متخصص محیط زیست و استاد بازنشسته دانشگاه تهران گفت :استفاده مجدد از آب با ابتکار ، علم ، سرمایه و همت امکان پذیر است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان ، پروفسور ناصر رازقی در کارگاه یک روزه جایگاه نمک زدایی و استفاده دوباره از آب در توسعه منابع آب به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به استفاده دوباره از آب در توسعه منابع آب گفت : ما می توانیم از هر آبی ( آب کشاورزی ، صنعتی ، فاضلاب ) آب قابل استفاده به وجود آوریم که اینکار با علم ، سرمایه و همت شدنی خواهد بود.

وی صرفه جویی ، جلوگیری از آلودگی منابع ، استفاده دوباره از آب ، مدیریت روان آبها و سیلابها ، جداکردن آب شرب از آب آشامیدنی ، استفاده از بارشهای بام منازل و استفاده از منابع آب لب شور و شور را بسترهای توسعه منابع آب دانست.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم گفت : رسالت دانشگاه علوم پزشکی ارتقا سلامت جامعه است که برای این مهم آب سالم نقش کلیدی دارد.
  علی اکبر حق دوست افزود : بنابراین باید از منابع آب بهینه استفاده کرد تا بتوانیم آب سالمی را برای جامعه به ارمغان آوریم.
وی با اشاره به کمبود منابع آب در کشور و مشکلاتی که برای آب سالم پیش آمده است خاطر نشان کرد : در استان کرمان و در حوزه استحفاظی دانشگاه علوم پزشکی کرمان این موضوع پررنگ تر است به همین دلیل سعی کردیم راهکارها را ابتدا در گروه فرهیخته و تحصیلکرده به بحث و تبادل نظر بگذاریم و بعد آنها را در جامعه اجرایی کنیم.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی هم گفت : استان کرمان استان کم آبی است به طوریکه این استان 14سال درگیر خشکسالی است.
دکتر عباس پرداختی در مورد هدف از برگزاری این کارگاه افزود : در این کارگاه 160شرکت کننده از نهادهایی که با بحث آب در ارتباط هستند دور هم جمع شدند تا در مورد اینکه چگونه می شود با استفاده مجدد و نمک زدایی حداکثر استفاده را از آب داشته باشیم و همچنین تأ ثیر مستقیمی که کیفیت و حفظ منابع آب در بحث سلامت دارد بحث و تبادل نظر کنند.
وی خاطر نشان کرد : باید آّب را برای نسل آینده و محیط زیست بهتر حفظ کنیم و در این کارگاه تأ ثیر مستقیمی که کیفیت و حفظ منابع آب در بحث سلامت دارد مورد بحث قرا رمی گیردتا با استفاده مجدد و بحث نمک زدایی حداکثر استفاده را از آب اندکی که در دسترس داریم داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه وضعیت آب در استان کرمان و اصفهان قرمز است خاطر نشان کرد : باید از منابع آّب در بحث صنعت، کشاورزی و آب شرب استفاده بهتر شود.
پرداختی تصریح کرد : استفاده زیاد از منابع آب زیرزمینی باعث شده به لایه های عمقی تر نفوذ کرده و احتمال آلوده شدن آن به املاح سنگین و آلاینده های مختلف محیط زیستی وجود دارد.
وی گفت : از طرف دیگر استفاده زیاد از سم و کود ها تأثیر زیادی در آلوده شدن منابع آب دارد.

انتهاي پيام/ب

برچسب ها: استفاده ، آب ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.