آخوندی با اشاره به اینکه باید ارتقاء کیفیت را در بحث راهداری مدنظر داشته باشید و به تامین نشانه‌ها، ابنیه فنی و گاردریل‌ها توجه شود؛ گفت: ارزش راه های کشور بیش از 200 هزار میلیارد تومان است که حفاظت از آن باید توسط سازمان راهداری صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران  عباس آخوندی امروز در نشست تخصصی مدیران راهداری سراسر کشور به لزوم وضع استاندارد و دستورالعمل فنی برای راهداری اشاره کرد، گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در این زمینه دستورالعمل روشنی ندارد و از تجربیات گذشته استفاده می کند، بنابراین انتظار دارم که سازمان دستورالعملی را در این خصوص تدوین کند.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شبکه حمل و نقل جاده‌ای کشور نقش بسیار مهمی را در توسعه کشور دارد اما این شبکه رو به فرسودگی است و در برخی از محورها ظرفیت اشباع رسیده و سطح خدمات در جاده‌ها به شدت روبه کاهش است ، گفت: از این رو از سازمان راهداری بارها درخواست کرده‌ام تا اندیشه‌ای برای کیفیت و افزایش سطح خدمات جاده‌ها داشته باشد.
 
وی با اشاره به اینکه نمی توانیم سطح سرویس جاده‌ها را فقط از طریق بودجه عمومی کشور حفظ کنیم، افزود: مجبوریم به یک نوع صندوق توسعه ملی راه‌ها بیندیشیم و منابع را از طریق مالیات بر جاده و یا مالیات بر سوخت تامین کنیم که در حال حاضر پیگیر ایجاد این صندوق هستیم و لوایحی را در این خصوص به مجلس ارائه خواهیم کرد.
 
آخوندی تصریح کرد : کل راه‌های شریانی کشور 34 هزار کیلومتر است که عمده راهداری در این بخش انجام می شود، در حالی که ما 45 هزار کیلومتر راه اصلی و 100 هزار کیلومتر راه روستایی داریم که عملا در آن راهداری صورت نمی‌گیرد.
 
وی ادامه داد: سطح راهداری راه های شریانی با دیگر راه ها متفاوت است و باید توجه جدی‌تری شود اما نمی توان به این دلیل راهداری را در دیگر راه‌ها کنار گذاشت.
 
وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: به قیمت روز برای نگهداری از راه‌ها به حدود 8000 میلیارد تومان نیاز داریم در حالی که کمتر از 2 هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت راه و شهرسازی است که این نشان‌دهنده نیاز به رویکرد مجدد در راهداری است.
 
آخوندی با اشاره به اینکه باید ارتقاء کیفیت را در بحث راهداری مدنظر داشته باشید و به تامین نشانه‌ها، ابنیه فنی و گاردریل‌ها توجه شود؛ گفت: ارزش راه های کشور بیش از 200 هزار میلیارد تومان است که حفاظت از آن باید توسط سازمان راهداری صورت گیرد.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت ایمنی تردد در جاده‌ها برای دولت و لزوم توجه جدی به آن توضیح داد: در کمیسیون ایمنی راه‌ها با شرکت اعضا در یکسال گذشته 14 جلسه برگزار شده است.
 
آخوندی اظهار داشت: موضوع جدی دیگر این است که ایمنی به شرطی ارتقاء می یابد که مردم را با خودمان همراه کنیم زیرا نحوه رفتار 20 میلیون راننده بسیار اهمیت دارد و باید در رفتار آنها تغییر ایجاد شود. همچنین آموزش‌های ایمنی باید از زمان دانش آموزی شروع شود و قصد داریم تا با آموزش و پرورش هم گفتگوی مفصلی در این باره داشته باشیم.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین در جاده‌ها گفت: چندین سال است که حرف جدیدی راجع به تکنولوژی‌های نوین نزده‌ایم و به تازگی صحبتهایی در مورد بتن غلتکی شده است، اما باید تکنولوژیهای روز در راهسازی مورد توجه قرار گیرد. ارزان بودن قیر موجب شده تا تمام کسری بخش راهسازی با ضخامت قیر جبران شود و الان که قیمت قیر افزایش پیدا کرده، باید به فکر تکنولوژی ساخت باشیم.
 
آخوندی با اشاره به اینکه باید راه را به عنوان کریدور توسعه بدانیم، بیان کرد: معتقدم سازمان راهداری باید مورد نوسازی و مدرن سازی قرار گیرد و تحولی در نیروی انسانی و تجهیزات این سازمان ایجاد شود.
 
وی با اشاره به اینکه این سازمان جزو قدیمی ترین سازمانهای کشور است، گفت: این موضوع موجب شده که سازمان راهداری بسیار سنتی باشد و در مقابل تغییر مقاومت کند.

انتهای پیام/
 

برچسب ها: راه ، جاده ، راهداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار