ظرفیت پهنای باند اینترنت 10 برابر می‌شود، راه اندازی سیستم جامع پستی 193 تا شهریورماه، تشکیل ستاد فناوری نرم در حوزه علوم انسانی، جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات منطقه‌ای می‌شود و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات هر روز را در قالب بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.




توضیحات وزیر ارتباطات در مورد فیلتر "واتس اپ"/ ظرفیت پهنای باند اینترنت 10 برابر می‌شود
محمود واعظی امروز دوشنبه در مراسم سومین دوره اعطای جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه آمارها نشان می دهد که استفاده از ICT در صنایع مختلف 30 درصد بهره وری را افزایش می دهد افزود: این حوزه به عنوان یک صنعت زودبازده شناخته شده که سرمایه گذاری در آن ظرف 4 سال قابل بازگشت است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از سرمایه گذاری 50 هزار میلیارد تومانی در حوزه زیرساخت ارتباطی کشور خبر داد و گفت: این حوزه پتانسیل آن را دارد که تا 3 برابر وضعیت فعلی در مدت زمان کوتاه رشد کند.

وی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را مهمترین اولویت برنامه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواند و گفت: تا دو سال آینده زیرساختها برای ارائه این شبکه در کشور فراهم می شود.

واعظی از راه اندازی و بهره برداری بخش اول شبکه زیرساخت ترانزیت بین الملل خبر داد و تصریح کرد: تا پایان امسال نیز ظرفیت پهنای باند اینترنت کشور تا 10 برابر افزایش می یابد.

وی تحول در عرصه منطقه ای و بین المللی در حوزه ICT را یک الزام دانست و گفت: تسهیلات لازم را برای شرکتهای فناوری فراهم خواهیم کرد تا میزان سرمایه گذاری در این حوزه توسط بخش خصوصی افزایش یابد.

وزیر ارتباطات جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و ایجاد مشوق های مورد نیاز برای توسعه بازار و تسهیل فرایند سرمایه گذاری در حوزه ICT را از برنامه های این وزارتخانه برای سال 93 عنوان کرد و افزود: دولت یازدهم معتقد است که استفاده از تکنولوژی و فناوریهای نوین بزرگترین مولد ثروت در کشور بوده و می تواند به افزایش زمینه های اشتغالزایی کمک کند.



وی با بیان اینکه پارادایم های سرمایه گذاری در کشور باید تغییر یابد و در این راستا مدیریت جهادی و عزم ملی می تواند باعث رونق اشتغالزایی شود گفت: تجهیز منابع و توانمندسازی نیروی انسانی می تواند به گسترش کسب و کار در حوزه ICT یاری برساند؛ در همین حال بانکها باید به خدمت تولید و بخش خصوصی بازگردند.

به گفته واعظی مجوز نسل سوم موبایل برای فراگیری در سراسر کشور اواسط سال جاری به اپراتورهای متقاضی اعطا می شود و مقدمات برای ورود نسل چهارم موبایل نیز تا پایان امسال ایجاد خواهد شد.

واعظی همچنین امروز در جمع خبرنگاران در مورد مخالفتش با فیلتر برخی شبکه‌های اجتماعی مانند مسنجر واتس اپ گفت: ما بر این باوریم که هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی نباید به دلیل مسائل اقتصادی و تسهیلاتی که برای کاربران فراهم می‌کند فیلتر شوند؛ مگر اینکه این شبکه‌ها مضرات دیگر و یا بحث مشکلات اخلاقی را به دنبال داشته باشند.

وی گفت: براساس نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اینکه این شبکه‌ها می توانند تسهیلاتی در خدمت کاربران قرار دهند امیدواریم در داخل کشور هم بتوان شبکه‌های مشابهی را طراحی کرد تا ارتباطات مردم سریعتر و راحت‌تر صورت بگیرد.

واعظی در مورد مشکلات کاربران اینترنت و اختلالات موجود برای دسترسی به این شبکه گفت: حدود سه ماه است که در زمینه کیفیت و سرعت با شرکت‌های مختلف کار می‌کنیم و در این میان زمانی را هم مشخص کرده‌ایم که امیدواریم ظرف دو ماه آینده به طور تدریجی وضعیت سرعت و کیفیت اینترنت ارتقا پیدا کند اما همانطور که پیش از این هم اشاره شد مردم برای دسترسی به سرعت و کیفیت دلخواه باید تا یک سال و نیم دیگر صبر کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اولویت وزارت ارتباطات برای شبکه ملی اطلاعات با بیان اینکه پوشش سراسری این شبکه در سال 94 خواهد بود گفت: در راستای توسعه زیرساختها، تا پایان سال جاری ظرفیت پهنای باند اینترنت از 70 گیگابیت بر ثانیه به 700 گیگابیت افزایش پیدا کند. براین اساس در سال 93 شهرهای بزرگ و در سال 94 تمام کشور تحت پوشش شبکه ملی اطلاعات قرار خواهد گرفت.

وی در مورد پشتیبانی فنی وزارت ارتباطات از سایت رفاهی گفت: دیتاسنتر ملی امروز در اختیار سایت رفاهی است و در آینده می‌تواند در اختیار هر کار بزرگی در کشور قرار بگیرد؛ هم اکنون فایروال‌های متعددی روی سایت رفاهی فعال است و تمام حملات سایبری جنبه امنیتی ندارد، بلکه برخی از حملات از روی کنجکاوی و خود‌آزمایی است.


سرویس های پست تلفنی می شود/ راه اندازی سیستم جامع "193" تا شهریورماه
حسین مهری از اصلاح و بهینه سازی سرویس پست تلفنی 193 خبر داد و گفت: هم اکنون این سرویس در سراسر کشور راه اندازی شده و در دسترس متقاضیان قرار دارد به نحوی که مردم می توانند با شماره گیری این کد از خدمات پستی درب منازلشان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه برای سال 93 قرار است سامانه پست تلفنی 193 به یک پست آفیس تلفنی تبدیل شود افزود: بر این اساس یک برنامه جامع از سرویس هایی که امکان ارائه آن در درب منازل وجود دارد به صورت سفارش تلفنی خواهیم داشت.



مدیرعامل شرکت پست با تاکید بر اینکه این پروژه ابتدا در تهران و کلان شهرها راه اندازی خواهد شد، گفت: پیش بینی می شود این طرح تا 4 ماه آینده و قبل از شهریورماه راه اندازی شود.

وی گفت: برای مثال سرویس پست ویژه و پیشتاز و قبول و دریافت مرسولات پستی در حجم و ابعاد مختلف از طریق سرویس پست تلفنی 193 قابل ارائه خواهد بود.


تشکیل ستاد فناوری نرم در حوزه علوم انسانی/ وام ۳۰۰ میلیونی برای اختراعات
سورنا ستاری در دیدار نوروزی با نخبگان و استعدادهای برتر ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو افزود: نخبگان باید به این مساله توجه کنند که واژه نخبه چه مسئولیتی را بر دوش این قشر از جامعه می گذارد و باید بدانند که خدمت بیشتر به جامعه باید در اولویت کارهای آنها قرار گیرد.

وی گفت: در معاونت علمی بحث اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان را در دستور کار قرار دادیم و در سال جدید رویکرد بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور به سوی توانمندسازی نخبگان و استعداد‌های برتر تغییر خواهد کرد.

رئیس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با اشاره به اینکه مخالف کمک مالی و ارایه تسهیلات به نخبگان نیستم، اظهارداشت: این کمک مالی و تسهیلات باید انجام شود ولی نباید این احساس به نخبگان دست دهد که بنیاد ملی نخبگان تنها برای پرداخت هزینه مالی است، باید رویکرد آنها را به سمت توانمندسازی تغییر دهیم.



ستاری با اشاره به سخنان نخبگان حاضر و طرح موضوعاتی از سوی آنها درباره کمک های مالی و معنوی به نخبگان نیز تاکید کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طریق 12 صندوق مستقر در پارک های علم و فناوری تا سقف 300 میلیون تومان تسهیلات به اختراعات و طرح ها اعطا می کند به طوری که اختراعاتی که بتوانند تاییدیه سطوح مختلف اختراعات را از جشنواره های مختلف بنیاد ملی نخبگان دریافت کنند با ورود به سیستم تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امکان بهره مندی از امکانات صندوق های سرمایه گذاری و کریدورهای تجاری سازی را خواهند داشت.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، هدف از راه اندازی کریدورهای تجاری سازی پوشش ریسک های صاحبان ایده ها و طرح هابرای ورود به بازار است.

وی با تاکید بر ایجاد ارتباط نزدیک تر با دانشگاه ها برای حمایت هدفمند و مستقیم از افراد نخبه و استعداد برتر در سال جاری گفت: بنیاد ملی نخبگان متعلق به نخبگان و استعدادهای برتر است و تمامی برنامه ها و تلاش بنیاد هم برای توانمندسازی این قشر از جامعه با هدف اثرگذاری بیشتر در کشور اجرا می شود.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه دانش بنیان ایجاد اشتغال خیلی سریع اتفاق می افتد، گفت: در حال حاضر هم شرکت‌های فعال در داخل پارک‌های فناوری و هم شرکت‌های دانش بنیان فعال خارج از پارک‌های فناوری به این امر مشغول هستند.

ستاری همچنین به اجرایی شدن برنامه‌هایی همچون معافیت مالیاتی و معافیت گمرکی برای شرکت‌های دانش بنیان، اشاره کرد و گفت: همه شرکت‌های دانش بنیان به نحوی می‌توانند از این امکانات استفاده کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: اینکه کشور بتواند از سال جدید جلوی مهاجرت نخبگان را گرفته و یا کند کند بسیار حایز اهمیت است. من مخالف تحصیل افراد در خارج از کشور نیستم اما برگشت این نخبه به کشور نشان دهنده عرضه، توان و تدبیر مسئولان است. می دانیم که یک نخبه وقتی با یک طرح یا ایده وارد می شود می تواند آن را به سمت تجاری سازی پیش ببرد اما این مساله نیاز به تلاش و کوشش شخص نخبه نیز دارد.

ستاری با اشاره به اینکه کریدورهای تجاری سازی برای کمک به نخبگان احداث شده، اظهارداشت: این کریدورها حکم مشاور و حمایت کننده را برای نخبگان دارند تا ایرادات آنها برطرف و هدف گزاری آنها انجام شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: البته کسانی که در ابتدای راه شکست می خورند همیشه نباید مایوس شوند چرا که این افراد با تجربه جدید در بازار موفق تر هستند و شانس مضاعف برای موفقیت های بعدی پیدا می کنند.

وی همچنین در پاسخ به سخنان یکی از نخبگان در مورد تجاری نبودن رشته علوم انسانی تاکید کرد: در حوزه علوم انسانی کم کاری صورت گرفته است این رشته هم پتانسیل بسیاری برای تجاری سازی دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه از تشکیل ستاد فناوری نرم در حوزه علوم انسانی در معاونت علمی خبر داد و گفت: سال گذشته برای این رشته سرمایه‌گذاری‌های خوبی شده است و این یک شروع خوب برای طرفداران و نخبگان این رشته است.

وی با اشاره به اینکه نخبگان رشته علوم انسانی باید به سمت تولید محتوا پیش بروند، گفت: در حال حاضر شرکت های دانش بنیان در حوزه علوم انسانی داریم که کارهای فرهنگی متناسب با بازار تولید انجام می دهند. این که همه نخبگان بعد از فارغ التحصیل شدن بروند شرکت های دانش بنیان تاسیس کنند و کار تجاری انجام دهند اصلا ایده درستی نیست اما انتظار بکارگیری و حضور نخبگان در شرکت های دانش بیان را داریم.

ستاری گفت: برای حضور نخبگان در شرکت‌های دانش بنیان در جهت آشنایی با موضوعات مرتبط با این حوزه برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی داریم از جمله بورس شهید تهرانی مقدم در نظرگرفته شده است که با حضور نخبگان در آن شرکت‌ها،‌ بنیاد حقوق آنها را تا مدتی تقبل می کند. همچنین برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری و جذب در دانشگاه ها بورس شهید احدی در نظرگرفته شده است.

دبیر هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی درباره پذیرش هیات علمی شدن نخبگان در دانشگاه ها نیز گفت: بنیاد تنها وظیفه شناسایی و معرفی این افراد به دانشگاه ها را بر عهده دارد و پیگیری دیگر امور آنها بر عهده نخبه و دانشگاه است.


جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات منطقه ای می شود
سومین دوره جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز توسط شرکت ارتباطات زیرساخت برگزار شد و براساس مدل ملی ارزیابی کیفیت ایران، واحد‌های برتر در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی شدند.



محمود خسروی - مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در این مراسم از برگزاری این جایزه در سطح منطقه در سال آینده خبر داد و گفت: سازمان ملی کیفیت با اعتماد خود وظیفه شناسایی، انتخاب و معرفی برترین‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را به شرکت ارتباطات زیرساخت محول کرده است و این جایزه اکنون جایگاه خوبی بین سازمان‌ها کسب کرده و مراکز آموزشی نیز به این جایزه پیوسته‌اند. براین اساس به مرحله‌ای رسیدیم که این جایزه را از مرزهای کشور خارج کنیم و کمیته‌ای تشکیل دادیم تا این جایزه در دوره‌های بعدی به صورت منطقه‌ای برگزار شود.

در این دوره مشتری‌مداری و تمرکز بر مشتری، رهبری، مشارکت کارکنان و رویکرد فرآیندی از اصول کلی ارزیابی محسوب شده است. همچنین ارتقای سطح کیفیت ارائه خدمات زیربنایی دولت الکترونیک از طریق توسعه و ترویج مدیریت کیفیت در بخش اطلاعات و فناوری اطلاعات، ارتقاء توان رقابت‌پذیری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در بازارهای جهانی به عنوان بخش‌های دارای مزایای نسبی فراوان از جمله اهداف برگزاری این جایزه ملی است.


استفاده از نقشه را فراموش کنید/ کفش‌ها راه خانه را بلدند
این کفش از ارتباط بلوتوثی برای برقراری ارتباط با سیستم نقشه برداری تلفن همراه کاربر استفاده می کند. پس از آنکه نقشه تلفن همراه، مسیر خاصی را برای رسیدن به مقصد مشخص کرد، این کفش یک لرزش خفیف را در یکی از پاها ایجاد می کند تا به کاربر بگوید کجا و کی باید مسیر خود را تغییر دهد. این کفش ها تعداد گامهای برداشته شده و کالری سوزانده شده را می شمارد و حتی می تواند به فراموش شدن تلفن همراه کاربر را به او هشدار دهد.

این فناوری "ناوبری پا" که Lechal نام دارد، در کفش و یا کفی که می توان آن را در هر کفشی قرار داد، تعبیه می شود و یکصد دلار قیمت دارد. مبتکران هندی این سیستم ناوبری جدید می گویند وقتی کسی به شانه سمت چپ شما دست بزند به سمت چپ بر می گردید اگر شانه راست را لمس کند به سمت راست نگاه می کنید. ما نیز از این حس غریزی در ساخت این سیستم مسیر یابی استفاده کرده ایم.

آنها می گویند این کفش به حسگرهایی مجهز است که حرکات و صدا را تشخیص می دهد از این رو امکان برقراری ارتباط با آن از طریق حرکات یا صدای دستها وجود دارد. همچنین می توان به این کفش اعلام کرد قصد دارید چه میزان کالری بسوزانید تا آنها بتوانند سرعت راه رفتن یا رکاب زدن را تنظیم کنند. کفش Lechal در ماه ژوئن برای فروش به بازارهای جهانی عرضه می شود اما تا کنون بیش از سه هزار جفت کفش پیش خرید شده است.



مبتکران این کفش ها معتقدند محصول آنها امنیت جاده را نیز بهبود می بخشد. آنها می گویند نگاه کردن به نقشه تلفن همراه وقتی که سوار بر دوچرخه یا موتور سیکلت هستید کار خطرناکی است از این رو کفش ها می توانند مسیر را به شکل ایمن تری به ما نشان دهند.

آنها می گویند ابتکارشان به ویژه برای نابینایان و کم بینایان کمک کننده خواهد بود و قصد دارند کفش های فناورانه را به قیمت ارزان تری برای معلولان عرضه کنند. این در حالی است که برخی به این فناوری انتقاد وارد کرده و می گویند وابستگی بیش از اندازه به فناوری، موجب شده هنر نقشه خوانی فراموش شده و حتی اصلا آموخته نشود و این موضوع خوشایندی نیست.

منتقدان می گویند سیستم موقعیت یاب جهانی GPS مسیر و نقشه منطقه مورد نظر را به کاربر نشان می دهد اما وقتی فناوری ناوبری پا را در کفش خود داشته باشید نیازی به نگاه کردن نقشه ندارید از این رو هرگز نقشه خوانی را نمی آموزید و در واقع این یک پس رفت است نه پیشرفت.


انتهای پیام/

همراه وبگردی ٢٠:٣٠ باشید




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار