در پی اقدامات سرکوبکرانه پلیس اسرائیل به علت تیراندازی به یک شخصیت راست گرای صهیونیست، به نظر می رسد شرق بیت المقدس که محل زندگی 350 هزار فلسطینی است، در آستانه بروز انتفاضه ای جدید است؛ انتفاضه ای که در صورت برپایی، سومین قیام مردمی علیه ظلم و ستم اسرائیل از اواخر دهه 1980 تاکنون خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی ورلد سوسیالیست در گزارشی به قلم "بیل فان اوکن" نوشت: "یهودا گلیک"، خاخام یهودی متولد آمریکا که اقدامات تحریک آمیزی در مسجد الاقصی در بیت المقدس انجام داده است، چهارشنبه شب به ضرب گلوله زخمی شد. بر اساس گزارش هایی که روز پنجشنبه منتشر شد، به وی چهار گلوله اصابت کرده و به شدت زخمی شده است. با اینکه حال این خاخام یهودی وخیم است، اما شرایط کلی جسمی وی ثابت است.  

ظاهراً فرد مهاجم یک زندانی سیاسی سابق فلسطینی بود که در یک رستوران کار می کرد؛ رستورانی که در آن گلیک و چند تن دیگر نشستی برای کسانی برگزار کرده بودند که خواستار تخریب مسجدالاقصی و احداث یک معبد یهودی به جای آن هستند.( مسجد الاقصی سومین مکان مقدس مسلمانان جهان به شمار می رود.) 

در این نشست، شخصیت های برجسته سیاسی از جمله موشه فیگین، نائب رئیس کنست (پارلمان اسرائیل) حضور  داشتند. فیگین تابستان پارسال در بحبوحه تهاجم به غزه خواسته بود اراضی فلسطینی با خاک یکسان شود و فلسطینی ها در اردوگاههایی اسکان داده شوند تا راه برای اشغال گری های اسرائیل هموار شود. 

معتز حجازی که گلیک را زخمی کرد، به دست پلیس و نظامیان اسرائیلی کشته شد. صدها پلیس و نظامی اسرائیل پس از محاصره خانه این شهروند فلسطینی در ساعت پیش از سپیده دم پنجشنبه، او را کشتند. در حالی که مقامات مدعی شدند پلیس پس از تیراندازی حجازی به او شلیک کرده است، همسایه  وی اعلام کرد این فرد مسلح نبود و در حالی که تلاش می کرد از بام خانه اش فرار کند، به ضرب گلوله کشته شد. 

به گفته همسایگان حجازی، وی  ابتدا روی پشت بام زخمی شد، و نظامیان با قرار دادن یک تانکر آب روی بدن او کارش را تمام کردند. کشته شدن این فلسطینی زمینه را برای موج جدیدی از درگیری ها بین جوانان فلسطنیی - که اسلحه ای جز سنگ ندارند- و نیروهای امنیتی اسرائیل که از نارنجک های صوتی، گاز اشک آور، باتون و گلوله های پلاستیکی استفاده می کنند، فراهم کرد. 

دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دستور اعزام صدها پلیس مرزی را از منطقه اشغالی کرانه باختری به بیت المقدس داده است تا این ناآرامی ها را سرکوب کنند. دولت همچنین دستور داد مسجدالاقصی به روی مسلمانان و یهودیان بسته شود. پلیس اسرائیل پنجشنبه شب اعلام کرد این مکان به زودی بازگشایی خواهد شد، اما افراد زیر 50 سال حق ورود به مسجد را برای اقامه نماز جمعه ندارند. 

تازه ترین باری که مسجدالاقصی به روی مسلمانان و یهودیان بسته شد، در سال 2000 و پس از دیدار تحریک آمیز آریل شارون از مسجدالاقصی، و سپس رهبر مخالفان راست گرای اسرائیل بود که به برپایی انتفاضه دوم منجر شد. 

جنبش فتح وابسته به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز جمعه را روز خشم نامید. خبرگزاری رسمی تشکیلات فلسطینی موسوم به وفا با انتشار بیانیه این تشکیلات نوشت: «فتح از مبارزان خود و مردم فلسطین می خوهد مسجدالاقصی و بیت المقدس اشغالی را یاری کنند.» 
گلیک، ساکن شهرکی صهیونیست نشین واقع در کرانه باختری نزدیک الخلیل ، و از فعالان سیاسی حزب راست گرای لیکود، معروف به اقدامات تحریک آمیز در مسجدالاقصی بود؛ مکان مقدسی که به همراه دیگر بخش های شرق بیت المقدس در جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1967 به اشغال اسرائیل درآمد. اسرائیل در اقدامی که از دیدگاه کشورهای جهان ناقض قوانین بین المللی است، شرق بیت المقدس را به خاک فلسطین اشغالی ملحق کرده است. 

اسرائیل تاکنون یهودیان را از عبادت کردن در این مکان مذهبی منع می کرد. اما پارلمان اسرائیل اوایل امسال شروع به بحث درباره  قانونی برای اصلاح مقررات قبلی و حاکمیت کامل اسرائیل بر مسجدالاقصی کرد. مقامات اسرائیل پیشتر به علت بیم از اقدامات تحریک آمیز گلیک در مسجدالاقصی، وی را از ورود به این مکان منع کرده بودند. اگرچه، نیروهای امنیتی اسرائیل اوایل امسال گلیک و چند صهیونیست افراطی دیگر را در دیدار از این مکان همراهی کردند تا مانع از رویارویی شوند. 

"عیسی قراقع"، رئیس اداره امور زندانیان فلسطین روز پنجشنبه حجازی را «یکی از قهرمانان جنبش زندانیان فلسطینی» توصیف کرد که «در زندان های اسرائیل تحت شکنجه های شدید قرار گرفته بود.» 

سرنوشت حجازی شبیه سرنوشت یک فلسطینی دیگر به نام عبدالرحمن الشلودی، اهل شرق بیت المقدس است. وی جوانی 21 ساله بود که پس از تصادف با دو نفر که از قطار پیاده می شدند - یک نوزاد سه ماهه و یک مهاجر اکوادوری- به ضرب گلوله پلیس اسرائیل کشته شد. 

مقامات اسرائیل فوراً این حادثه را یک حمله تروریستی اعلام کردند و الشلودی را فعال حماس معرفی کردند. اما خانواده این جوان اعلام کردند فرزندنشان عضو حماس نیست. آنها گفتند الشلودی به تازگی  به خاطر پرتاب سنگ به سوی نیروهای امنیتی اسرائیلف، 14 ماه در یکی از زندان های اسرائیل زندانی بود. 
مادر این جوان فلسطینی در گفتگو با خبرگزاری فلسطینی معا گفت: آنها مرتب وی را آزار و اذیت می کردند و بارها و بارها او را برای بازجویی احضار کردند، و سعی کردند او را وادار کنند با آنها همکاری کند، اما وی از این کار خودداری کرد. آنها پسرم را تهدید کردند و گفتند هرگز اجازه نخواهند داد شغلی برای خود پیدا کند یا به تحصیلات و زندگی عادی خود ادامه دهد.

این خبرگزاری به نقل از بستگان الشلودی اعلام کرد وی در زندان به روش های خشونت آمیز شکنجه شد، به طوری که پس از آزادی از آثار روحی و روانی این شکنجه ها رنج می برد. مادر این جوان فلسطینی گفت چند ساعت پیش از این حادثه، به همراه پسرش به یک مشاور روانشناس مراجعه کرده بود. 
منطقه سیلوان- که خانواده الشلودی در آن زندگی می کنند- هدف حملات صهیونیست های راست گرایی بوده است که به تازگی شماری از واحدهای مسکونی را در این منطقه تصاحب کرده اند. در پی تصادف الشلودی با دو مسافری که از قطار پیاده می شدند، این صهیونیست ها با برگزاری تظاهراتی شعار « مرگ بر اعراب» سر دادند، و به سوی خانه ها و خودروهای ساکنان منطقه سیلوان سنگ پرتاب کردند و به چند فلسطینی حمله کردند. 

از زمان ربوده شدن و قتل محمد ابو خدیر، پسر 16 ساله فلسطینی، شرق بیت المقدس صحنه رویارویی های پیاپی بوده است. صهیونیست های راست گرا ژوئیه پارسال این جوان فلسطینی را پس از ربودن، کتک زدند و با بنزین سوزاندند تا اینکه جان خود را از دست داد. حوادث اخیر تنها به تشدید درگیری ها منجر شده است. با توجه به شرایط موجود، باراک راوید، خبرنگار سیاسی روزنامه هاآرتص در صفحه خود در توییتر اعلام کرد: «انتفاضه سوم به زودی برپا می شود.»
 
اواخر هفته پیش گزارش هایی منتشر شد مبنی بر اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با طرح های تسریع احداث هزار و 60 واحد مسکونی در شرق بیت المقدس، و دو هزار واحد مسکونی در کرانه باختری موافقت کرده است تا بار دیگر شهرک های صهیونیست نشین را در سرزمین های اشغالی توسعه دهد. اسرائیل با این اقدام که گفته می شود در پاسخ به اولتیماتوم نفتالی بنت، وزیر اقتصاد و بازرگانی اسرائیل صورت گرفته است، بار دیگر «روند صلح» و پیشنهاد « تشکیل دو کشور مستقل» را به سخره گرفت. 

تحقیر سیاست آمریکا در خاورمیانه توسط اسرائیل، بویژه در حالی که دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تلاش می کند حمایت اعراب را برای مداخلات نظامی اخیر خود در عراق و سوریه جلب کند، موجب تشدید تنش ها بین واشنگتن و تل آویو شده است.  

این مناقشه از مقاله ای که جفری گلدبرگ در نشریه آتلانتیک به نقل از یکی از مقامات بلندپایه آمریکا منتشر کرد، به خوبی مشهود است. این مقام، نتانیاهو را چلغوز و فردی بزدل توصیف کرد که تنها علاقه مند به « تلاش برای مصون نگه داشتن خود از شکست سیاسی» است، و هیچ کاری برای دستیابی به توافق با فلسطینی ها انجام نخواهد داد. نتانیاهو در واکنش به این گزارش، در کنست اعلام کرد « صرفاً به خاطر دفاع از اسرائیل هدف حمله » قرار گرفته است. 

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه خود و دولت اوباما را بری از سخنان علیه نتانیاهو دانست و این اظهارات را « غیرقابل قبول، توهین آمیز و تخریب کننده » توصیف کرد. وی « همه کسانی را که از چنین لحنی در این مقاله استفاده کرده اند» محکوم کرد. وی تاکید کرد واشنگتن به تلاش «بی هیاهو و مؤثر» برای پیشبرد «روند صلح» ادامه خواهد داد. 

گیدئون لوی، ستون نویس روزنامه هاآرتص، روز پنجشنبه در مقاله ای با انتقاد از سخنان مقامات بلندپایه آمریکایی درباره نتانیاهو نوشت: « دولت آمریکا به شیوه ای بچه گانه عمل می کند. مقامات ناشناس این کشور با شرکت در مصاحبه های سخنان توهین آمیز علیه اسرائیل بیان می کنند، و در عین حال مقامات آمریکایی وعده می دهند یک اسکادران دیگر اف-35 در اختیار اسرائیل قرار دهد.»  

لوی اینگونه نتیجه گیری کرد که « بزدل» واقعی رئیس جمهور آمریکا است. وی تصریح کرد: « اوباما به نتانیاهو اجازه ادامه شهرک سازی را داد که به راه حل تشکیل دو کشور مستقل ضربه زد. او بود که به اسرائیل اجازه تهاجم دوباره به غزه داد. دولت وی همچنان در سازمان ملل از اسرائیل  دفاع می کند و همچنین مانع از تغییر سیاست اروپا در این زمینه می شود..» 


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار