خانه تاریخی "احمد توجه" بنایی از دور قاجاریه با داشتن ویژگی‌های منحصر فرد خود نظیر تزئینات زیبا بکار رفته و آیات قرآن در گره چینی به ثبت فهرست آثار ملی‌ رسید.

مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس در خصوص به ثبت ملی رسیدن خانه تاریخی"احمد توجه" در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت:‌ خانه تاریخی احمد توجه بنایی از دوره قاجاریه است که با داشتن تزئینات منحصر به فرد و معماری زیبایی که دارد در شهریور سال جاری با شماره 31124 در فهرست ثبت آمار ملی قرار گرفت.
 
مدیر کل میراث فرهنگی فارس اظهار داشت:‌ در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب آبان ماه 1309 و نظام نامه اجرایی آن مصوب 1311 و بند (ج) از ماده سوم قانون اساس نامه سازمان میراث فرهنگی مصوب 1367 مراتب ثبت اثر تاریخی، فرهنگی "خانه احمد توجه" به پایان رسید.
 
این مقام مسئول تصریح کرد:‌خانه تاریخی مذکور در حال حاضر در تملک شخصی و کاربری مسکونی است و معماری و تزئینات بکار رفته در این خانه بسیار زیبا است.
 
وی افزود:‌ این خانه دارای حیاط مرکزی شاه نشین، تزئینات گره چینی و درکه و لابه لای گره چینی از آیات قرآنی بکار رفته در آن سقف مرچوک کاری شده و طاقچه تزئینی شده، اتاق گوشواره و همچنین پله ها توخالی و مشبک کاری شده را از ویژگی های منحصر به فرد این خانه توصیف کرد.
 
امیری عنوان کرد: آجر کاری ایوان این خانه و به کار بردن سنگ ازاره در قسمت پایین دیوارهای خانه و دارا بودن حوضخانه ازدیگر داشته‌های زیبای این بنای تاریخی است.

وی خاطر نشان کرد: خانه "احمد توجه" واقع در خیابان طالقانی، کوچه یک، شمال مسجد ظهراب، پلاک 459 در شیراز استان فارس که چشم هر هنر دوستی را به سمت خود جذب می‌کند.

 
انتهای پیام/ اس
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار