استاد منتخب فرهنگستان علوم ایران:

سرمایه گذاری برای توسعه پژوهشکده‌ها راهی برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان است

مرودستی سرمایه‌گذاری برای توسعه پژوهشکده‌ها و دفا‌تر تحقیق و توسعه را پاسخی بهتر از انجام حمایت‌های مستقیم مالی از نخبگان برای جلوگیری از مهاجرت آن‌ها دانست.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛  به نقل از روابط عمومی دانشگاه شریف؛ دکتر فرخ مروستی، استاد منتخب فرهنگستان علوم ایران اظهار داشت: بنیاد نخبگان بهتر است به جای اینکه به افراد نخبه پول بدهد، پژوهشکده‌ها را مورد حمایت مالی قرار دهد تا آن‌ها افراد نخبه را جذب کرده و ایده‌های کاربردی را به اختراع تبدیل کنند.

وی همچنین با مهم دانستن ثبت بین‌المللی اختراعات و مشکلات عدیده مخترعین در این زمینه گفت: حمایت‌های صندوق‌هایی مانند صندوق حمایت از پژوهشگران برای پتنت‌ها باید بیشتر شود و این امر را به صورت یک دستورالعمل قرار دهند که بتوانند مخارج اولیه را تامین نمایند، علاوه بر این وامی هم که بنیاد نخبگان به شرکت‌های دانش بنیان می‌دهد فقط برای کارخانه زدن و امرهای این چنینی نباشد بلکه برای تولید ایده و پتن‌ها هم وامی در نظر گرفته شود.

پژوهشگر برجسته کشور در حوزه مخابرات بر لزوم داشتن نگاه جهانی به موضوع فعالیت‌های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: «اصولا بازار محصولات دانش بنیان با فناوری پیشرفته ذاتا بازاری جهانی است و نگاه به تولید داخل به محصولات دانش بنیان، اغلب در مورد محصولات نظامی پیشرفته، توجیه دارد چرا که کشورهای دیگر معمولا این‌گونه فناوری‌ها را به دیگران نمی‌فروشند و قیمت هم در این موارد برای خریدار در اولویت چندم است.
 
دکتر مروستی با اشاره به ظرفیت مغز‌افزاری بالای کشور و تربیت نخبگان برجسته بین‌المللی طی این سال‌ها در دانشگاه صنعتی شریف و سایر دانشگاه‌های مطرح کشور تصریح کرد: «در صورتی که مسایل بین‌المللی کشور حل شود توانمندی‌های علمی ما به حدی بالاست که حتی می‌توانیم بازوی تحقیق و توسعه شرکت‌های خارجی باشیم و این را به یک کسب و کار سودمند تبدیل کنیم. هم‌اکنون بزرگ‌ترین شرکت‌های دانش بنیان جهان در امریکا، اروپا و آسیا تعداد زیاد مراکز تحقیقاتی دارند اما در ایران فقط فروشنده هستند و مرکزی ندارند. به همین دلیل ما باید چنین شرکتهایی را طوری قانع کنیم که متوجه شوند ما توانایی فروش پتنت‌هایمان را داریم تا آن‌ها هم در ایران مراکز تحقیق و توسعه تاسیس کنند، تا افراد به جای اینکه بروند در خارج از کشور مشغول به کار شوند در همین جا شاغل شوند. در گذشته شرکت‌های خارجی اختراعات را در کشورهای خودشان ثبت می‌کردند و در ایران تحت لیسانس، تولید می‌شد. اما امروزه می‌خواهیم اختراعات خود را در خارج ثبت نموده و تولید در هر کشور دیگری انجام شود.» 

استاد دانشگاه صنعتی شریف همچنین بحث مدیریت مراکز تحقیق و توسعه در ایران را یکی از مشکلات جدی گسترش و سودمند واقع شدن این مراکز دانست و گفت: ما در کشور شناخت درستی از تحقیق و توسعه نداریم، توصیه من این است که یا افراد ایرانی که در خارج از کشور مشغول هستند به ایران برگردند و این مدیریت‌ها را بر عهده بگیرند یا اگر نیروی ایرانی نیست، همانطور که برای رشته‌های ورزشی از کشورهای اروپایی و امریکایی با قراردادهای کلان مربی می‌آوریم، در این زمینه هم بهتر است که برای پتنت، تحقیق و توسعه (R&D) و فروش آن مشاور بیاوریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار