آزاده پورمختار صداپیشه و عروسکگردان در گفتگو با
خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران، در خصوص ویژگیهای ماندگاری یک عروسک گفت: در ابتدا یک کار عروسکی باید متن، موضوع جالب و کارگردان خوب داشته باشد و همچنین بازیگردان عروسک مخاطب را کاملا بشناسد.
وی ادامه داد: عروسک باید شخصیت داشته باشد و شخصیتپردازی شود؛ در واقع عروسک باید یک شخصیت را معرفی کند. طراحی و ساختار عروسک نیز سهم بسزایی در معرفی عروسک دارد.
وی همچنین در خصوص اینکه چرا بیشتر عروسکها حرفهای آدم بزرگها را میزنند تا حرفهایی که از زبان یک بچه بیرون میآید گفت: به دلیل غلط بودن متن نمایشنامهها که بدون توجه و تحقیق در مورد کودک و شناسایی مخاطب نوشته میشود، این مشکل به وجود میآید.
پورمختار افزود: بیتوجهی به کودک باعث شده فیلم عروسکی کمتر ساخته شود و این وظیفه دستاندرکاران ردههای بالاتر و بودجهگذاران است که مقوله کودک را بشناسند و به تولید بپردازند.
وی در پایان به علاقمندان کار عروسکگردانی گفت: عده زیادی برای ورود به عرصهی عروسکگردانی وارد دانشگاه میشوند و عدهای هم قبل از ورود به دانشگاه این کار را شروع میکنند. بعضیها نیز بدون آشنایی به کار عروسک و نمایش فقط میخواهند بازیگر شوند. اما همه علاقمندان به این حرفه با گذراندن یک دوره آکادمیک وارد این عرصه شوند و از دوره دانشجویی کار کنند و در کل سینما را بشناسند.
انتهای پیام/