مجری دانشنامه اسلامی «منابع طبیعی، کشاورزی و محیط زیست» گفت: اگر می‌خواهیم مشکلات آب، خاک و محیط زیست حل شود باید برا ی حفاظت از طبیعت فرهنگ سازی شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، حجت‌الاسلام دکتر برجی در نشست کشاورزی و تمدن اسلامی ،گفت: به‌خاطر فرمایشات و عملکرد حضرت رسول اکرم(ص) و امام علی(ع) 70 درصد اصول تمدن اسلامی بر پایه توسعه کشاورزی و استفاده از منابع طبیعی مانند آب بنا شده است.

برجی در خصوص اقدامات پیامبر اکرم(ص) برای توسعه کشاورزی، گفت: ایشان با ارائه فرمایشاتی چون «ای جماعت قریش؛ زراعت کنید که مایه برکت است» یا «کشاورزی و دامداری شغل پیامبران است» در دستور عملی همگانی از یاران خود خواستند که زمین‌های کشاورزی خود را بدون استفاده نگذارند و با ایراد فرمایشاتی چون «هر کس درختی را آبیاری کند همچون کسی است که فرد تشنه‌ای را سیراب کرده است» برای فرهنگ‌سازی، پاداش‌هایی را برای رونق کشاورزی بیان کردند.

وی اظهار داشت: در معرض فاجعه آب هستیم که بر پایه آموزه‌های قرآنی، منشا اصلی خلقت و زندگی و هم منشا تداوم و توسعه حیات است.

برجی گفت: در یکی از آیات کلام وحی آمده که عرش خدا بر روی آب استوار بوده است؛ در آیه 30 سوره انبیا، منشا آفرینش هر چیز زنده‌‌ آب عنوان شده؛ در آیه 40 سوره نور مبدا آفرینش هر جنبنده‌ای را آب معرفی کرده، در آیاتی دیگر نقش حیاتی آب در تبدیل زمین خشک و بی‌آب و علف به زمین آماده کشت و زرع اشاره شده است و در آیه 39 سوره فصلت نقش آب در باروری زمین را به‌خوبی نشان می‌دهد.

انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: مشهد ، حفاظت ، منابع ، طبیعی ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.