رئيس سازمان توسعه تجارت در ديدار با معاون اجرايي سازمان تجارت خارجي ژاپن (جترو) با تاکيد بر لزوم گسترش روابط تجاري تهران و توکيو، خواستار توليد محصولات مشترک در حوزه صنعت خودرو، صنايع سنگين، فناوري اطلاعات و ارتباطات شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از سازمان توسعه تجارت، ولي‌الله افخمي‌راد در ديدار با «تسونيوکي کاتو» معاون اجرايي سازمان جتروي ژاپن گفت : ايران آمادگي جذب سرمايه‌گذاري در رشته‌هاي مختلف اعم از فولاد، معدن و صنايع معدني، صنايع با تکنولوژي بالا، کشتي‌سازي و خودروسازي، لوازم خانگي، مصالح ساختماني و تجهيزات پزشکي را دارد.

وي قانون حمايت و جذب سرمايه‌گذاري خارجي در ايران را زمينه مناسبي براي همکاري با کشورهاي مختلف خواند و افزود: در يک سال گذشته هيات‌هاي تجاري از کشورهاي مختلف به ايران سفر کرده و خواستار توسعه همکاري و سرمايه‌گذاري بيشتر در ايران شده‌اند.

افخمي‌راد در ادامه گفت: محصولات ژاپني در ايران از اعتبار خوبي برخوردار است که بستر مناسبي براي حضور فعال‌تر ژاپني‌ها در ايران محسوب مي شود.

وي با اشاره به سوابق همکاري خوب ايران و ژاپن گفت: دو کشور مي‌توانند براي توليد محصولات مشترک در حوزه صنعت خودرو، صنايع سنگين، فناوري اطلاعات و ارتباطات با يکديگر همکاري کنند.

افخمي‌راد گفت : مبادلات تجاري دو کشور در سال 2013 معادل 330 ميليون دلار بوده که از اين ميزان 47 ميليون دلار صادرات ايران به ژاپن و 283 ميليون دلار واردات ايران از ژاپن بوده است.

رئيس سازمان توسعه تجارت با تاکيد بر اينکه اين ارقام با مزيت هاي موجود دو کشور فاصله زيادي دارد ، تصريح کرد : اين در حالي است که در سال 2011  مبادلات تجاري دو طرف يک ميليارد و  963 ميليون دلار بوده و صادرات غيرنفتي ايران به ژاپن 548 ميليون دلار و واردات ايران از ژاپن 1415 ميليون دلار بوده است.

وي در ادامه با بيان اينکه دو طرف بايد از قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي تجاري براي افزايش روابط تجاري به نحو احسن استفاده کنند، افزود: با اطلاع‌رساني مناسب، برگزاري همايش‌ها، نمايشگاه‌ها و مبادله هيات‌هاي تجاري‌، تجار و بازرگانان دو کشور با توانمندي‌هاي اقتصادي موجود آشنا مي‌شوند و مي توانند به گسترش روابط تجاري کمک کنند.

افخمي‌راد در پايان ضمن ابراز اميدواري به مشارکت ايران در نمايشگاه صنعت غذايي ژاپن که اسفند‌ماه در توکيو برگزار خواهد شد ، گفت : حضور در اين نمايشگاه زمينه‌اي براي گسترش همکاري‌هاي تجاري دو کشور است.

تسونيوکي کاتو ، معاون اجرايي سازمان جتروي ژاپن نيز در اين ديدار از علاقه‌مندي کشورش براي گسترش مراودات تجاري با ايران خبر داد و افزود: سازمان تجارت خارجي ژاپن از گسترش همکاري با سازمان توسعه تجارت ايران استقبال مي‌کند و زمينه‌هاي همکاري بيشتر را فراهم خواهد کرد.     
وي با ابراز خرسندي از سفر هيات تجاري ايران به ژاپن، گفت: سفر رييس سازمان توسعه تجارت ايران در اسفند‌ ( مارس) سال جاري به ژاپن نقطه عطفي در روابط تجاري دو جانبه است و به امضاي يادداشت تفاهم بين دو کشور منجر خواهد شد.

وي به حضور چند شرکت ژاپني در چهاردهمين نمايشگاه صنعت تهران اشاره کرد و گفت: ژاپن خواستار گسترش مراودات تجاري با ايران است و به زودي هيات‌ تجاري ژاپن به ايران سفر خواهد کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: توسعه ، تجارت ، سرمایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار