یک کارشناس افغان با اشاره به سفر "راحیل شریف" به افغانستان گفت: کابل هیچ‎گاه جایگزین اسلام‎آباد برای واشنگتن و پکن نخواهد شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،"احمد سعیدی"کارشناس افغان‎  با اشاره به سفر راحیل شریف، رئیس ستاد ارتش پاکستان به کابل اظهار داشت: این سفر در راستای کاهش احساسات ضد پاکستانی در افغانستان انجام می‌شود.
 
سعیدی افزود: دولت پاکستان، رئیس ستاد ارتش خود را پیش از سفر "محمد اشرف‎غنی" به آن کشور به کابل فرستاد تا حُسن نیت و حُسن همجواری خود را به افغانستان نشان داده و یک دستور کار مشخص و کارآمد برای سفر اشرف‎غنی تدوین شود.
 
این کارشناس افغان خاطر نشان کرد: دولت اسلام‌آباد در پی بهبود روابط با کابل بوده و راحیل شریف در این سفر تلاش خواهد کرد تا به دولت افغانستان ثابت کند که در امور داخلی این کشور مداخله نمی‎کند.
 
سعیدی در ادامه با اشاره به تعهدات چین به دولت افغانستان مبنی بر میانجیگری پکن برای حل اختلافات کابل-اسلام آباد اظهار داشت: سفر راحیل شریف به کابل بر اثر فشارهای پکن نبوده و چین هرگز به خاطر افغانستان دوست کار آمد و دیرینه خود یعنی اسلام‌آباد را از دست نمی‎دهد.
 
وی افزود: اگر دولت‎مردان افغان به این فکر باشند که پکن یا واشنگتن دولت کابل را جایگزین اسلام‌آباد برای اعمال سیاست‎های خود در منطقه می‌کنند اشتباه فکر می‌کنند زیرا پاکستان در کنار چین در طول تاریخ با آمریکا نیز همراه بوده است.
 
سعیدی در ادامه تأکید کرد: دولت اسلام‌آباد در زمان زمامداری طالبان از آنان حمایت کرده و در دولت جدید افغانستان همواره با آمریکا همسو و هم‌نظر بوده و یکی از کشورهای دوست آمریکا در منطقه است.
 
وی تصریح کرد: در طول تاریخ، پاکستان در منطقه در راستای اهداف آمریکا و سیاست‎های آن کشور کار کرده و از سوی دیگر با چین نیز روابط دوستانه داشته و این 2 کشور هرگز پاکستان را قربانی افغانستان نخواهند کرد.
 
این کارشناس افغان افزود: پاکستان هم‎اکنون در راستای تحقق اهداف و برنامه‎های درازمدت خود در منطقه کار می‌کند و یکی از این برنامه‎ها عدم تقویت دولت کابل به اندازه دولت اسلام‎آباد است.
 
وی تصریح کرد: پاکستان هرگز نمی‎خواهد دولت کابل قوی و نیرومند شده و از سوی دیگر با دولت هند روابط خود را استحکام بخشد و نقش اسلام‌آباد در افغانستان کم‎رنگ شود.
 
این کارشناس افغانستان در ادامه با اشاره به اینکه سیاست‎های پاکستان در قبال افغانستان به نفع منطقه نیست راه بُرون این 2 کشور از اختلافات موجود را برگزاری کنفرانسی با میزبانی کابل دانست.
 
وی افزود: دولت کابل برای حل اختلافات و پایان ناامنی و مداخلات کشورهای خارجی باید کنفرانسی را با حضور سازمان ملل متحد، ایران، چین، پاکستان و آمریکا برگزار کرده و درخصوص موضوعات این کشور بحث کرده و زمینه را طوری مهیا کند که دست مداخله تمام کشورهای خارجی از مداخله در امور این کشور کوتاه شود.
 
سعیدی در پایان، برگزاری این نشست را برای بهبود وضعیت امنیتی افغانستان مؤثر خواند و تأکید کرد: کابل در این کنفرانس می‎تواند روی موارد دیگر مانند بهبود وضعیت تجاری صحبت کند.
انتهای پیام/ ض

منبع :فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار