ارگ حکومتی یزد به مکان اداری مدیران میراث فرهنگی تبدیل شده است

معاون میراث فرهنگی استان یزد از تغییر کاربری ارگ حکومتی به عنوان یک مکان تاریخی به مکان اداری میراث فرهنگی خبر داد.

محسن ذاکری‌نیا معاون میراث استان یزد در خصوص بناهای مرمت شده آثار تاریخی این استان در سال جاری در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: در سال جاری مجموعه های تاریخی نظیر ارگ حکومتی قلعه مهر پادین مهدیز، برج و بارو و قلعه‌ رشکوئیه مرمت شدند.

وی ادامه داد: آثار تاریخی در سال 92 نیز مرمت شده بود اما در سال 93 میراث فرهنگی استان به منظور حفاظت بیشتر از آثار تاریخی مجددا عملیات مرمت را بر روی این مجموعه‌های تاریخی آغاز کرد.

معاون میراث یزد اظهار داشت: ارگ حکومتی در عصر قاجار ساخته شد و در حال حاضر مکان اداره کل میراث فرهنگی استان یزد است و در سال 92، 170 میلیون تومان و در سال جاری 120 میلیون تومان در بخش مرمت آن هزینه شد.

وی تصریح کرد: قلعه‌مهر پادین مربوط به عصر صفویه و در سال 92، 20 میلیون تومان و در سال 93، 50 میلیون تومان برای مرمت آن هزینه شد.

ذاکری‌نیا افزود: مجموعه‌های تاریخی و قلعه‌باروی و رشکوئیه نیز به ترتیب در سال گذشته یک میلیون و دویست هزار تومان و در سال جاری 2400 دومیلیون چهار هزارتومان و رشکوئیه 50 میلیون در سال جاری هزینه شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در زمینه مرمت این آثار موانع و مشکلاتی و جود نداشت و با منظور حفظ بیشتر آثار تاریخی در صدد واگذاری آنها بخش خصوصی هستیم.

وی عنوان کرد: قلعه‌مهر پادین اکنون به دلیل قراگیری موقعیت آن به عنوان سفره‌خانه سنتی در رستوران بین راهی توسط بخش خصوصی استفاده می‌شود و در صدد هستم مجموعه رشکوئیه و باروی را نیز به منظور استفاده از آثار تاریخی و اقتصادی پویا در استان به بخش خصوصی واگذار کنیم.

ذاکری‌نیا بیان کرد: در درون بافت قلعه‌برج و باروی به دلیل قرارگیری و سکونت داشتن برخی از شهروندان برای واگذاری کمی با مشکلات روبرو هستیم که در آینده برطرف خواهد شد.

وی در پایان افزود: همه آثار مرمت شده در سال جاری یا مرمت آنها به طور کلی تمام شده و یا با سرعت و دقت بالا در حال انجام است.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار