خبرگزاری فرانسه درگزارشی از وین به قلم "جو بیدل" نوشت: آمریکا بر عزم خود برای دستیابی به توافقی تا مهلت 24 نوامبر تاکید کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، یک مقام بلند پایه آمریکایی گفت : ما از دستیابی به توافق تا 24 نوامبر سخن گفتیم  ، این چیزی است که همه کسانی که در این گفتگوها شرکت دارند از جمله ایرانی ها خواستار آن هستند.

قدرت‌های بزرگ پنج بعلاوه یک (آلمان، چین،آمریکا، فرانسه، انگلیس و روسیه ) و ایران تلاش می کنند تا این تاریخ به توافقی تاریخی دست یابند که تضمین کند برنامه هسته ای ایران اهدافی منحصرا غیر نظامی را دنبال می کند. در مقابل تحریم های بین المللی که علیه جمهوری اسلامی وجود دارد لغو خواهد شد.

بلند پایه ترین مقامات ایرانی در روزهای اخیر القا کرده اند که تمدید مهلتی احتمالا با توافقی مشترک به دست خواهد آمد تا دو طرف وقت بیشتری برای نزدیک کردن مواضع خود در اختیار داشته باشند.

یک منبع آمریکایی چهارشنبه صبح گفت « فاصله ها درمجموع کاهش می یابد» اما این اختلافات در برخی از نکات قابل توجه باقی مانده است . 

این منبع افزود در این مرحله واشنگتن از تمدید مهلت سخنی به میان نمی آورد.کارشناسان می گویند که از نظر فنی ،این کار انجام شدنی است اما تصمیمات سیاسی باید گرفته شود.

 این مقام آمریکایی درحالی سخن می گفت که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفتگوی خود را در پایتخت اتریش با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود و همچنین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  آغاز کرد.

مانند غالب اوقات در این گفتگو که هم از نظر فنی و هم سیاسی پیچیدگی خاص خود را دارد ، مهم ترین بازیگران تلاش کرده اند خود را در زمان ازسرگیری گفتگوها خوشبین نشان دهند.
به این ترتیب ، جان کری پیش از خروج از پاریس گفت :رسیدن به توافق دور ازدسترس نیست. کری پیش از ورود در وین در پاریس حضور داشت.

وی این سخنان را پس از سخنان محمد جواد ظریف بیان کرد که گفته است اختلاف مواضع دو طرف به گونه ای نیست که نتوان بر آن فایق آمد.

هرچند آمریکا فعلا از طرح کردن تمدید مهلت خودداری می کند ، چنین تمدیدی به طور گسترده ای امکان پذیر است . به این ترتیب ، ظریف اذعان کرد که گفتگوها به زمان نیاز دارد.

وی گفت ما به زمان بیشتری برای گفتگو درباره این راه حل ها نیاز داریم .

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار سه شنبه شب  با کری در پاریس نیز در سخنانی در این جهت اعلام کرد 24 نوامبر وحی منزل نیست .

شماری فزاینده از تحلیلگران اکنون غیر محتمل می دانند که توافقنامه ای جامعه در این مهلت به دست آید و از احتمال توافقنامه جدید موقت سخن به میان می آورند.
علی واعظ از موسسه بین المللی موسوم به گروه بین المللی بحران در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت : توافقی عمومی تا 24 نوامبر ظاهرا محتمل نیست . در مقابل، دستیابی به پیشرفتی که دادن وقت بیشتر را توجیه کند و تعیین تاریخ جدید امکان پذیر است .

پس از حدود شش ما گفتگوهای فشرده و به سبب به دست نیامدن پیشرفت های جدید چشمگیر ، تاریخی که در ابتدا برای بیستم ژوئیه  برای دستیابی به توافقنامه جامعه پیش بینی شده بود ، به 24 نوامبر موکول شد.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار