معاون درمان وزارت بهداشت خبر داد

مسمومیت 235 نفر در زاهدان / متصاعد شدن گاز آرسین دلیل احتمالی شیوع مسمومیت

دکتر آقاجانی با بیان این که به دنبال متصاعد شدن گازی سمی در منطقه‌ای از زاهدان 235 نفر دچار مسمومیت شدند، گفت: علت احتمالی این مسمومیت متصاعد شدن گاز آرسین است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت امروز در جمع خبرنگاران در خصوص حادثه‌ی مسمومیت در زاهدان گفت: شنبه شب، سوم آبان ماه، مردم منطقه‌ای در زاهدان، به دنبال استشمام بویی نامطبوع در منطقه، موضوع را به مراکز بهداشتی درمانی اطلاع دادند که مسئولین بهداشتی استان پیگیر منشاء آلودگی شدند. 
 
وی ادامه داد: صبح یکشنبه 4 آبان از ساعت 7 صبح تعدادی از ساکنین منطقه‌ای که دچار آلودگی شده بود، به خصوص دانش آموزان منطقه با علائم تنفسی و گوارشی مثل تهوع و تنگی نفس به مراکز درمانی زاهدان مراجعه کردند که بلافاصله اقدامات اولیه درمانی برای آن‌ها انجام شد. 
 
وی افزود: به دنبال افزایش مراجعین به بیمارستان‌های استان با داشتن این علائم مسئولین استان پیگیر علت آلودگی شدند که نمونه‌برداری‌هایی از محل آلودگی انجام شده و به آزمایشگاه فرستاده شده که بررسی‌ها هنوز در حال انجام است. 
 
معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این که تا به حال 235 نفر از اهالی منطقه آلوده به بیمارستان‌ها مراجعه کردند، تاکید کرد: تاکنون 150 نفر از این بیماران از بیمارستان مرخص شده‌اند و موردی از فوت گزارش نشده است. 
 
وی با بیان این که گروهی از تهران که شامل متخصصین سم‌شناسی بودند به زاهدان اعزام شده‌اند، اظهار داشت: بر اساس گزارشات، وضعیت منطقه کنترل شده و برای اطمینان خاطر تجهیزات پزشکی که لازم بوده نیز به منطقه ارسال شده است. استان‌های مجاور نیز در حال آماده باش هستند و از امروز صبح تاکنون مورد جدیدی از مسمومیت گزارش نشده است. 
 
آقاجانی در خصوص علت ایجاد این مسمومیت گفت: علت مسمومیت بر اساس شواهد موجود مواد شیمیایی باقی مانده در گالن‌های پلاستیکی بوده که گویا این نوع گالن‌ها با یک ماده‌ی اسیدی در رودخانه مورد شست و شو قرار گرفته‌اند که ترکیب این مواد شیمیایی با اسید منجر به متصاعد شدن گازی به نام آرسین شده که باعث مسمومیت ساکنین منطقه گردیده است. البته این علت هنوز به تایید نرسیده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.