معاون تجاری سازی و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:

ورود پژوهش‌ها به بازار و تولید محصولات دانش بنیان مهمترین دغدغه معاونت است

دکتر محمود شیخ زین الدین معاون تجاری سازی و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهمان برنامه "چراغ سبز" در رابطه با موضوع نظارت و پایش و راهبری شتاب علمی و فنآوری کشور گفتگو کردند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران، دکتر محمود شیخ زین الدین معاون تجاری سازی و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان اینکه شتاب و پیشرفت علمی کشور متوقف بر خروجی های پژوهشی از جمله چاپ مقالات معتبر نیست، اظهار داشت: اگرچه چاپ مقالات معتبر بسیار مهم و شرط لازم است اما کافی نیست. بنابراین گزارش هایی که ارائه می شود باید توجه کنیم که آن چیزی که به عوان سند چشم انداز مطرح است و آن چیزی که برای توسعه اقتصادی کشور مهم است، این است که این خروجی ها را تبدیل به فناوری و محصولات دانش بنیان کنیم.
وی ماموریت بنیاد ملی نخبگان را صنعتی سازی اختراعات و وارد کردن پژوهش ها به چرخه اقتصادی و صنعتی کشور ندانست و تصریح کرد:  این موارد جزو وظایف معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی است.

وی افزود: ما در حال حاضر هیچ مشکل و مانعی برای حمایت از طرح هایی که به لحاظ اقتصادی بتوانند پاسخگوی هزینه ای که می شود برایشان باشد،  نداریم . آن چیزی که مشکل به وجود آورده است این است که ما در یک سیستم اقتصادی به قدمت زیاد عادت کرده ایم که به درآمدهای نفتی و نیازهای فناورانه مان را از جای دیگر تهیه می کنیم و این باعث شده است که بازار برای این محصولات نباشد.

شیخ زین الدین اظهار داشت: در صندوق نوآوری و شکوفایی برای امسال به دستور مستقیم رئیس جمهور، 1000 میلیارد تومان پیش بینی شده است که بخش اعظم آن محقق شده است.

وی بر توجه به جنبه های اقتصادی طرح ها تاکید کرد و گفت: شاید خیلی از طرح ها خوب باشد اما از نظر اقتصادی جوابگو نیست و اگر به این جنبه توجه نکنیم خود افرادی که این ایده ها را می دهند و وقت و زحمت می گذارند، با مشکل روبرو می شوند.

وی گفت: طبیعی است که کشور ما در زمینه تولید محصولات دانش بنیان تجربه زیادی ندارد. بسیاری از رقبای خارجی در مقیاس های بزرگ و انبوه اینها را تولید می کنند، بنابراین می توان در بسیاری از موارد اینها را از بازارهای خارجی ارزانتر خرید.

 معاون تجاری سازی و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در توضیح علل این موضوع گفت: ما یک منبع ساده کسب درآمد داشته ایم، بیش از صد سال است که عادت کرده ایم کشورمان را با همین بگذرانیم؛ تحریم خوشبختانه یک تلنگری بود که بتوانیم از این وضعیت خارج شویم و در بسیاری از حوزه ها وارد تولید شویم و همین هم باعث شد داروهای زیادی را تولید کنیم که یکی از آنها داروهای نوترکیب بود که وقتی سراغش رفتیم که کسی آنها را به ما نفروخت.
وی با بیان اینکه سالانه 70 الی 80 میلیارد دلار واردات داریم، اظهار داشت: حداقل نیمی از این واردات محصولات دانش بنیان است. اگر این محصولات را به بازار داخل اتکا کنیم، می توانیم صرفه جویی عظیمی در این زمینه داشته باشیم و همچنین بسیاری از کشورهای اطرافمان را نیز پوشش دهیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این معاونت، اظهار داشت: مهمترین دغدغه و برنامه این بوده که پژوهش ها وارد بازار شوند و تولید محصولات دانش بنیان است. یکی از مثال هایش تجهیزات آزمایشگاهی بود که عمدتا وارداتی از خارج بودند که ما نمایشگاهی در زمینه فروش تجهیزات آزمایشگاهی داخلی هستیم.

وی با اشاره به ثبت برخی اختراعات نخبگان کشور در کشورهای خارجی، گفت: الان مهمترین مشکلی که وجود دارد این است که ما در موضوع بازار باید تلاش زیادی بکنیم که ایجاد بازار برای محصولات داخلی موضوع پیچیده ای است. یک جنبه آن اندازه اقتصادی تولید است و یک جنبه دیگر استاندارد کردن اینها است. کسی که مسئولیت دارد و یک پالایشگاه را اداره می کند اگر یک قطعه و ماده را استفاده کرد و تولید این متوقف شد، مسئولیت سنگینی دارد.

وی افزود: ما در این زمینه جلسات سنگینی را با رئیس محترم سازمان استاندارد داشته ایم، آقایان دارند تلاش می کنند ولی کار بسیار سختی است که استاندارد این موارد تعریف شود و این اطمینان خاطر را به مصرف کننده بدهد. موضوع بعد بیمه این محصولات است که ما سعی می کنیم مسئولیت های فرد تولید کننده را به حداقل برسانیم. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار