رصد رسانه های کاغذی ؛

سیاست بدون تعارف جمهوری اسلامی /رای اعتماد در تعلیق

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز گشته وحدت اسلامی را سیاست رسمی و بدون تعارف جمهوری اسلامی معرفی کردند . ت

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،روز گذشته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  در دیدار با  مسئولین و دست اندرکاران حج ، وحدت اسلامی را سیاست رسمی و بدون تعارف جمهوری اسلامی دانستند و فرمودند: وحدت اسلامی،شعار اساسی جمهوری اسلامی است، یعنی امت اسلامی با یکدیگر دشمنی نکنند و در مسائل مهم جهانی از هم حمایت کنند. ایشان تاکید کردند : حج بهترین فرصت برای مقابله با دیوارکشی دشمن میان ایران و دنیای اسلام است و دیوارکشی میان ایران و بقیه دنیای اسلام ، شگرد دشمنان است .
 روزنامه های صبح امروز هر کدام بخشی از سخنان ایشان را به صفحه یک آوردند .


اما ابهام در رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی علوم نیز  موضوع داغ رسانه های کاغذی است .


«حداقل 70 درصد نمایندگان به بدل فرجی‌دانا رأی نمی‌دهند»

کیهان در این باره نوشت : نمایندگان به اعتبار فقدان صلاحیت‌های مدیریتی و سیاسی نیلی احمدآبادی معتقدند وی اعتماد مجلس برای تصدی وزارت علوم را کسب نمی‌کند.

شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در این زمینه رأی‌آوری نیلی را بعید دانست و گفت:  آقای نیلی در کارنامه کاری خود مسئولیتی در حد معاونت وزیر نیز ندارد و اگر ما از بحث فتنه هم بگذریم توانمندی ایشان برای ریاست بر وزارت علوم مورد بحث است از این رو خیلی سخت است که آقای نیلی بتواند در مجلس رأی بیاورد.

وی تصریح کرد: در خوش‌بینانه‌ترین حالت آقای نیلی 70 درصد مخالف و 30 درصد موافق دارد.

همچنین امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مردم مشهد در مصاحبه با آریا خاطرنشان کرد: مشکل ما با آقای فرجی دانا و نیلی نیست، مسئله بر سر حلقه‌ افراطی‌ای است که وزارت علوم را اداره می‌کند و اطراف فرجی‌دانا بودند. وی اظهار داشت: معرفی شخصی که برای ریاست بر دانشگاه تهران نتوانسته است نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی را جلب کند دو تحلیل به دنبال دارد اول اینکه این کار آقای روحانی یا از سر لجبازی بوده و یا اینکه ایشان خواسته‌اند زهر مجلس را بگیرند تا بعد فرد اصلی را معرفی کنند و مجلس تن به آن انتخاب دهد. وی تأکید کرد: بنده نسبت به وزیر پیشنهادی علوم نظر منفی دارم و معتقدم معرفی فردی که شرایط ریاست بر یک دانشگاه را نداشته نمی‌تواند به عنوان وزیر علوم انتخاب شود.

اما علیرضا محجوب از نمایندگان حامی دولت، استدلال جالبی را در مصاحبه با «آفتاب» مطرح کرده است. او می‌گوید: من معتقد هستم که هیچ کدام از ما چیز خاصی درباره آقای احمدآبادی نمی‌دانیم. من به حسب اعتمادی که به شخص آقای رئیس جمهوری دارم و معتقد هستم کسی را که ایشان معرفی می‌کنند به صلاح کشور و وزارت علوم است؛ به ایشان رأی می‌دهم.

وی ادامه داد: هر چند که ایشان سابقه اجرایی بالایی ندارند ولی این یکی از بهترین اقدام‌های دولت برای میدان دادن و آوردن مدیران میانی برای بالاترین مدیریت‌ها است.

برخلاف اظهارات محجوب، نیلی احمدآبادی مدیر میانی نبوده است.

اما عابد فتاحی دیگر نماینده حامی دولت گفت: مشکل آقای نیلی این است که دیر به مجلس معرفی شد و ایشان نتوانستند با فراکسیون‌های مختلف مجلس ملاقات داشته باشند.

وی در عین حال می‌گوید: کسانی که مستقل یا اصلاح‌طلب هستند همه به دکتر نیلی رأی مثبت می‌دهند. اما کسانی که در این دو گروه نیستند سعی دارند تا مسئله را سیاسی کنند و احتمال اینکه به ایشان رأی دهند کم است.

فتاحی در واکنش به صحبت‌های برخی از نمایندگان که خواسته بودند تا نیلی احمدآبادی از حوادث 88 اعلام برائت کند، می‌گوید: اگر قرار بود کسی توبه کند آقای کروبی و آقای موسوی توبه می‌کردند. این شرط و شروط‌ها پیش پا افتاده است. اگر واقعاً برادران اصولگرا فکر می‌کنند که آقای نیلی در «فتنه» دست داشته باتوبه هم این فرد نباید برای آنها قابل قبول باشد. او در ادامه خطاب به نیلی احمدآبادی وزیر علوم پیشنهادی دولت یازدهم می‌گوید: آقای نیلی اگر قرار باشد که چنین کاری (توبه) کنند و دست به اعلام برائت بزنند ما به ایشان رأی نخواهیم داد.(!)

در این میان احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مصاحبه با سایت نماینده تأکید کرد: به نظر می‌رسد معرفی چنین گزینه‌هایی در راستای ایجاد تعامل بیشتر با مجلس نیست زیرا دولت می‌داند اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس با موضوع فتنه و فتنه‌گران زاویه دارند و به آنها رأی نمی‌دهند و وزارت علوم باید بدست فردی عادل و معتدل که بیشتر دنبال رشد علمی کشور باشد، داده شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان داشت: بنظر می‌رسد آقای روحانی به این زودی‌ها نمی‌خواهد گزینه اصلی وزارت علوم را معرفی کنند. در مجموعه وزارت علوم و در سطح دانشگاه‌های کشور افراد قوی، فرهیخته و توانمندی داریم که ایشان می‌توانستند معرفی کنند.

نماینده مردم قم یادآور شد: با صحبت‌ها و واکنش‌های هفته قبل رئیس جمهور و برخی اعضای مجموعه اصلاح‌طلبان در ارتباط با طرح آمران به معروف و ناهیان منکر که مراحل قانونی خود را طی می‌کند، آنها بنوعی می‌خواهند بین مجلس و دولت تقابل ایجاد کنند.

امیرآبادی تصریح کرد: در معرفی وزیر علوم از ابتدا که می‌نگریم بنظر می‌رسد وزارت علوم از ابتدا سهمیه اصلاح‌طلبان افراطی است و این روند در حال ادامه است و امروز مردم مشکلات اساسی بسیاری دارند و لذا دولت و مجلس بایستی با تعامل، همدلی و وحدت بیشتری براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای حل این مشکلات گام بردارند.

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان نیز معتقد است: این رفتار دولت با شعار اعتدال مغایر است. یکی از جاهایی که می‌تواند اعتدال را نشان دهد در عرصه آموزش عالی است. آقای فرجی‌دانا  مستقل عمل نمی‌کردند و در نتیجه استیضاح پیش آمد. وی با اشاره به سوابق اجرایی اندک آقای نیلی احمدآبادی تأکید کرد: اگر بنا باشد که وزیر بعدی نیز در مسائل سیاسی مستقل عمل نکند مزیتی نسبت به آقای فرجی‌دانا نخواهد داشت حتی می‌توان گفت که به لحاظ سوابق و رزومه آقای فرجی دانا بهتر از وزیر پیشنهادی بودند.

وی در خصوص احتمال رأی‌آوری وزیر پیشنهادی تصریح کرد: برآورد اولیه ما نشان می‌دهد که مزیت‌هایی که باید لحاظ می‌شد در نظر گرفته نشده است. مگر اینکه به مجلس اثبات شود که وزیر پیشنهادی ویژگی‌های بالاتری دارند و در مسائل سیاسی مستقل عمل خواهند کرد.
رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 قانون اساسی در ادامه تصریح کرد: سؤالی که مطرح است اینست که چرا ریاست ایشان برای دانشگاه تهران در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نشده بود و چند ماهی ایشان سرپرست بودند. یکی از جاهایی که به هیچ وجه در آن قحط‌الرجال نداریم دانشگاه است و اعضای بسیار قوی در هیأت علمی دانشگاه‌ها داریم که می‌توانستند معرفی شوند.

یادآور می‌شود فراکسیون رهروان و اصولگرایان در بررسی‌های خود به رأی مثبت درباره نیلی احمدآبادی دست نیافتند. ترکیبی از نمایندگان دو فراکسیون باعث سلب رأی اعتماد از فرجی دانا شد که به عنوان گماشته افراطیون عمل می‌کرد. اکنون روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد در تیتر صفحه اول خود خاطر همه را آسوده می‌کند و می‌نویسد «نیلی ادامه (فرجی) داناست.»



«گزينه غيرمعتدل دولت براي وزارت علوم راي نمي‌آورد»


  رسالت نوشت : گمانه‌زني چند روز گذشته نمايندگان مجلس و نيز فعالان سياسي تشكل‌ها و بسيج دانشجويي با رسانه‌هاي خبري حكايت از آن دارد كه‌ گزينه غيرمعتدل دولت براي تصدي وزارت علوم راي نمي‌آورد. به گزارش خبرنگار ما شوراي مركزي دو فراكسيون اصولگرايي مجلس به صورت جداگانه تشكيل جلسه دادند و نتيجه هر دو جلسه راي منفي به گزينه دولت براي تصدي وزارت علوم بود.رضا صابري عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان اعلام كرد نظر فراكسيون در مورد آقاي نيلي احمدآبادي منفي است. همين خبر را خانم طبيب‌زاده عضو ديگر شوراي مركزي اصولگرايان مورد تاييد قرار داد.

همين خبر حاكي است فراكسيون رهروان ولايت نيز نظر مثبتي در مورد آقاي نيلي احمدآبادي ندارد. نمايندگان معتقدند او صلاحيت علمي و تجربه عملي براي تصدي وزارت علوم ندارد.

نمايندگان همچنين معتقدند در كارنامه آقاي نيلي‌احمد‌آبادي در امر فتنه ابهاماتي وجود دارد و مستنداتي در مورد همگرايي با فتنه سال 88 وجود دارد. الياس نادران نماينده مردم تهران در گفتگو با فارس گفته است: ما منتظر معرفي گزينه اصلي هستيم. روحاني با اين معرفي، با مجلس شوخي كرده است.

حبيبي دبير كل حزب موتلفه اسلامي نيز در نشست دبيران اين حزب اعلام كرد: نظر حزب موتلفه اسلامي درباره تصدي آقاي نيلي احمد‌آبادي در وزارت علوم منفي است. وي با اشاره به اهميت موضوع فتنه 88 خطاب به نمايندگان مجلس گفته است: تقاضا داريم به وظيفه الهي خود عمل كنيد و به كسي راي بدهيد كه سابقه همراهي و سكوت در فتنه را نداشته باشد، بلكه شجاعانه و با صراحت در برابر فتنه سينه سپر كند. به نظر ما اين خصوصيت در آقاي نيلي احمد‌آبادي نيست.وي با اظهار تاسف از معرفي آقاي نيلي توسط رئيس‌جمهور گفت: تذكر مقام معظم رهبري در مورد فتنه و خط قرمز بودن آن احتياج به توضيح ندارد. در بين اساتيد و روساي دانشگاه‌هاي كشور شخصيت‌هاي ارزشمند و واجد شرايط وجود دارد. چرا آقاي رئيس‌جمهور از بين آنها فردي را معرفي نمي‌كند.


«بايد منتظر دفاع نيلي بود»


روزنامه جوان اما فرصتی دیگر را برای  نیلی قائل است و می نویسد : ميرقسمت موسوي تصريح مي‌كند بسياري از نمايندگان از توضيحات اوليه وي در دو فراكسيون اصولگرايان و رهروان ولايت قانع نشده‌اند و قصدشان اين است كه امروز رأي منفي به نيلي بدهند اما بايد منتظر دفاع نيلي بود. وي گفت: اگر نيلي مي‌خواهد از مجلس رأي بگيرد بايد دامن خود را از برخي مسائل كه به وي نسبت مي‌دهند به ويژه در مورد فتنه و حوادث كوي دانشگاه پاك كند كه اگر مجلس به حقيقت‌گويي وي اعتقاد راسخ داشته باشد، ممكن است رأي اعتماد را نيز از مجلس بگيرد. نماينده مردم گرمي در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: بايد رئيس‌جمهور به دور از نگرش سياسي حزبي و گروهي فرد شايسته، لايق و با سوابق ارزشي و انقلابي و همچنين اجرايي را به مجلس معرفي كند كه اميدواريم اين كار هر چه سريع‌تر اتفاق بيفتد.

موسوي افزود: ما فردا (امروز) در حالي جلسه رأي اعتماد به گزينه پيشنهادي وزارت علوم محمود‌نيلي احمدآبادي را برگزار مي‌كنيم كه بعيد به نظر مي‌رسد اين گزينه براي وزارت علوم رأي بياورد. با اين حال امروز بايد منتظر بود و ديد كه نوع دفاع رئيس‌جمهور و وزير پيشنهادي در قبال ابهامات نمايندگان‌ مجلس چه خواهد بود و آيا اين جلسه مي‌تواند مهر پاياني به چند ماه آشفتگي حاكم بر فضاي وزارت علوم باشد يا خير؟


«رای اعتماد در تعلیق »


در مقابل روزنامه  اعتماد ، به جای صحبتهای خود نیلی ،  نحوه دفاع رییس جمهور از وی را به رای اعتماد وزیر پیشنهادی گره می زند و می نویسد :  فضاي بهارستان بوي تعليق مي دهد، مگر اينكه نطق رييس جمهوري «معجزه» كند. تا ديروز كه صف مخالفان محمود نيلي طولاني بود، حتي طولاني تر از صف مخالفان ميلي منفرد و فرجي دانا. آن دو حداقل حمايت شكننده فراكسيون اكثريت را با خود داشتند، محمود نيلي اما همين را هم در شب راي اعتماد خود نداشت. رهرواني ها ديروز براي گزينه پيشنهادي دولت ساز مخالف زدند، حتي آنها كه حامي دولت محسوب مي شوند و سه ماه پيش موافق استيضاح فرجي دانا نبودند. اين فضا اگر تا آخر جلسه امروز مجلس تغيير نكند، رييس جمهوري بايد به فكر گزينه بعدي اش براي وزارت علوم باشد: كسي كه خيلي ها مي گويند «گزينه اصلي» دولت است. امروز فقط يك چيز مي تواند اين ادعا را باطل كند: نطق رييس جمهوري. ديروز راهروهاي مجلس آنقدرها شلوغ نشد، هيچ كس براي جلسه راي اعتماد امروز هيجاني نداشت. حتي از رايزني ها و لابي هاي معمول هم خبري نبود، گويي تكليف راي امروز از قبل مشخص شده است: از همان لحظه يي كه بعد از قرائت نامه معرفي محمود نيلي به عنوان وزير پيشنهادي علوم، نمايندگان در صحن علني با «دو، دو» گفتن نشان دادند كه مخالف پيشنهاد حسن روحاني هستند. ديروز نمايندگان از دولتي ها دلخور بودند، هم منتقدان دولت و هم حاميانش. منتقدان به خاطر معرفي نيلي به مجلس و حاميان هم به خاطر «كم كاري» دولتي ها در رايزني براي گرفتن راي اعتماد. منتقدان كه حالاتعدادشان هم زياد شده بود هر كدام بهانه يي براي راي ندادن به نيلي داشتند: از سابقه مديريتي او و نقشش در اتفاقات سال 88 دانشگاه گرفته تا برنامه «تكراري»اش براي اداره وزارت علوم. حاميان دولت هم مي گفتند به وزير پيشنهادي راي مي دهند، اما گلايه مند بودند كه در ميدان رايزني ها تنها مانده اند. تنهاتر از خيلي مواقع ديگر. سه ماه پيش نتيجه «شكاف» فراكسيون اكثريت، بركناري وزير علوم شد، جايي كه فراكسيون اكثريت نتوانست به تصميم واحدي براي استيضاح فرجي دانا برسد. امروز دوباره بعد از سه ماه آنها دور هم جمع مي شوند تا يك بار ديگر درباره آينده وزارت علوم تصميم بگيرند: تصميمي كه احتمالابر عكس سه ماه پيش «واحد» خواهد بود. شكاف رهرواني ها حالامقداري ترميم شده است: اين بار يكصداتر از قبل مخالف گزينه پيشنهادي دولت هستند. بهروز نعمتي سخنگوي هيات رييسه و نايب رييس فراكسيون رهروان گفته كه «احتمالاراي اعضاي فراكسيون رهروان ولايت به وزير پيشنهادي علوم راي فراكسيوني خواهد بود. » تا حالاهم جز صداي مخالفت چيز قابل توجه ديگري از اين فراكسيون شنيده نشده است. شايد اين همان «راي فراكسيوني» مد نظر نعمتي باشد. نشانه هايش هم البته خيلي جاها هست: اگر سه ماه پيش در روزهاي منتهي به استيضاح فرجي دانا خبرگزاري مجلس رنگ حمايت از وزير علوم گرفته بود، حالايك روز قبل از جلسه راي اعتماد تيتر مي زند: «فضاي مجلس نسبت به نيلي مثبت نيست، رييس جمهور فرد ديگري را معرفي كند.» اين حرف رهرواني ها است. عليرضا منادي، عضو هيات رييسه مجلس هم گفته كه «اغلب نمايندگان فراكسيون رهروان موافق نيلي نيستند. »



«دانشگاه در انتظار راي اعتماد مجلس»




روزنامه دولتی ایران هم نوشت : دستور کار امروز مجلس شوراي اسلامي بررسي راي اعتماد به وزير پيشنهادي علوم است که با حضور رئيس جمهوري برگزار مي شود. دکتر نيلي احمدي آبادي بعد از چند روز رايزني فشرده و تشريح برنامه هاي خود در جمع فراکسيون ها و کميسيون هاي مختلف مجلس امروز بايد در صحن علني از برنامه هاي خود دفاع کند. دکتر نيلي در شرايطي به مجلس معرفي شده که بعد از استيضاح فرجي دانا در آستانه آغاز سال تحصيلي جديد، اين وزارتخانه مهم و حياتي توسط سرپرست اداره مي شود. بر همين اساس به نظر مي رسد يک انتظار عمومي در بين دانشگاهيان و همچنين افکار عمومي ايجاد شده مبني بر اينکه وزارت علوم از بلاتکليفي خارج شود. اظهار نظرهاي نمايندگان حاکي از آن است که با وجود برخي مخالفت ها، تعداد زيادتري از مجلسي ها اين انتظار را درک کرده و در سخنان خود تاکيد مي کنند که دولت و مجلس با تعامل با يکديگر وزارت علوم را سامان خواهند داد تا بيش از اين جامعه دانشگاهي کشور در بلاتکليفي باقي نماند. توجه نمايندگان به اين انتظار عمومي و سابقه ارزشي و انقلابي دکتر نيلي به همراه توانمندي هاي علمي و اجرايي و دوري وي از حاشيه هاي سياسي و افراط وتفريط، شانس کسب راي اعتماد گزينه پيشنهادي را بيش از پيش کرده است.
    اين در حالي است که مخالفان دولت در مجلس به همراه جريان سياسي و رسانه هاي خود همچنان خط تخريب دکتر نيلي را ادامه مي دهند و در حالي که امروز رئيس جمهوري براي دفاع از دکتر نيلي به مجلس مي رود، با نسبت دادن اتهام به دولت ادعا مي کنند که نيلي گزينه اصلي دولت نيست. حال آنکه در مقابل برخي ديگر از نمايندگان تخريب وزير پيشنهادي را منطقي ندانسته و به همکاران خود توصيه مي کنند با تدبير بيشتري کار را پيگيري کنند.


«ابهام در فاصله نيلي با خط قرمزهاي مجلس»
 

سیاست روز هم در این باره می نویسد : بهارستاني‌ها امروز مرد سوم پيشنهادي وزارت علوم را ارزيابي مي‌كنند و تصميم مي‌گيرند كه آيا مي‌توان سكان اين وزارتخانه را بر دستان نيلي‌احمد‌آبادي سپرد يا خير؟ با اين وجود اصلي‌ترين خط قرمز نمايندگان براي انتخاب وزير علوم برائت از فتنه است و گمانه‌زني‌ها نشان مي‌دهد كه وي نتوانسته اعتماد نمايندگان اصولگراي مجلس را در اين‌باره به خود جلب كند.
البته در اين ميان زمزمه‌هايي به گوش مي‌رسد كه نیلی‌احمدآبادی «گزینه اصلی» حسن روحانی برای وزارت علوم نیست و اظهارات وي نشان مي‌دهد كه دولت خود نيز به ديگراني دل بسته است الیاس نادران نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق اندک و غیرقابل اتکای نیلی‌احمدآبادی گفت که "دولت نیز نظر مساعدی نسبت به گزینه پیشنهادی خود ندارد و اعتقاد ما این است که وی گزینه اصلی دولت نیست."
همچنين شنیده‌ها حاکی از آن است که گزینه‌هاي اصلی و جدی دولت برای وزارت علوم، احمد معتمدی رئیس فعلی دانشگاه امیرکبیر و وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین علی افخمی رئیس موسسه دهخدا هستند. دولت در این زمینه با اصرار فراوان از محمدرضا عارف نیز درخواست کرده بود که وزارت علوم را بپذیرد اما این درخواست از سوی عارف رد شده، و از این روی در حال حاضر معتمدی و افخمی، گزینه‌هایی هستند که دولت حساب‌بیشتری روی آنها باز کرده است تا در صورت رای عدم اعتماد به نیلی‌احمدآبادی - که احتمال آن با توجه به فضای مجلس زیاد است - یکی از این دو گزینه به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شوند.
از سوی دیگر برخی شواهد حاکی از آن است که مدیریت سایه در وزارت علوم كه برخي آن را به عهده عبدالحسين فريدون مي‌دانند كه همچنان اهداف خاص خود را در این وزارتخانه دنبال می‌کند.
در نهايت بسياري از نمايندگان بر اين باورند كه جلسه‌ امروز با توجه به سوابق نیلی‌احمدآبادی و عدم ارائه برنامه قابل توجه از سوی وی که حاکی از عدم انگیزه او برای تصدی وزارت علوم است به جلسه‌ای مانند جلسه رای اعتماد میلی‌منفرد تبدیل خواهد شد. ...


به روزهای پایانی مذاکرات نزدیک می شویم و گمانه زنی ها در باره نتایج پرونده هسته نیز از موضوعاتی که روزنامه ها نمی توانند از کنار آن بی تفاوت بگذرند .


 «توافقی در کار نیست فقط تمدید مذاکرات در ازای امتیاز!»

روزنامه کیهان از قول المانیتور می نویسد : مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا گفت احتمال دستیابی به توافق دائم با ایران نزدیک به صفر است.

المانیتور افزود: تیم هسته‌ای ایران به رهبری محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران روز دوشنبه بیست و هفتم اکتبر دیداری غیرمنتظره از تاسیسات غنی‌سازی در نطنز و فردو داشتند. در حالی که هدف از این بازدید تقدیر از دستاوردهای دانشمندان ایرانی در این دو نیروگاه عنوان شد، اما ظریف گفت که هدف از تکنولوژی هسته‌ای ما استفاده‌های غیرنظامی است.

این رسانه آمریکایی می‌افزاید: مسئله‌ میزان توانایی غنی‌سازی ایران مانع بزرگ توافق نهایی است. ایران به دنبال حفظ تعداد سانتریفیوژ فعلی خود است، با این حال 5+1 در ابتدا درخواست کرد که تهران توانایی غنی‌سازی خود را تا 1500 سانتریفیوژ پایین بیاورد. رسانه‌ها هفته گذشته خبر دادند که 5+1 پیشنهادی جدید به ایران داده که بر اساس آن، تهران می‌تواند 4 هزار سانتریفیوژ را در ازای انتقال ذخایر اورانیوم با غنای پایین به کشور دیگر نگه دارد. (و 5400 سانتریفیوژ خود را تعلیق کند!)

رابرت اینهورن مشاور تیم مذاکره‌کننده آمریکا و عضو سابق این تیم گفت: در رابطه با دستیابی به توافق دائم تا 24 نوامبر، باید گفت که احتمال آن واقعا به صفر نزدیک است.

وی افزود: یکی از گزینه‌های موجود آن است که بر سر تعدادی از مسائل کلیدی از جمله ظرفیت غنی‌سازی و تغییرات در رآکتور اراک تا 24 نوامبر توافقی بدست آید که تمدید چندین ماهه برای نهایی کردن توافق را توجیه کند.

اینهورن تصریح کرد: اگر طرفین بر سر مسائل کلیدی به توافق برسند، دلیل خوبی برای تمدید چندین ماهه خواهند داشت.

در همین حال وین مدیسن خبرنگار معروف آمریکایی در مصاحبه با فارس اعلام کرد وندی شرمن در آستانه دور جدید مذاکرات به تل‌آویو خواهد رفت تا طبق معمول مقامات اسرائیل را در جریان مذاکرات قرار دهد.

همزمان العربیه از شور و شوق خاص جان کری برای مذاکره با محمدجواد ظریف خبر داد. به گزارش تیک به نقل از العربیه «دقیقه‌های سفرهای کری به کشورهای جهان برنامه‌ریزی شده است، حتی کسانی که قرار است با وزیر سلام و احوالپرسی کوتاهی داشته باشند، در دستور کار قرار می‌گیرند، اما کری شش ساعت با وزیر امور خارجه ایران در وین می‌نشیند و برای ایجاد راه حلی برای پرونده اتمی تلاش می‌کنند.»

«آخرین چانه‌زنی‌های هسته‌ای»


اعتماد در این باره  نوشت: در آخرین روزهای مهلت توافق‌نامه موقت ژنو مذاکره کنندگان بازی را در خانه خود، از طریق رسانه‌ها دنبال می‌کنند. هریک از دیپلمات‌های هسته‌ای ارزیابی‌های خود را روی میز افکار عمومی می‌گذارند. در این راستا نیز معاون وزیرخارجه کشورمان همگام با همتای آمریکایی خود وارد کارزار رسانه‌ای شد و خطاب به طرف غربی مذاکرات هسته‌ای گفت: طبقه‌بندی تحریم‌ها را قبول نداریم، غرب باید تحریم‌ها علیه ایران را یکجا بردارد. این درحالی است که همچنان طرف غربی به چانه زنی خود ادامه می‌دهد. مجید تخت روانچی در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره نحوه لغو تحریم‌ها افزود: جمهوری اسلامی ایران نمی‌پذیرد تحریم‌ها دانه دانه لغو شود یا اینکه توافق شکل دیگری پیدا کند. معاون وزیر خارجه گفت: طبقه‌بندی تحریم‌ها را قبول نداریم، غرب باید تحریم‌ها علیه ایران را یکجا بردارد. عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با ۱+ ۵ گفت: ما قبول نداریم طبقاتی برخورد کردن با تحریم‌ها را، یعنی یک طبقه تحریم‌های اقتصادی، یک طبقه تحریم‌های تجاری و یک طبقه تحریم‌های سیاسی و یا چیزهای مختلف باشد، بلکه با تحریم‌ها باید بصورت واحد برخورد شود. تخت روانچی با بیان اینکه لغو تحریم پله پله از نظر ما قابل قبول نیست، تاکید کرد: اینکه تحریم‌ها باید برداشته شود اصلا مبنای صحبت ما برای توافق در ژنو است و کلمه‌ای که به کار رفته لغو تحریم‌هاست و ما به کمتر از این رضایت نمی‌دهیم.

تخت روانچی درباره غنی‌سازی و میزان آن نیز گفت: ما چشم اندازی که در مورد غنی سازی داریم به آن خواهیم رسید و این هدف ماست. وی با تاکید بر اینکه هیچ وقت یک اصل غنی‌سازی دکوری را قبول نمی‌کنیم افزود: اصلا قابل تصور نیست شما با یک برنامه غنی سازی دکوری بتوانید به میزان ۱۹۰ هزار سو برسید. تخت روانچی اضافه کرد: واقعیت‌های غنی سازی در ایران نمی‌تواند فراموش شود. اینکه ما الان چه اندازه غنی سازی می‌کنیم و کمتر و دور از این میزان غنی سازی مورد پذیرش ما نیست. وی با بیان اینکه ما به مرحله پیشرفته از غنی سازی رسیده‌ایم، تاکید کرد: اگر یک کشوری بود که تازه می‌خواست فعالیت‌های استارت غنی سازی را انجام دهد شاید می‌شد جلوی آن را گرفت ولی برنامه هسته‌ای ایران خیلی پیشرفته است. عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای گفت: هم در بحث اراک و هم در بحث نطنز و این واقعیت‌های موجود در صحنه ایران را نمی‌شود پاک کرد بلکه باید با آن کنار بیایند.

تخت روانچی درباره چند صدایی گروه ۱+ ۵ هم گفت: شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که ۶ کشور موضع واحدی داشته باشند. ما به دنبال این هستیم که به حق خودمان برسیم و طرف مقابل هر طور دوست دارد مذاکره کند. وی درباره تعداد سانتریفیوژ‌ها هم تصریح کرد: درحال مذاکره هستیم استفاده از سانتریفیوزهای نسل جدید جزء برنامه ماست. این‌ها از نسل یک است و تعدادی از نسل دو هم داریم و هدف ما این است که از نسل‌های جدید استفاده کنیم و حرکت ما به سمت جلو است. وی افزود: به مرور که بحث طرح و توسعه ما تمام می‌شود بحث جایگزینی در مذاکرات داریم و باید بالاخره ما از این توانایی‌هایی که داریم بتوانیم استفاده کنیم. روانچی درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات در زمان تعیین شده گفت: ما ناامید نیستیم و فکر می‌کنیم شدنی است اگر غربی‌ها واقعاً دنبال حل مسأله هستند، در چارچوب خطوطی که تعیین شده ما در یک ماه می‌توانیم تمامش کنیم ولی ما یک طرف نیستیم طرف مقابل هم هست.

وی با انتقاد از زیاده‌خواهی‌های غرب به طرف مذاکره کننده ایران توصیه کرد: اگر قرار است تصمیم سختی بگیرند الان موقعش است و این کار شدنی است اگر واقعا اهل مذاکره باشند. تخت روانچی گفت: ظاهر قضیه آن‌ها هم علاقه‌مند هستند این مسأله حل شود اما نباید فراموش کرد کسانی هستند که می‌خواهند این فرایند را تخریب کنند و ما در گذشته هم شاهد بودیم که این‌ها این تلاش‌ها را انجام دادند و به نتیجه نرسیدند و الان زمانی است که این‌ها باید این تصمیم را بگیرند. وی در پایان گفت: ما به فکر تمدید مذاکرات نیستیم و تلاش می‌کنیم در زمان مشخص به نتیجه دلخواه خود برسیم.

 «تحریم‌ها با توافق طرفین قابل حذف شدن هستند»

روزنامه آرمان هم نوشت :  : انجام تحریم‌ها علیه ایران و طبقه‌بندی کردن و نکردن آن حق حاکمیت آمریکاست و هر گونه اقدام تحریمی علیه یک کشور را می‌تواند انجام دهد همان گونه که کشور ایران نیز می‌تواند این اقدام و تحریم کردن را علیه یک کشور دیگر انجام دهد. به همین دلیل برداشتن تحریم‌ها برعهده کشور آمریکاست و فقط آن‌ها می‌توانند کاری کنند که تحریم‌ها از دوش ایران برداشته شود یا نه؛ به همین دلیل اعتراض علیه تحریم‌ها و طبقه‌بندی کردن آن از لحاظ حقوقی راه به هیچ جایی نمی‌برد و فقط باید کشور آمریکا از مواضع خود پایین بیاید تا تحریم به انواع گوناگون از دوش کشورمان برداشته شود.





























































برچسب ها: وحدت ، اسلام ، دیوارکشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.