مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
سوره 17. اِسراء آیه 7
إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنْفُسِکمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ الْأَخِرَةِ لِیسُواْ وُجُوهَکمْ وَلِیدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ کمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِیتَبِّرُواْ مَا عَلَوْاْ تَتْبِیراً
اگر نیکی کنید به خودتان نیکی کردهاید واگر بدی کنید (باز هم) به خود بد کردهاید. پس همین که وعدهی (فسادگری) دوّم فرا رسد (جنگجویان نیرومند و مؤمن را برای قلع وقمع شما میفرستیم) تا سیمای (نظامی وعزّت دنیوی) شما را زشت نمایند و(برای گرفتن قدرت) به مسجدالاقصی وارد شوند، همان گونه که بار نخست وارد شدند وتا آنچه را زیر سلطه درآوردهاند، به سختی ویران کنند.
آنچه در حوادث تاریخی اهمیّت داشته و موجب سازندگی میشود، عبرتها و درسهای آن است، نه جزئیات حوادث. ماجرای تارومار شدن مستکبران یهود به دست بندگان مؤمن خدا که در دو آیهی اخیر بیان شده، برای این است که بگوید: استکبار وکفر، بیپاسخ نیست. چون همین هدف کلّی و تربیتی مقصود بوده است، لذا آیه به ذکر جزئیات درگیری و نفرات و سلاح نپرداخته است، مثل داستان حضرت یوسف علیه السلام که چون هدف تربیتی و عفاف آموزی دارد، خیلی از جزئیّات داستان، حتّی نام زلیخا نیز مطرح نشده است.
روایات متعدّدی که در ذیل این آیه در تفاسیر آمده است، برخی نابودی یهودیان متجاوز را به قبل از قیام حضرت مهدی علیه السلام توسط انقلابیون مؤمن دانسته است، که شمشیرهای خود را بر دوش نهاده، تا مرز شهادت پیش میروند و زمینهساز حکومت جهانی حضرت مهدیعلیه السلام میشوند. و برخی وقوع آن را در زمان ظهور امام زمان دانسته که متجاوزان یهود، قلع و قمع خواهند شد. ما امروز، از یک سو شاهد تجاوز گستردهی اسرائیل و نقشهی تصرّف از نیل تا فرات و اخراج مسلمانان از وطن خود و ایجاد شبکههای جاسوسی در جهان و بدست گرفتن بوقهای تبلیغاتی و گردآوری نیروهای خود از شرق و غرب و انواع کارهای فسادانگیز هستیم و از سوی دیگر شاهد انقلاب اسلامی و پیدا شدن جوانان حزبالّلهی در فلسطین و هجوم به اسرائیل و پس گرفتن مسجدالاقصی هستیم که شاید آیه اشاره به این موارد باشد. واللَّه العالم.
* نیکی و بدی ما، به خداوند سود یا زیانی نمیرساند بلکه نتیجه آن به خود ما باز میگردد. «اِن اَحسنتم اَحسنتم لانفسکم و اِن أسأتم فلها»
* اوّل باید از نیکیها دم زد، سپس از بدیها. «اِن احسنتم... اِن اسأتم»
* انسان در انتخاب و چگونگی عمل خویش، آزاد است. «اِن احسنتم... اِن اسأتم»
* فراز ونشیبهای تاریخ ونابودی یهود بدنبال بلندپروازی آن، بر پایه قانون و سنّت الهی میباشد. «اِن احسنتم احسنتم...»
* مساجد، پیوسته پایگاه قدرت ادیان و سمبل قدرت بوده و آزاد کردن مساجد از سلطهی کفار از وظائف مؤمنان است. برای سرکوب یهودیان متجاوز، مردان خدا وارد بیت المقدّس میشوند، چنانکه مسلمانان با فتح مکه وارد مسجدالحرام شدند. «لیدخلوا المسجد»
* برای تقویت حق، قلع و قمع مستکبران لازم است. «و لیتبّروا ما علوا تتبیرا»
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید