معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي ايران گفت: اين سازمان موضوع تامين سلامت محصولات دامي را به عنوان يکي از مهمترين اهداف خود پيگيري مي کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ محسن مشکوة در مراسم روز جهاني غذا اظهار داشت: با توجه به اينکه در اوايل هزاره سوم و قرن بيست و يکم هستيم و همسو با پيشرفتهاي به وجود آمده در شاخه هاي مختلف علوم و استفاده از آن در رفاه انسان، بالا رفتن انتظارات جوامع انساني در زمينه هاي مختلف امري طبيعي بوده بويژه زماني که مسائل مربوط به غذاي آنها و سلامت آن غذا در ميان باشد.

وي ادامه داد: تغييرات اقليم جهان، گرم شدن آب و هوا، گرم شدن کره زمين و غيره بيشترين آثار منفي را در توليد محصولات کشاورزي و غذايي بوجود آورده است.

مشکوة افزود: سه مولفه اصلي نهاده ها يعني تامين، بها و نوسانات قيمت ها در سال گذشته چالش هاي جدي را براي توليد کنندگان در پي داشته است.

وي ادامه داد: اين موضوع مي تواند و تحقق پيش بيني سرانه 33گرم پروتئين حيواني در روز در پايان برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران تاثير گذار باشد ثبات بازار مواد غذايي بستگي به توسعه پايدار در بخش کشاورزي از طريق افزايش سرمايه گذاري ها، توسعه امور زير بنايي، توسعه خدمات ترويجي، آموزشي و اطلاع رساني، توسعه تحقيقات، توسعه بيمه و خدمات حمايتي، استفاده از فناوري هاي نوين، افزايش راندمان توليد و افزايش بهره وري دارد.

مشکوة تاکيد کرد: بشر امروز با چالش هاي متعددي روبرو است که حل آنها راه حل هاي جهاني را طلب مي کند.

وي ادامه داد: بر همين اساس در سال 2008 نهادهاي بين المللي از جمله سازمان خواروبار کشاورزي ملل متحد، سازمان بهداشت جهاني، سازمان جهاني بهداشت دام، صندوق بين المللي کودکان ملل متحد به همراه بانک جهاني و هماهنگ کننده جهاني آنفلوانزا راهبردي مشارکت در راه جهان واحد – بهداشت واحد را منتشر کردند.

مشکوة اضافه کرد: هدف جامع در اين سند راهبردي به حداقل رساندن احتمال خطر بيماري هايي بود که احتمال جهانگيري آنها وجود داشت (بيماريهايي مانند آنفلوانزاي خوکي و آنفلوانزاي  فوق حاد پرندگان).

وي با اشاره به هشدار فائو در رابطه با احتمال بروز آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در پاييز گفت: سازمان دامپزشکي ايران از طريق بازديد و نمونه برداري از کليه واحدهاي مرغداري صنعتي و سنتي در سراسر کشور عمل پايش آنفلوانزا را درکشور انجام داده است.

مشکوة تصريح کرد: مرغداران نيز بايد مسائل بهداشتي را دراين زمينه رعايت کنند و با گزارش رخدادها و تلفات غير عادي طيور ما را در مقابله با اين امر ياري کنند.

وي با اشاره به افزايش آلاينده هاي تهديد کننده سلامت مواد غذايي افزود: من اين اطمينان را مي دهم که سازمان دامپزشکي موضوع تامين سلامت محصولات دامي را به عنوان يکي از اهداف مهم خود پيگيري مي کند.

مشکوة ادامه داد: در سال جاري سازمان دامپزشکي  پايش آلاينده ها در فرآورده هاي دامي و آبزي مختلف مانند شير، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، عسل، ماهيان سردابي و گرمابي و ... را در سراسر کشور اجرا کرده است.

وي افزود: از جمله ي اين اقدامات  مي توان به موارد زير اشاره کرد:

استفاده از ساير روشها به جاي استفاده از آني بيوتيک
استفاده از مواد محرک ايمني براي آبزيان و استفاده از واکسن به جاي آنتي بيوتيک

مشکوة درپايان تصريح کرد: تلاش سازمان دامپزشکي براين است که به مردم اطمينان دهد در زمينه پايش باقي مانده هاي آلاينده ها و غيره به وظيفه خود عمل مي کند.


انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار