دو ناوگان نظامی فدراسیون روسیه با حضور مسئولان فرماندهی منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش در بندر انزلی بدرقه شدند.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران؛ دو ناوگروه فدراسیون روسیه با نام‌های «داغستان» و «گراد سویاژسک» 21 مهر ماه جاری با هدف انتقال پیام صلح و دوستی بین کشورهای حاشیه دریای خزر در انزلی پهلو گرفتند.

دومین سفر ناوگروه نظامی روسیه پس از هفت سال به ایران صورت گرفت و در مدت حضور در گیلان از سطح شهر انزلی، بازار رشت، شهرک تاریخی ماسوله و منطقه آزاد تجاری بندر انزلی بازدید کردند.

حضور این دو ناوگروه نظامی در شرایطی که بیگانگان به تنش‌آفرینی دامن می‌زنند نشانه تامین امنیت منطقه در دریای خزر توسط نیروهای ایرانی و کشورهای حاشیه خزر است.

گسترش همکاری و توسعه امنیت منطقه مهم‌ترین پیام سفر ناوگروه‌های روسیه در بندر انزلی بوده است و اینکه ایران توان و قدرت تامین منطقه را دارد.

نیروی دریایی ایران قدرتمند است

فرمانده ناوگان نظامی فدراسیون روسیه در حاشیه سفر خود به گیلان بسط و توسعه روابط در حوزه‌های مختلف مانند اقتصادی، سیاسی و نظامی را از اهداف این سفر عنوان کرد.

«والری اسمیرنوف» پیام صلح و دوستی را از اهداف مهم سفر ناوگروه‌ها عنوان کرد و گفت: برقراری ارتباط دوستانه با هر پنج کشور حاشیه خزر از اهداف مهم سفر ناوگروه‌های نظامی روسی به ایران است.

وی تامین امنیت دریایی ایران را مهم دانست و خاطرنشان کرد: با تعامل کشورهای حاشیه خزر اجازه نمی‌دهیم کشورهای فرامنطقه‌ای در دریای خزر نفوذ کنند.

فرمانده ناوگان نظامی فدراسیون روسیه با بیان اینکه نیروی دریایی ایران نیرویی قدرتمند است، ادامه داد: ایران کشوری مستقل و قدرتمند است و از تولیدات ساخت خود استفاده می‌کند.

امنیت دریای خزر با همکاری 5 کشور حاشیه آن

فرمانده منطقه نیروی دریایی ارتش ایران نیز با اشاره به حضور دو ناو نظامی روسیه در بندر انزلی گفت: سفر ناوگروه کشور دوست روسیه در سلسله بازدیدهایی است که هر دو کشور با هم دارند انجام گرفته و از روز 21 مهر ماه جاری در خدمت این دو ناوگروه بودیم.

افشین رضایی‌حداد درباره اهداف این سفر افزود: بر اساس آنچه که تعریف شده هدف این ناوگروه ابلاغ پیام صلح و دوستی طرفین به یکدیگر است.

فرمانده منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه دریای خزر دریایی است که می‌تواند بهترین ارتباط را با کشورهای حاشیه آن برقرار کند، تصریح کرد: این دیدارها برای ایجاد شرایط صلح و دوستی بین کشورها است و هر قدر بتوانیم این بازدیدها را انجام دهیم از نظر فرهنگی و ارتباط بین دو کشور نزدیک‌تر می‌شویم.

وی بازدیدها را در ایجاد امنیت و شرایط مناسب تجارت در دریای خزر مهم دانست و خاطرنشان کرد: نیروی دریایی باید این امنیت را برای شرایط تجاری و ارتباط ترانزیتی بهتر کند.

فرمانده منطقه چهارم نیروی دریایی با بیان اینکه سفر ناوگروه‌ها دستاوردهای بسیار خوبی برای هر پنج کشور حاشیه دریای خزر خواهد داشت، تصریح کرد: پنج کشور حاشیه خزر می‌توانند در کنار یکدیگر باشند و به هم کمک کنند تا امنیت دریای خزر همچنان باقی بماند.

وی یادآور شد: هیچ کشوری نمی‌تواند بدون مجوز وارد دریای خزر شود و نباید اجازه دهیم کشوری دیگر به این دریا ورود کند.

گفتني است؛ ناوگروه روسی 21 مهر ماه وارد بندر انزلی شد و بازدیدهایی از سطح شهر انزلی و بازار رشت، ماسوله، منطقه آزاد تجاری بندر انزلی داشتند.

برگزاری مسابقات ورزشی بین دو طرف روسی و منطقه چهارم نیروی دریایی و دیدار رسمی با استاندار گیلان، بازدید رسمی از ناوگروه و... از جمله برنامه‌های سفر سه روزه ناوگروه نظامی روسیه به انزلی بوده است.

فرمانده این ناوگروه و هیئت همراه پس از سفر سه روزه خود به گیلان دقایقی پیش ایران را به مقصد جمهوری آذربایجان ترک کردند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ا

برچسب ها: رشت ، گیلان ، ساری ، گرگان ، بجنورد ، بیرجند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.