از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس صورت گرفت؛

مروری بر وضعیت و عملکرد دانشگاه فرهنگیان

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی وضعیت و عملکرد دانشگاه فرهنگیان را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز اعلام کرد: با توجه به نقش و جایگاه توسعه علمی در اسناد بالادستی و ضرورت تمهید زیرساخت‌های لازم برای تحقق این امر، دانشگاه فرهنگیان بر اساس مصوبه مورخ1390/10/6 شورای عالی انقلاب فرهنگی و با رویکرد تخصصی، حرفه‌ای، فرهنگی و تربیتی راه اندازی شد.

با توجه به اهداف اساسی پنج گانه و وظایف مهم ده گانه این دانشگاه و گذشت دو سال از فعالیت آن، با بررسی به عمل آمده باید گفت اگر چه در زمینه‌های مختلف از جمله: راه اندازی و شکل دهی، جذب حدود ۴۰ هزار نفر دانشجوی کار‌شناسی پیوسته، جذب ۱۱ نفر هئیت علمی، تدوین آیین نامه، دستورالعمل و ساختار سازمانی اقداماتی انجام شده است.

لیکن تکالیف و محورهای مهم و اساسی هم در اساسنامه و هم برای ارکان دانشگاه وجود دارد که لازم است اقدامات و پیگیری‌های لازم به عمل آید از جمله: راه اندازی تحصیلات تکمیلی، تربیت دانشجو – معلمان، مدیران و کارشناسانی در تراز جمهوری اسامی ایران و مبانی و اصول تربیت اسلامی و اقتضائات بومی، مهارت‌های تدریس چند رشته‌ای دانشجو معلمان، حرکت در مسیر نظریه‌پردازی، مطالعه و پژوهش‌های کاربردی، تولید دانش مورد نیاز آموزش و پرورش، راه اندازی مدارس تجربی، تعیین خط مشی‌های کلی، سیاست‌های کلان، راهبرد‌ها و بسترسازی لازم بر این اساس پیشنهاد می‌شود ضمن تقویت نقاط قوت و تلاش در جهت رفع نقاط ضعف ذکر شده، برنامه‌های زیر نظام اصلی تربیت معلم و تامین منابع انسانی در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شود. همچنین ضروری است تکلیف متقاضیان هیئت علمی سریع‌تر روشن شود و با توجه به مشکلات فضا‌ها، بین تعداد دانشجو با رشته‌های مورد نیاز و فضاهای آموزشی تناسب برقرار شود، بازنگری اساسی در سرفصل‌ها و محتواهای دروس یکی دیگر از ضرورت هاست. فرهنگیان دارای مدرک دکتری و کار‌شناسی ارشد در جذب هیئت علمی و در چارچوب ضوابط جذب هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اولویت باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار