار شد، با اشاره به سابقه مبارزات ضد استعماری و ضداستبدادی ملت ایران گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 دوره تجدید حیات علمی، سیاسی، فرهنگی و تمدنی جهان اسلام شروع شد.
 
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی موجب شد تا خواست و انتخاب مردم در عرصه سیاسی در راس قرار گیرد و این یک اتفاق عظیم بود که زمینه‌ساز یک تمدن جدید اسلامی شده است.
 
سرلشکر پاسدار صفوی اساس تمدن جدید اسلامی را خردورزی و توجه به علم دانست و اظهار داشت: توجه به قشر جوان و باز کردن میدان برای استعدادهای درخشان ملت ایران از شاخصه‌های انقلاب اسلامی ایران برای طرح‌ریزی تمدن جدید اسلامی بود.
 
مشاور فرماندهی معظم کل قوا دوران دفاع مقدس را به مثابه دانشگاهی دانست که نبوغ و خردمندی جوانان در آن عرضه شد و اظهار داشت: 80 درصد فرماندهان لشکرها و تیپ‌های ما در دوران دفاع مقدس از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بودند.
 
وی ادامه داد: ما در دوران 8 سال دفاع مقدس از تمامی علوم و فنون استفاده کردیم و بیش از 10 هزار دانشجو در لشکرها و یگان‌های ما شرکت کردند.
 
سرلشکر پاسدار صفوی طرح ریزی و شناسایی 6 ماهه عملیات فاو را نمونه عملی پیوند علم و شجاعت رزمندگان دوران دفاع مقدس دانست و بیان داشت: رزمندگانی چون طهرانی‌مقدم، باکری،‌ زین‌الدین و همت که همه به درجه رفیع شهادت نائل شدند در زمره نخبگان رزمنده بودند که برای پیشبرد عملیات‌ها از دانش و فنون خود بهره فراوانی می‌بردند.

وی با انتقاد از برخی افراد که اظهاراتی بی‌ربط را در خصوص جنگ و برخی فرماندهان جنگ مطرح می‌کنند، اظهار داشت: من از برخی ساده‌اندیشان که در خصوص جنگ اظهارات بی‌ربط می‌کنند و برخی از فرماندهان جنگ را زیر سوال ‌می‌برند گلایه دارم و خداوند به این افراد انصاف دهد.
 
سرلشکر پاسدار صفوی با اشاره به این که ایران اسلامی هم اکنون در مرحله خیزش و زمینه‌سازی برای پیشرفت علمی و تمدنی قرار گرفته  است، تصریح کرد: این ظرفیت فوق‌العاده را که الگوی تمام جهان اسلام است، اساتید، سیاست مداران و دانشجویان ما ایجاد کرده‌اند.
 
وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری به عنوان سکان‌دار انقلاب اسلامی بر روی علم و مراقبت از عدم کاهش سرعت علمی کشور تاکید بسیاری دارند و ما امیدواریم که دولتمردان ما هم این موضوع را درک کنند.
 
مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا علت فشار غربی‌ها را مخالفت آنها با توسعه و پیشرفت ایران اسلامی دانست و بیان داشت: غربی‌ها نمی‌خواهند ما پیشرفت کنیم و علت فشارها و تحریم‌های آنها هم آن است که قدرت سیاسی جمهوری اسلامی ایران هم مسلط بر علم نشود.
 
سرلشکر پاسدار صفوی در ادامه سخنان خود به نقش و مقام برجسته شهید طهرانی مقدم اشاره کرد و اظهار داشت: شهید طهرانی مقدم یک سردار خردمند و دانشمند عارف بود که تفکری قرآنی داشت و از اخلاق و رفتار اسلامی و انسانی برخوردار بود.
 
وی ادامه داد: شهید طهرانی‌مقدم در بحران جنگ شهرها در دوران دفاع مقدس توانست اقتدار و بالندگی موشکی ایران را تبدیل به قدرت امنیت بخش برای شهرهای کشور کند.
 
مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به نقش بی‌بدیل شهید طهرانی‌مقدم در پیشرفت صنایع موشکی ایران پس از دوران دفاع بیان داشت: شهید طهرانی‌مقدم مرد صلح و امنیت برای ایران و منطقه بود چرا که با راهبرد بازدارندگی موشکی ایران را به لنگرگاه ثبات منطقه تبدیل کرد و نقشه‌های شوم دشمنان را به خصوص پس از اشغال افغانستان و عراق ناکام گذاشت.
 
وی با بیان این که بوش پسر در خاطرات خود اذعان می‌کند که پس از عراق قصد حمله به ایران را داشته است، تصریح کرد: امریکایی‌ها چون رهبری و ظرفیت ملی و نیروهای مسلح ایران را قدرتمند دیدند نتوانستند زخمی بر پیکره کشور ما بزنند.
 
سرلشکر پاسدار صفوی در ادامه به ابتکارات شهید طهرانی‌مقدم در دوران دفاع مقدس  اشاره کرد و گفت: شهید طهرانی مقدم در سال 59 که به سوسنگرد آمد در اولین ابتکار خود ادوات را سازماندهی کرد و پشتیبانی واحدهای کوچک را تقویت کرد.
 
وی با اشاره به تاسیس توپخانه سپاه برای عملیات بیت‌المقدس توسط شهید طهرانی مقدم گفت: یکی از هنرهای فرماندهی در دوران  دفاع مقدس این بود که ما هم زمان با جنگ، دانشکده‌های دفاعی و رزمی خود را ایجاد کردیم و توسعه سازمان رزم را به پیش بردیم.
 
سرلشکر پاسدار صفوی در ادامه با اشاره به سفر سال 62 خود به سوریه و دیدار با حافظ اسد رئیس جمهور وقت این کشور اظهار داشت: زمانی که آقای حافظ اسد از ما در خصوص تاکتیک‌های نظامی جنگ سوال کرد و من به او جواب دادم حافظ اسد پرسید که شما در کدام دانشگاه دوره دیده اید و من به او جواب دادم در دانشگاه جنگ دوره‌های نظامی را پشت سر گذاشته‌ایم.
 
وی ادامه داد: اگر چه حافظ اسد به دلیل تعهد به شوروی از دادن موشک به ما خودداری کرد اما سوریه متعهد شد که به برخی از نیروهای ما که شهید طهرانی مقدم هم جزئی از آنها بود آموزش ساخت موشک دهد.
 
مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا ادامه داد: پس از آن که نخستین سری از موشک‌ها را از یک کشور عربی افریقایی وارد کشور کردیم به دستور آیت‌الله خامنه‌ای رئیس جمهور وقت به مهندسی معکوس این موشک‌ها پرداختیم و بدین ترتیب صنعت موشکی کشور پایه‌گذاری شد.
 
سرلشکر پاسدار صفوی با اشاره به تأسیس یک مرکز و پژوهشگاه توسعه موشکی توسط شهید طهرانی‌مقدم بیان داشت: ایمان شهید طهرانی‌مقدم زبانی نبود بلکه ایمان در عمل، رفتار و فکر این بزرگوار متبلور بود و دارای روحیه‌ای مردم مدار و به تعبیری بسیجی بود.
 
وی در ادامه از دانشجویان خواست تا شهیدان را بهتر بشناسند و بهتر بشناسانند و به آنها توصیه کرد: شما دانشجویان باید محیط ملی،‌ منطقه‌ای و بین المللی را بشناسید چرا که اگر از ظرفیت‌های ملی و مولفه‌های قدرت ملی ناآگاه باشید صدمات زیادی متوجه ما می‌شود.
 
مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با ابراز تاسف از عدم پیوند میان دانشگاه، صنعت و قدرت در کشو ر اظهار داشت: کشور ما با داشتن 4 میلیون دانشجو و 70 هزار عضو هیات علمی باید از دستاوردها و ثمرات علمی در جنبه‌های مختلف صنعتی و قدرت سیاسی بهره بیشتری ببرند.
 
وی در ادامه توصیه‌ای هم به دولت کرد و بیان داشت: دولت یازدهم در تدوین برنامه ششم توسعه باید از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها بیشتر استفاده کند.
 
مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با بیان این که دشمن نمی‌خواهد کشور ما در سال 1404 به قدرت اول منطقه تبدیل شود، گفت: دولت موظف است رفاه،‌ آزادی،‌ اشتغال و نیازمندی‌های اساسی مردم به خصوص قشر جوان را تامین کند تا هدف و چشم انداز ترسیم شده تحقق یابد.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر 4 میلیون دانشجو داریم و 2 میلیون از جمعیت فعال جامعه هم بیکار هستند و دولت باید سالی یک میلیون و خرده‌ای شغل ایجاد کند که دولت یازدهم در این مسیر گام‌های مثبتی را برداشته است.
 
سرلشکر پاسدار صفوی با اشاره به وضعیت مطلوب ایران نسبت به کشورهای منطقه بیان داشت: به لطف خداوند متعال ما نسبت به کشورهای پیرامونی خود از یک وضعیت خوب و مطلوب برخوردار هستیم البته دشمنان فرامنطقه‌ای ما خواب‌های خطرناکی برای ایران و منطقه دیده‌اند که امید داریم خواب آن‌ها تعبیر نشود.
 
مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در پایان خاطرنشان کرد: ما یک ملت صبور هستیم که یک رهبری فرزانه و یک دولت منتخب و یک مجلس ارزشمند داریم و از دانشگاه‌های بسیار خوبی برخوردار هستیم و امید داریم با بهره‌گیری از این شرایط مطلوب با عنایت خداوند متعال از این پیچ تاریخی عبور کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار