مراسم تجلیل از مؤلفان، مترجمان و برنامه‌سازان حوزه کتاب رادیو با حضور محمدحسین صوفی معاون صدای رسانه ملی، معصومه آزاد مؤلف کتاب من زنده‌ام، جمعی از مدیران و برنامه‌سازان رادیو در سالن آمفی تئاتر معاونت صدا برگزار شد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی صدا، معاون صدای رسانه ملی ضمن عرض خیر مقدم به حاضران در این نشست گفت: ایام خجسته و مبارکی است. در آغازین روزهای هفته کتاب و تجلیل از نویسندگان، مؤلفان و مترجمان قرار داریم که امسال به نام علامه مرحوم حضرت آیت الله طباطبایی مزین شده است. همچنین جلسه استثنایی و ویژه امروز که نشست تجلیل از سرکار خانم معصومه آباد، آزاده قهرمان و یادگار طلایی دوران دفاع مقدس است و جلسه ما را بسیار باشکوهتر نموده است.

صوفی در ادامه یادآور شد: آنقدر قلم و آنچه قلم روی کاغذ می‌نویسد، مقدس است که خداوند به قلم و نوشته‌هایی که توسط قلم روی کاغذ نوشته می‌شود، قسم می‌خورد. این قلم همچنین آنقدر مقدس است که از خون شهدا افضل تر بوده و شاید به این دلیل است که شهدای گرانقدر با آموزه‌هایی که از علما گرفته‌اند، به درجه رفیع شهادت نائل آمده و سیر الی الله را طی نموده‌اند.

وی همچنین با بیان اینکه کتاب، ناشران، مؤلفان و همه افراد مرتبط با حوزه کتاب از جایگاه مقدس و رفیعی برخوردارند، اظهار داشت: امروز در حالی در خدمت خانم آباد هستیم که چاپ بیست و پنجم از کتاب "من زنده‌‍‌ام" اثر ماندگار ایشان را در دست داریم و امیدواریم که این کتاب به چاپ بیشتر دست یافته و به همه زبان های زنده دنیا ترجمه شود.

معاون صدا در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "امروزه کتاب خوانی و علم آموزی یک وظیفه ملی و واجب دینی است." و همچنین "کتاب غذای روح و فکر است و باید سالم و درست عرضه شود."، تصریح کرد: بر اساس این فرمایشات بود که تصمیم گرفتیم تا برنامه های کتاب محور را در رادیو توسعه بخشیده و رادیو کتاب را راه اندازی کنیم و در قالب آن کتاب ها، ناشران، مؤلفان، مترجمان و فعالان برتر حوزه کتاب را معرفی کنیم.

معاون صدا با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری به افزایش سرانه مطالعه کتاب اظهار داشت: خود ایشان نیز عالمی هستند که عمل می کنند و بخشی از وقت ارزشمند خود را به مطالعه کتاب اختصاص می دهند. بنابراین تأکید ویژه ایشان به افزایش سرانه مطالعه کتاب و توجه ویژه مردم کشورمان به عرصه کتاب و کتابخوانی است.

صوفی به انجام سه دسته فعالیت در معاونت صدا در راستای معرفی کتاب های برتر و فعالان موفق حوزه کتاب اشاره و خاطرنشان کرد: یک دسته از این فعالیت ها راه اندازی رادیو کتاب بود که در قالب آن به معرفی ناشران، مؤلفان، مترجمان و فعالان این عرصه در جمهوری اسلامی ایران پرداختیم. دایر کردن ویژه برنامه هایی در شبکه های مختلف رادیویی با هدف افزایش مطالعه کتاب و تبدیل برخی از کتاب هایی که تأثیرگذاری بیشتری داشته و از مقبولیت و محبوبیت بسزایی نزد مردم برخوردارند، به برنامه های صوتی به ویژه در رادیو ایران صدا با صدای گویندگان خوش صدای رادیو و پخش آن از شبکه های رادیویی و بر روی سایت شبکه ها نیز از دیگر اقدامات معاونت صدا در این زمینه است.

صوفی با اشاره به نگاه ویژه رادیو به سه کتاب قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه  افزود: برای تبلیغ و ترویج کتاب آسمانی قرآن دو شبکه رادیویی قرآن و تلاوت در معاونت صدا راه اندازی شده است و دیگر شبکه های رادیویی نیز نگاه ویژه‌ای به این کتاب آسمانی دارند. با توجه به آموزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کتاب شریف نهج‌البلاغه نیز شبکه های رادیویی با محوریت رادیو کتاب برنامه های مختلفی را تهیه و پخش می‌نمایند که ان شاء الله بتوانیم به ساحت مقدس این کتاب ارزشمند بیشتر خدمت کنیم و از آموزه های آن در جامعه بیشتر بهره مند شویم. صحیفه سجادیه نیز که کتاب دینی ارزشمندی است، در رادیو از جایگاه ویژه ای برخوردار است که امیدواریم بتوانیم با تولید و پخش برنامه هایی با محوریت این کتاب نورانی مسئولیت خود را در قبال آن نیز به خوبی انجام دهیم.

وی در ادامه و در توصیف کتاب "من زنده ام" اثر ماندگار خانم آباد نیز یادآور شد: کتاب را مطالعه کردم و به همه شما نیز توصیه می کنم که حتماً آن را مطالعه نمایید. مجموعه کتاب هایی که در حوزه دفاع مقدس نوشته شده به ویژه کتاب "من زنده ام" هر یک از مفاهیم زیبا، حماسی، تأثیرگذار، جذاب و تعیین کننده ای تشکیل شده که آینده همه ما در گروی این واژگان و این ادبیات است. 

وی در پایان با قرائت بخشی از کتاب من زنده ام اثر خانم معصومه آباد گفت: من به این قلم توانا تبریک گفته و سر تعظیم و تکریم به پدیدآورنده این قلم فرود می‌آورم و برای ایشان و همه آزادگان آرزوی صحت، سلامت و عزت داشته و برای شهدای گرانقدر نیز آرزوی رحمت و غفران الهی می‌نمایم. برای همه شما عزیزان نیز که این رسالت را بر عهده گرفته و برنامه هایی برای دفاع مقدس، آزادگان، ایثارگران و کتاب و کتابخوانی تولید می‌کنید نیز سپاسگزارم و از مدیر رادیو کتاب و همکاران ایشان نیز که این نشست را برگزار نمودند، قدردانی می‌کنم.

در بخشی از این مراسم نیز ولیان، مدیر رادیو کتاب گفت: برنامه های رادیو در هفته کتاب در هر سال نسبت به سال های قبل متنوع تر می‌شود. این در حالی است که در 6 ماهه نخست سال جاری برنامه های کتاب محور رادیو در حوزه کمی و کیفی رشد و توسعه 100 درصدی داشته است.

وی همچنین اظهار داشت: مراسم امروز با هدف تجلیل از سرکارخانم معصومه آباد، مؤلف کتاب من زنده‌ام، تقدیر از برخی مؤلفان، مترجمان و ناشران حوزه صدا که از مفاخر ارزشمند رادیو هستند و همچنین دست اندرکاران رادیویی فعال در حوزه کتاب برگزار می‌شود. رونمایی از ابزارک اختصاصی تلفن همراه رادیو کتاب و وبلاگ تخصصی خبر کتاب نیز از دیگر برنامه های مراسم امروز است.

در بخشی دیگر نیز خانم آباد طی سخنانی گفت: بنده از نسل صدا هستم. نسلی که بهترین قصه‌ها، رویدادها و اخبار را از قالب صدا داشته و امروز که به برکت تکنولوژی های مختلف رسانه های متنوعی را در اختیار داریم، هیچگاه روزهای گذشته را که رادیو مونس و همراه ما در تمامی لحظات سخت و شیرین زندگی بود را از یاد نمی بریم.

در این مراسم همچنین از ناشران، مؤلفان، مترجمان و فعالان برتر حوزه کتاب نیز قدردانی شد.


انتهای پیام/ اس
برچسب ها: صدا ، رسانه ملی ، صوفی ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.