در همایش روز جهانی غذا عنوان شد

اختصاص اعتبار 18 میلیاردی دولت برای مقابله با تقلب‌ها در مواد غذایی

رئیس سازمان غذا و دارو از انعقاد تفاهم‌نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای خرید تجهیزات و امکانات به منظور شناسایی سریع تقلب‌ها در مواد غذایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو امروز 24 مهر در مراسم روز جهانی غذا گفت: سازمان غذا و دارو به عنوان بخش کوچکی از وزارت بهداشت متولی وظایف سنگینی است که عمدتاً این وظیفه نظارتی است. بخشی از حوزه نظارتی ما متوجه کالاهایی است که ایمنی و سلامت آن‌ها را تأمین می‌کنیم. بخش دیگر متوجه موادی است که برای پیشگیری به کار می‌رود. بخشی دیگر مربوط به درمان بیماری‌هاست و بخش آخر نیز مربوط به فراورده‌های غذایی است. 
 
وی با اشاره به اینکه غذا هم نقش پیشگیری، هم درمان و هم سلامت دارد، افزود: امروزه ثابت شده در همه‌ی کشورها بار اصلی بیماری‌ها متوجه بیماری‌های غیرواگیر است که عمدتاً مربوط به حوزه غذا می‌شود. همچنین ثابت شده که اگر کشوری سلامت غذای مصرفی مردمانش را تأمین کند می‌تواند 10 سال به عمر افراد اضافه کند.
 
دیناروند اظهار داشت: ما امروزه نیاز به روش‌های جدید برای تولید مواد غذایی مدرن داریم. به همان میزان که تکنولوژی برای تولید مواد غذایی مدرن نیاز است،‌ باید دستگاه‌های نظارتی هم به روز شوند. تقلب‌ها با پیشرفت علم بیشتر می‌شوند و روز به روز شاهد روش‌های جدید تقلباتی هستیم که شناسایی آن نیاز به فناوری و پیشرفت‌های علمی روز دنیا دارد. در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضاء کردیم که اعتباری 18 میلیاردی به سازمان غذا و دارو داده می‌شود تا با استفاده از روش‌‌های سریع، تقلبات در مواد غذایی تشخیص دهیم. 
 
دیناروند با اشاره به این که دستگاه‌های نظارتی مسئول، در سال‌های اخیر کوچک شده‌اند، تصریح کرد: علی‌رغم این کار ما نیاز به کمک داریم، بنابراین انتظار از مجلس داریم تا سازمان غذا و دارو را از نظر زیرساخت‌های قانونی تقویت کند و دستگاه غذا نیز برای برخورد با متخلفین با ما همکاری‌های لازم را داشته باشند. 
 
رئیس سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: این سازمان تنها دستگاه نظارت کننده بر سلامت غذا نیست و برخی دستگاه‌ها نیز این نظارت را بر عهده دارند، بنابراین باید از موازی کاری پرهیز کنیم. در این راستا با سازمان دامپزشکی و استاندارد رایزنی‌های خوبی شده که به صنعت و سلامت مردم بسیار کمک خواهد کرد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار