اردوغان؛ مردی در رویای امپراطوری عثمانی

ترکیه ، عربستان سعودی و امارات قویا برای سرنگونی نظام بشار اسد مصمم بودند و تلاش می کردند با استفاده از ایجاد قومی به این هدف خود دست پیدا کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از مینت پرس نیوز ؛ قطعا ترکیه داعش را ایجاد نکرده است اما دولت این کشور تحت ریاست رجب طیب اردوغان به شدت به تحریک و تقویت این گروه تروریستی مشغول است تا از این طریق به اهداف منطقه ای و بین المللی خود _ که سرنگونی دولت بشار اسد در سوریه و بازگشت قدرت به عثمانی ها در راس آن قرار دارد _ دست پیدا کند . 

جو بایدن ، معاون رییس جمهور آمریکا که اوایل ماه جاری سخنرانی در دانشگاه هاروارد داشت ، بحث داغی را با موضوع " منافع سیاسی ، استراتژیک و هژمونیک " قدرت های خاورمیانه در چارچوب جنگ جهانی بر علیه تروریسم انجام داد . وی با انتقاد صریح و خشمانه از ترکیه تصریح کرد : "  متحدان ما در منطقه بزرگترین مشکل ما در سوریه بودند . "

بایدن در توضیح این جمله تاکید کرد : ترکیه ، عربستان سعودی و امارات قویا برای سرنگونی نظام بشار اسد مصمم بودند و تلاش می کردند با استفاده از ایجاد جنگ میان شیعه و سنی به این هدف خود دست پیدا کنند . آنها صدها میلیون دلار و دهها هزار تن سلاح به هر کسی دادند که علیه دولت بشار اسد بجنگد . و ما نمی توانستیم متحدان خود را متقاعد کنیم که این تامین مالی و تسلیحاتی را متوقف کنند . 

در حالی که بایدن در سخنرانی خود خطاب به برخی کشور ابراز معذرت خواهی کرد اما در این سخنان طولانی و شدید اللحن ، این ایده را نیز مطرح نمود که واشنگتن می تواند "ترور" را بعنوان یک کالا به بازی گرفته و یا تجارت کند ؛ کالایی که در اختیار جاه طلبان منطقه ای قرار می گیرد تا با استفاده از آن به پایه ریزی و اجرای " نظمی نوین در خاورمیانه " بپردازند . 

با توجه به اتفاقاتی که در کوبانی روی داد و توجه جهان بر آن متمرکز شد و بااشاره به امتناع ترکیه از تعامل بانیروهای داعشی ، استراتژی ترکیه و موضع گیری های مقامات دولتی این کشور در قبال افراط گرایان و تروریست های تکفیری _ بعثی به شدت مورد انتقاد و حتی سوء ظن جامعه جهانی قرار گرفته است. 

در ادامه این مقاله آمده است : به اعتقاد بسیاری ، بازی های سایه وار اردوغان باداعش نشان دهنده چیزی بیشتر از یک تمایل برای ازسرگیری و قدرتمندی امپراطوری نوین عثمانی بااستفاده از جنگ صلیبی تروریست های داعشی است . وزیر خارجه مصر در ماه سپتامبر بیانیه ای را منتشر نمود که در آن صریحا و بالحنی کوبنده از اقدامات اردوغان در منطقه در راستای تقویت و تشدید تروریسم انتقاد کرده بود . 

اردوغان بعنوان یک استراتژیست و سیاستمدار دانا در عرصه بین المللی شناخته شده است اما بیش از این بعنوان یک مشتاق برای احیای امپراطوری عثمانی ها دیده می شود . یک تحلیلگر سیاسی در بیروت در این باره میگوید : اردوغان از طریق گسترش جمهوری میراث  سکولار آتاتورک را ازبین برد و به آرامی در حال شکل دهی دستگاههای دولتی و نهادهای ترکیه بر اساس امپراطوری نوین عثمانی است . 

وی همچنین اظهار داشت : اردوغان تلاش میکند ترکیه را بعنوان قطب جهان تسنن در خاورمیانه به تثبیت برساند و از این طریق موقع مذهبی و سیاسی قدرتمند عربستان  و ایران را تحت الشعاع قرار دهد.

نویسنده این مقاله همچنین نوشت : نخست وزیر ترکیه برای دست یابی به این هدف خود از ابزار "تروریسم " بعنوان سلاحی نوین در توسعه امپریالیسم  بهره می گیرد . آنکارا در حال بازی با ترور به منظور تحقق جاه طلبی های خود است . ترکیه تااین حد نبوده که بتواند ایجاد داعش را طراحی یا اجراکند اما نقشی اساسی در پرورش این گروه تروریستی ایفا کرده وهمچنان نیز به این سیاست خود ادامه می دهد. 

در حالی که اردوغان تلاش میکند با استفاده از تسلیح و تقویت جنگجویان داعش در عراق و سوریه به اهداف خود برسد اما این اقدام وی در درازمدت نه تنها منجر به احیای امپراطوری عثمانی در منطقه نخواهد شد بلکه با تضعیف مالی آنکارا و دشمن سازی در منطقه عواقب ناگواری را برای خود ایجاد میکند .



انتهای پیام /
برچسب ها: اردوغان ، رویا ، امپراطوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۰:۵۷ ۰۲ آبان ۱۳۹۳
شتر در خواب بیند پنبه دانه
آخرین اخبار