مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه واکسن پنتاوالان در سه نوبت 2، 4 و 6 ماهگی برای کودکان انجام می شود، گفت : با اجرایی شدن این برنامه، واکسن پنتاوالان برای شیرخوارانی که به سن دو ماهگی رسیده اند تزریق و کودکان بزرگتر که از قبل برنامه واکسیناسیون آنها شروع شده است طبق همان برنامه قبلی، انجام و نیاز به تلقیح این واکسن ندارند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان و بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه، دکتر شیخ زاده ، افزود: پنتاوالان، واکسن ترکیبی جدیدی است که شامل واکسن‌های کزاز، سیاه سرفه، دیفتری، هموفیلوس آنفولانزا تیپ(Hib) bو هپاتیتBاست.

وی تصریح کرد: در میان اجزای واکسن پنتاوالان، تنها واکسن هموفیلوس آنفولانزا تیپb، واکسنی جدید است و سایر واکسن ها(کزاز، سیاه سرفه، دیفتری و هپاتیت(Bاز قبل جزو برنامه ایمن سازی کشور بوده‌اند.

دکتر شیخ زاده خاطرنشان کرد: پیش از این نوزادان به طور جداگانه واکسن سه گانه (شامل دیفتری، سیاه سرفه و کزاز) و واکسن هپاتیتBرا دریافت می کردند که از پایان آبان ماه واکسن پنتاوالان جایگزین این واکسن ها می شود.

وی یادآور شد : باکتری هموفیلوس آنفولانزا تیپbباعث ایجاد بیماری‌های خطرناک از جمله سالانه باعث ابتلای سه میلیون نفر در جهان به بیماری های شدید از قبیل مننژیت و پنومونی (ذات الریه) می‌شود و بین 400 تا 700 هزار نفر از کودکان جان خود را در اثر ابتلا به بیماری های ناشی از این باکتری، از دست می‌دهند.

دکتر شیخ زاده با بیان اینکه پنتاوالان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و استانداردهای مربوطه در آن رعایت شده، افزود : واکسن پنتاوالان به صورت عضلانی تزریق می شود.

انتهاي پيام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.