6 تفکر اشتباه در خصوص تشک و بالشت

یک راهنمای جامع برای خوابی راحت

در این مطلب ما نكاتی را مطرح می‌كنیم كه به شما در خرید كالای خواب كمك شایانی می‌كند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ حقیقت این است که خیلی از توصیه هایی که از دوستان و آشنایان در مورد علت بدخوابی و راه حل های یک خواب راحت می شنویم ریشه واقعی و علمی ندارند و در حد یک افسانه هستند. 

افسانه شماره 1:‌ سفتی تشك مهم‌ترین عنصر در انتخاب تشك است.

حقیقت این است كه پیش از هر كاری شما باید تشكی پیدا كنید كه از مواد مناسب ساخته شده باشد. بسیاری از برندهای مطرح تشك محصول خود را با استفاده از تركیبات مصنوعی می‌سازند. اگرچه قیمت تمام‌شده این تشك‌ها از تشك‌های طبیعی كم‌تر است اما در اكثر تشك‌های مصنوعی هوا به خوبی جریان پیدا نمی‌كند.«راحت‌ترین تشك‌ها آن‌هایی هستند كه روكش آن‌ها از مواد طبیعی مانند پشم، پنبه، و لاتكس ساخته شده است. این نوع تشك‌ها دارای عایق خوبی هستند و هوا به راحتی در آن‌ها جریان پیدا می‌كند. تشكی كه در طول زمستان گرم می‌ماند همان تشكی است كه در تابستان نیز خنك می‌ماند.»   

برای مثال پشم دمای بدن را در طول خواب تنظیم می‌كند و رطوبت را از بدن می‌گیرد. «هر فرد در طول شب حدود 500 میلی‌لیتر آب از دست می‌دهد كه این مسئله به دلیل تعرق و تنفس است. پشم رطوبت را از بدن می‌گیرد و این امر باعث خواب بهتر می‌شود. این مسئله در ماه‌های سرد منجر به گرمای بیش‌تر و در ماه‌های گرم منجر به سرمای بیش‌تر می‌شود.»
اگر با توجه به توان مالی‌تان قادر به خرید تشك‌هایی با تركیبات مصنوعی هستید، گزینه‌های زیادی در بازار پیش روی شماست. كیفیت تشك‌های مصنوعی از روی تعداد فنرهای آن‌ها مشخص می‌شود. این فنرها از طریق فوم‌ها و الیاف‌ مصنوعی یا طبیعی به هم وصل می‌شوند. هر چه الیاف موجود در تشك‌ها طبیعی‌تر باشد، هوا بهتر در درون تشك‌ها جریان می‌یابد.
برای این‌كه بتوانید با توجه به میزان پولی كه می‌خواهید خرج كنید بهترین انتخاب تشک برای خرید را داشته باشید، بهتر است یك تشك مصنوعی بخرید و سپس آن را با یك روكش كه از مواد طبیعی ساخته شده است روكش كنید.
 

افسانه شماره 2: اگر به پشم یا لاتكس آلرژی دارید، نمی‌توانید از تشك‌های طبیعی استفاده كنید.

اگرچه محبوبیت تشك‌هایی كه از مواد طبیعی ساخته شده‌اند روزبه‌روز افزایش می‌یابد اما همیشه این مسئله در مورد آن‌ها وجود دارد كه افرادی كه آلرژی دارند نمی‌توانند از این نوع تشك‌ها استفاده كنند. خبر خوب این است كه این مواد آلرژی‌زا ارتباط مستقیمی با بدن فرد ندارند.
در واقع این مسئله ربطی به خود ماده ندارد. «در حقیقت افراد به لاتكس آلرژی ندارند بلكه به پروتئینی كه در فرایند تولید بر روی سطح لاتكس باقی می‌ماند آلرژی دارند. امروزه كمپانی‌های تولید‌كننده تشك، تشك‌های لاتكسی را تولید می‌كنند كه عاری از هرگونه پروتئین آلرژی‌زا است.»

به همین دلیل، بسیاری از افرادی كه فكر می‌كنند به ماده خاصی آلرژی دارند می‌توانند از تشك‌های طبیعی به راحتی و بدون مشكل استفاده كنند. «آن‌چه كه باعث واكنش آلرژیك در هنگام خواب می‌شود مواد موجود در تشك نیستند بلكه گرد و غبار و سلول‌های مرده پوستی هستند كه روی بالش و تشك كهنه و قدیمی جمع شده‌اند.»
 

بالش و تشك خود را ضد آلرژی كنید.

برای حل مشكل آلرژی، بالش‌ها و تشك‌های خود را با پوشش‌های محافظتی روكش كنید. این روكش‌ها از پارچه‌های طبیعی و مصنوعی مختلفی تولید می‌شوند. آن‌ها را در دمای بالا بشویید.
بعد از استفاده از محافظ بالش و محافظ تشک اكنون نوبت به آن رسیده كه روتختی و روبالشی‌های خود را انتخاب كنید.
 

افسانه شماره 3: هر چه تعداد گره‌ها بیش‌تر باشد، روكش شما راحت‌تر است.

این مسئله درست نیست. اما صنعت تولید كالای خواب دوست ندارد شما از چنین موضوعی آگاه باشید. برای مثال هوا در روكشی با 1000 گره كم‌تر از روكشی با 400 گره جریان می‌یابد.
 

افسانه شماره 4: هرگز نباید بالش‌های زیادی روی تخت‌خواب شما باشد.

این حرف درست نیست. «هر چه تخت‌خواب شما بزرگ‌تر باشد از تعداد بالش بیش‌تری می‌توانید استفاده كنید. راحتی شما در این امر بسیار تعیین‌كننده است.»
 

انتخاب بالش یك مسئله شخصی است.

این‌كه بالش از چه ماده‌ای ساخته شده باشد بسیار مهم و تاثیرگذار است. «بالش‌هایی كه از موادی مانند پر و لاتكس طبیعی ساخته شده‌اند برای اكثر افراد راحت هستند زیرا آن‌ها نه تنها نرم هستند بلكه هوا در آن‌ها به خوبی جریان پیدا می‌كند و مانند فوم پلی‌یورتان یا دیگر پركننده‌های مصنوعی گرم نمی‌شوند.»
«مطالعات نشان می‌دهد كه 98 درصد از مردمی كه فكر می‌كنند به پر آلرژی دارند، اشتباه می‌كنند. آن‌ها در واقع به گرد و غبار، شوره سر، و چربی سر كه در بالش جمع می‌شوند آلرژی دارند.»
برای دوری از مواد آلرژی‌زا، بالش‌های پری بخرید كه باكیفیت هستند و در فرایند ساخت آن‌ها مواد آلرژی‌زا از پارچه پاك شده‌اند.
 

در چه حالت بدنی می‌خوابید؟

پاسخ به این سوال بسیار مهم است چراكه به انتخاب بالش مناسب كمك می‌كند. افرادی كه شانه‌های پهن دارند و به پهلو می‌خوابند باید از بالش‌های ضخیم استفاده كنند، در حالی كه افرادی كه هیكل كوچكی دارند و روی شكم خود می‌خوابند باید از بالش‌های نازك استفاده كنند.
 

افسانه شماره 5: هر چه لحاف سنگین‌تر باشد، بدن گرم‌تر می‌شود.

در حقیقت لحافی كه به سبكی یك پر است از همه لحاف‌ها گرم‌تر است. پر براساس قدرت‌ پركنندگی طبقه‌بندی می‌شود. هر چه قدرت پركنندگی بیش‌تر باشد، لحاف گرم‌تر است. كلین می‌گوید: «هر چه تعداد پر در یك لحاف بیش‌تر باشد و به طور یكنواخت پخش شده باشد، لحاف گرم‌تر می‌شود.»

 «لحاف‌های پر بهترین گزینه هستند زیرا هم سبكند و هم گرم. فقط تنها چیزی كه در این مورد دارای اهیمت است یکنواخت پخش شدن پرها در درون لحاف است.»
 

افسانه‌های كافی هستند؛ بیایید از خوابیدن لذت ببریم.

اتاق خواب خود را با رنگ های مورد علاقه تان دکور کنید و تخت‌خواب خود را با یك نورپردازی خوب كامل كنید.«ارتفاع میز كنار تخت‌خواب باید هم‌اندازه ارتفاع سطح تشك باشد. سپس روی میز كناری یك چراغ زیبا قرار دهید كه بتواند قسمتی از میز را روشن كند. سعی كنید این چراغ دارای درجه‌های روشنایی مختلفی باشد تا هر موقع كه خواستید میزان روشنایی مورد نظر خود را انتخاب كنید.»


منبع: چیدانه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.