یک کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان این که چارچوب‌های مذاکره و موضوع آن از قبل تعریف شده و دو طرف ملزم به پاسخ‌گویی در مقابل یکدیگرند اظهار داشت: در گفتگو چارچوبی وجود ندارد و هیچ یک ملزم به پاسخگویی به یکدیگر نیستند.

"حسن پهشتی‌پور" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در پی اظهارات جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه بین مذاکره و گفتگو تفاوتی خاص وجود دارد، گفت: مذاکره چارچوب از پیش تعریف شده خود را دارد و مذاکرات فعلی ایران و 1+5 هم تنها در چارچوب آنچه که در توافق ژنو است، صورت می‌گیرد، اما گفتگو از این فرصت مذاکره استفاده می‌کند و مثلا معاون وزیر خارجه یک چیزی راجع به اتباع آمریکایی خارج از زمان مذاکره و در حاشیه آن می‌گوید و این هیچ گاه هم در چارچوب مذاکرات دو طرف نیست.
 
این کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان این که مذاکرات از این جهت دارای چارچوب است که می‌خواهند نتیجه‌گیری کنند و به جایی برسند، آن را دارای هدف و روش مشخص عنوان و تاکید کرد: چارچوب‌های مذاکرات از لحاظ دیپلماسی قبل از مذاکره تعریف می‌شود، ولی گفتگو کردن چیزهایی است که در حاشیه مراسمات برگزار شده و طرف مقابل می‌تواند هیچ پاسخی ندهد، از طرفی در مذاکرات هر یک از طرفین نمی‌تواند بگوید مذاکره نمی‌کنم! زیرا از قبل توافق کرده‌اند که در مورد یک موضوع خاص مذاکره می‌کنند و این‌ها عادی‌ترین موضوعاتی است که در چارچوب روابط بین‌الملل و دیپلماسی شناخته شده است.  
 
وی با بیان اینکه مقامات آمریکایی هر گاه بتوانند از فرصت مذاکرات استفاده می‌کنند و در حاشیه آن در مورد موضوعات مورد علاقه خودشان سخن می‌گویند، تصریح کرد: طرف ایرانی هم در مقابل در مورد مسائل مربوط به ایرانیان آمریکا حرف می‌زند و این جز مذاکرات محسوب نمی‌شود.
 
بهشتی‌پور تاکید کرد: مذاکرات دستور کار دارد و مفهوم آن مشخص است و در قواعد دیپلماتیک مذاکره کردن از قبل دستور و چارچوبش مشخص می‌شود.
 
وی برای نمونه به ادعای امریکایی‌ها برای گفتگو در مورد وضعیت اتباع آمریکایی که در ایران به جرم مسائل امنیتی در زندان هستند اشاره کرد و گفت: آن‌ها از فرصت مذاکره برای گفتگو در مسائلی این چنینی که خارج از موضوع مذاکره است حرف می‌زنند و ابراز نگرانی می‌کنند و در مورد ایران هم تاکنون چند مورد درباره مسائل گوناگون اتباع ایرانی در آمریکا تذکراتی داده شده که در چارچوب گفتگو و در حاشیه مذاکرات بوده است زیرا در خصوص این مسائل هیچ گونه مذاکره‌ای صورت نمی‌گیرد.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار