رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین المللی وزارت امور خارجه گفت: در غیاب ویژگی‌ها و ارزشهای شرق پدیده‌هایی همچون افراط گرایی، رادیکالیسم و تروریسم رشد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران ؛هادی سلیمانپور در برنامه سمپوزیوم منطقه‌ای ایران و جاده ابریشم گفت: هویت شرق در دو مرحله حساس از تاریخ با پدیده‌های ویژه روبرو شد که در دوران اقنلاب صنعتی، شرق و جاده ابریشم با پدیده جهانی شدن ارزش‌های انقلاب صنعتی و اعمال این ارزش‌ها از طرف غرب مواجه بود.  
 
وی ادامه داد: در این تعامل‌ها ارزشهای بسیار والایی در جامعه بشری خلق شده است که قابل احترام هستند. ارزشهایی همچون دموکراسی، بازار آزاد، حقوق پایه انسانی (حقوق بشر) و حاکمیت مطلوب است و همه این‌ها ارزشهای غرب هستند که در طول ۴ قرن گذشته توانسته‌اند نظام جهانی را فرم دهند و به عنوان ارزشی‌های جهانی مطرح شوند. این ارزش‌ها در غیاب ارزشهای شرق صورت گرفته‌اند، هرچند ما در شرق و آسیای مرکزی مشابه اینگونه ارزش‌ها را داشته‌ایم و وقتی از تعاملات فرهنگی در جاده ابریشم سخن می‌گوییم، همه این ارزش‌ها نمایان می‌شوند.  
 
رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین المللی وزارت امور خارجه اظهار داشت: با توجه به اینکه شرق در پدید آوردن ارزشهای جهانی ۴۰۰ سال غایب بوده، امروز با موج دیگری از تحولات مواجه هستیم، آنچه که انقلاب ارتباطات آثار و عواقبی که جهانی شدن بر زندگی ما و مراودات ما خواهد گذاشت، بدون شک جهانی شدن ابعاد بسیار برجسته و مثبتی را در تطول جامعه جهانی ایفا خواهد کرد.  
 
سلیمانپور ادامه داد: امروزه پدیده تروریسم، افراط گرایی، بسط و گسترش بدون حد و حصر تولید موادمخدر و سقوط ارزشهای والای انسانی از جنبه‌های منفی جهانی شدن است.  
 
وی گفت: در گذشته تروریسم نیازمند یک سازمان آهنین و رهبری متمرکز به عنوان اسپانسر مالی برای ایجاد و اقدام تروریستی داشته است.  
 
رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین المللی وزارت امور خارجه اظهار کرد: امروز جهانی شدن در اختیار پرورش و افراط گرایی شده است، به ویژه که تروریسم یک پدیده جهانی با آثار جهانی است.  
 
سلیمانپور تصریح کرد: با توجه به اینکه ایدئولوژی همانند گذشته (ناسیونالیسم) را به خود نمی‌بیند، اعضایش از یک ملیت به خصوص نیستند و ایدئولوژی چارچوب مشخصی ندارد ولی توانایی انطباق خود را با اقلیم‌های مختلف دارد.  
 
وی ادامه داد: در آن دوران جهان غرب برای ارتقاء خودش تصمیم به جهانی شدن کرد و امروز جامعه بشری چاره‌ای بجز تعامل فرهنگی و ارزشی میان غرب و شرق ندارد.  
 
رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین المللی وزارت امور خارجه گفت: اگر ما تمدنی برجسته‌تر در جامعه سالم می‌خواهیم، بایستی تعامل ارزشهای شرق را انتخاب و بسوی آن حرکت کنیم.  
 
وی ادامه داد: امروز دانشمندان بسیاری در شرق و آسیای مرکزی (ایچکاپ)، (ایسکا) و (یونسکو) نقش اساسی برای همبستگی در شرق برای تعامل بین ارزشهای شرق و غرب فراهم کرده‌اند.  
 
رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین المللی وزارت امور خارجه اظهار کرد: ما به صورت دوجانبه و چندجانبه کنفرانس‌های منطقه‌ای را برای ارائه ارزشهای تمدنی هر قوم همچون تمدن چین، پارس، ترک، شبه قاره و اعراب را یافته‌ایم و این اقدام این امکان را برای ما فراهم می‌کند که ارزشهای مشترک در آسیا را پیدا کنیم.  
 
سلیمانپور تصریح کرد: امروز براساس ارزش‌های موجود جهانی، روابط میان دولت‌ها براساس سود شکل می‌گیرد، در حالیکه ارزشهای تمدن پارسی، چین و آسیایی و صرفا روابط میان کشور‌ها، اقوام و دولت‌ها باید براساس خیرخواهی باشد. در واقع ارزشهای شرق یعنی آنچه که بر خود می‌پسندیم بر دیگران نیز بپسند.  
 
وی گفت: ارزشهای شرق ارزشهای والایی هستند و یکی از این ارزش‌ها در جاده ابریشم همزیستی مسالمت آمیز بود.  
 
رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین المللی وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: در غیاب این ویژگی‌ها پدیده‌هایی مثل افراط گرایی، رادیکالیسم و تروریسم رشد خواهند کرد.
 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: رئیس ، مرکز ، افراط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار