نماینده مردم تهران در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص امضای تفاهم نامه در زمینه اشتغالزایی بین ایران و سازمان توسعه صنایع ملل متحد در برنامه رویداد گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علیرضا محجوب نماینده مردم تهران،‌ ری، شمیرانات و اسلامشهر با حضور در برنامه "رویداد" یکی از برنامه‌های رادیو گفتگو درباره امضای تفاهم‌نامه در زمینه اشتغالزایی بین ایران و سازمان توسعه صنایع ملل متحد گفتگو کرد.

محجوب در مورد پیامدهای مثبت تفاهم نامه اشتغالزایی بین ایران و سازمان توسعه صنایع ملل متحد (یونیدو) گفت: هنوز زود است که بتوانیم پیامدهای عملیاتی این اقدام را مد نظر قرار دهیم و در مورد آن اظهار نظر کنیم.

وی در مورد همکاری یونیدو با ایران گفت: اقدامات انجام شده از باب مطالعاتی و پژوهشی در عرصه اشتغال است، یعنی تجربیات دیگران را در اختیار مسئولین و تصمیم گیران ایرانی قرار می‌دهند تا بتوانیم با استفاده از این تجربیات کارها و برنامه‌های جدیدی داشته باشیم.
 
عضو کمیسیون اجتماعی در مورد این مطالعات و نحوه کاربری آنها گفت: این مطالعات از کشورهای مختلف به دست آمده لذا آنها تجارب متعددی دارند که هم توفیقات و هم شکست‌ها در آن آمده است تا از بعضی اشتباهات پرهیز کنیم و بعضی اقداماتی را که باید تقویت کنیم، در اولویت قرار دهیم.

وی ادامه داتد: البته لازم است توجه داشته باشیم که این دست اقدامات در حال حاضر موضوع توجه اصلی اشتغالزایی در دنیا است و تجارب جهانی زیادی از کشورهای خیلی بزرگ تا کشورهای کوچک وجود دارد که این تجارب و اقدامات جنبه جهانی به خود گرفته است. 

این نماینده مجلس افزود: از آمریکا، اروپا، چین، آمریکای لاتین و اقصی نقاط جهان تجارب زیادی در این سازمان وجود دارد که می‌توانند در عرصه مطالعاتی در اختیار ما قرار گیرند و حتی کارگاه‌هایی برگزار شود و مشاورانشان برای مشاوره به کشورمان بیایند.

محجوب در مورد کم‌ های فنی این سازمان گفت: همکاری فنی شامل مشاوره‌ها، نشست‌های دو طرفه و کارگاه‌های مشترکی است که موضوعات مورد بحث با بخش خصوصی و تعاونی و گرداننده‌های کارگاه‌های کوچک و کارشناسان و گردانندگان دستگاه‌های دولتی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی در مورد انعقاد این تفاهم نامه در کشورهای دیگر گفت: بیش از 150 هزار کشور این توافق نامه را با سازمان صنایع ملل متحد امضا کرده‌اند و این تفاهم نامه نوعی کمک، همکاری فنی، کمک مشاوره‌ای، مطالعاتی و پژوهشی است.

نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص ارزیابی اشتغالزایی در هشت ماهه اول سال 93 خاطر نشان کرد: ما دو مشکل متفاوت در زمینه اشتغال داریم یک موضوع بیکاری است که اقشار تحصیل کرده را هم شامل می‌شود و گروه دیگر در مورد کارگران و افراد کم مهارت است.

محجوب افزود: در مورد گروه اول واقعا بن بست‌ها بیشتر شده یعنی فارغ التحصیلان بیشتری به جمع بیکاران کشور پیوسته‌اند و البته در عرصه کارگران نیمه ماهر و ساده هم مشکلات اضافه شده است، هر چند تقاضا اندکی کنترل شده و نزدیک به عرضه نیروی کار است اما موضوع عرضه نیروی کار در برخی مشاغل در شهرک‌ها یا مشاغل صنفی قابل مشاهده است. در این موارد قبلا هم مشکل بیکاری و نیروی کار نداشتیم و مشکل نبود کارهایی بود که جذب نیروی ساده کار داشته باشد؛ اما در قسمت نیروهای ماهر و تحصیل کرده مشکلات ما شدیدتر شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: مجلس ، اشتغال ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار