استان زنجان بعنوان استان مرجع در خصوص بهره برداری از مزارع مداربسته پرورش ماهی درکشور می باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛هدف کلی دریک سیستم مداربسته پرورش آبزیان ؛ استفاده مجدد از آب و افزایش تراکم ماهی دراستخرهای پرورشی با صرفه جوئی چشمگیردرمصرف آب است بطوریکه در این مزارع نیاز به آب تازه ورودی به یک درصد مزارع سنتی کاهش یافته و تولید در طول سال انجام می شود.

در یک سیستم مداربسته آب مورد استفاده ماهیان از نظر اکسیژن فقیر شده و فضولات جامد ؛ معلق و محلول آن زیاد می گردد که با حذف مواد معلق توسط فیلترمکانیکی و تبدیل آمونیوم تولید شده به نیتریت و نیترات زیر حد مجاز توسط بیوفیلترها و تزریق اکسیژن مایع خالص بوسیله تجهیزات مخلوط کننده آب و اکسیژن و ضدعفونی کردن، آب احیا شده و مجدداً مورد استفاده قرارمی گیرد، این تصفیه فیزیکی و شیمیایی تمام وقت وبصورت خودکار انجام می شود ولی صاحب مزرعه بایستی اطلاعات کامل از عملکرد کلیه بخشهای مزرعه و تجهیزات موجود داشته باشد تا با تصمیم گیری درست سعی کند خللی در کار مزرعه ایجاد نشود .

هنگامی که در سیستمهای مدارباز آب کافی با کیفیت مناسب ودمای ثابت دردسترس نبوده ویا فراهم نمودن آن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نباشد ، استفاده از سیستمهای مداربسته ضروری است.

در سیستم مداربسته بطور کلی آب غیر قابل استفاده برای ماهی ازاستخرها به بخش تصفیه انتقال داده شده وپس از تصفیه مکانیکی ، بیولوژیکی واکسیژن دهی به استخرهای پرورش ماهی برمی گردد.

گفتنی است ،در حال حاضر مصرف سرانه ماهی در استان زنجان 7 کیلوگرم می باشد ، میزان مصرف سرانه ماهی در استان زنجان و کشور بر اساس آخرین گزارش ارائه شده توسط سازمان شیلات کشور ،به ترتیب 7 و 8.5 کیلوگرم می باشد.که این مقدار مصرف بر اساس جمعیت در استان رضایت بخش است.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: زنجان ، مرجع ، مدار بسته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.