معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هیچ مهلتی برای کشور ترکیه جهت دریافت نکردن عوارض از کامیون‌دارهای ترکیه‌ای تعیین نشده است و ایران تصمیم دارد برای کامیون‌دارهای با ملیت ترکیه‌ای سوخت را پلمپ کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مبنی بر آخرین وضعیت ترانزیت کامیون‌ها در مرز ترکیه با بیان اینکه هیچ مهلتی برای طرف مقابل ترکیه‌ای تعیین نشده است گفت: طرف‌های ترکیه‌ای عوارض دوم را برای کامیون‌دارهای ایرانی وضع کرده‌اند این در حالی است که طرف ترکیه‌ای قانون را نقض کرده است.

وی در ادامه افزود: طرف ایرانی این نقض قانون را ارتقای توسعه روابط نمی‌دانند و احساس کرده‌ایم با دریافت عوارض از طرف ترکیه‌ای آنها نیز دوباره عوارض سوم و چهارمی را وضع می‌کنند.

کشاورزیان در ادامه اظهار داشت: راهکارهای دیگری را مورد مطالعه قرار داده‌ایم و در حال بررسی آن هستیم که طرف ایرانی همچون ترکیه با دریافت عوارض به ناوگان‌های ترکیه‌ سوخت ارزان ندهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: ترکیه‌ای‌ها برای ناوگان ایرانی عوارض دریافت می‌کنند و هیچ سوختی به ایرانی‌ها نمی‌دهند در حالی که ایران با دریافت عوارض سوخت ارزان با قیمت 10 تا 12 لیر می‌دهد.

کشاورزیان در ادامه یادآور شد: آمارها و ارقام نشان می‌دهد که در حال حاضر شرایط به نفع ناوگان ترکیه است و ایران در حال اتخاذ روش‌هایی است که تعادل را برقرار کند.

کشاورزیان با اشاره به اینکه این موضوع هیچ جنبه سیاسی ندارد گفت: این موضوع مربوط به بخش حمل‌ونقل است و ترکیه‌ا‌ی‌ها معتقد بودند که سهم ناوگان ایرانی رو به افزایش بود در حالی که سهم دو طرف مساوی بود و سهم ایران تنها مقدار کمی افزایش یافته بود.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه تصریح کرد: دولت ترکیه تصمیم گرفت که شرایط را به نفع خودشان تغییر دهد و با دریافت عوارض سوختی به ایران ندهد.

وی در ادامه توضیح داد: روش‌های گذشته برای هر دو طرف ایرانی و ترکیه‌ای عادلانه بود و آمارها و ارقام نیز گویای سهم مساوی دو طرف بود در حالی که روش فعلی عادلانه نیست و آمارها حاکی از بهبود روش ترکیه‌ای است.

کشاورزیان با اشاره به اینکه در حال بررسی هستیم که ایران نیز به کشور ترکیه با دریافت عوارض هیچ سوختی ندهد و مقدمات آن نیز در حال آماده شدن است گفت: ایران با دریافت عوارض هیچ سوختی به کشور ترکیه نمی‌دهد و ترکیه نیز با افزایش عوارض هیچ سوختی به ایران نمی‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: موضوع ترانزیت کامیون‌ها بسیار کلان است و بیشتر جنبه تجارت و تولید دارد و در حال حاضر بیشتر این موضوع موجب وارد شدن ضرر به طرف ترکیه‌ای می‌شود به گونه‌ای که ترکیه‌ای‌ها برای کالاهای خود عوارض تعیین کرده‌اند و بازرگانان و دست‌اندر کاران امر تجارت در آینده نزدیک به زیان این موضوع پی خواهند برد.

کشاورزیان در ادامه خاطرنشان کرد: کشور ایران بحث پلمپ کردن را برای تمامی کامیو‌ن‌هایی که دارای ملت ترکیه‌ای هستند و از هر مرزی که وارد ایران می‌شوند تعیین کرده است و این موضوع برای سایر کامیون‌دارهایی که ملیت‌های مختلف دارند شامل نمی‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: عوراض ، سوخت ، ناوگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار