بخشنده گفت: دولت 10 میلیارد دلار برای بخش کشاورزی در یک برنامه چهار ساله در سطح یک میلیون هکتار هدف‌گذاری کرده است که قرار است به بخش زراعت ، باغبانی و شیلات اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی که در مراسم روز جهانی غذا با شعار تأمین غذای جهان مراقبت از زمین، سخنرانی می‌کرد گفت: تراز منفی بخش کشاورزی ایران در حال حاضر 8 میلیون دلار است که قرار است طی برنامه‌ای چهار ساله با برنامه‌ریزی‌هایی که وزارت جهاد کشاروزی انجام داده  80 درصد از تولیدات بخش کشاورزی از داخل و 20 درصد از آن از طریق واردات تأمین شود.

بخشنده با بیان اینکه پنج درصد از بخش کشاورزی ایران را کشاورزی خانوادگی تشکیل می‌دهد افزود: بسیاری از کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که کشورهایی که دارای فرهنگ غنی و تمدنی طولانی‌در بخش کشاورزی ماندگار هستند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی بخش کشاورزی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران گفت: صادرات میوه باعث نوسان قیمت نخواهد شد.

بخشنده گفت: صادرات میوه و محصولات باغی به کشورهای همسایه از جمله روسیه باعث نوسانات قیمتی در سطح داخل نخواهد شد و ما این صادارت را در برنامه‌‌ریزی‌های خود خواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر تولید محصولات باغی به 16 تا 17 هزار تن در سال جاری رسیده است و محصولات ما شامل بخش شیلات باقی، محصولات زراعی و همچنین بخش دامداری  که بیشترین ارزش افزوده را ا برای کشور ما دارد به خارج صادر خواهند شد که در حال حاضر عراق بیشترین واردکننده محصولات کشاورزی ما است.

هم‌اکنون در کشور ما سرشماری عمومی کشاورزی در جریان است که امید است نتایج آن گامی در جهت تحقق اطلاعات و شناسایی هر چه بهتر انواع نظام‌ها و پژوهش‌های کشاورزی بوده و شرایط برای یک برنامه‌ریزی مطلوب و مناسب برای حمایت از کشاورزی خانوادگی و افزایش تولید و ارتقای امنیت غذایی با حفظ اصول توسعه پایدار و مراقبت از زمین فراهم کرده است.

بخشنده که در روز جهانی غذا در جمع کثیری از خبرنگاران داخلی و خارجی سخنرانی کرد گفت: آموزش، یادگیری مستمر و مادام ‌العمر و ارتقای مهارت، نیرو محرکه توسعه فراگیر و پایدار این نوع نظام است. آموزش تأثیر مستقیم در کاهش فقر، افزایش تولید پایداری زیست محیط دارد توجه به بخش کشاورزی خانوادگی کشورها را برای توسعه سیاست‌ها و طرح‌های گسترده بخشی و بهبود مدیریت با حاکمیت بخشی تقویت خواهد کرد پاسخگوی دستگاه‌های متولی به تأمین نیاز و بهبود کیفیت آموزش و مادام‌العمر و ارتقای مهارت مستمر کشاورزان خانوادگی از طریق تمرکز بر حوزه‌های کلیدی این نظام بهره‌برداری برای حل مسئله حایز اهمیت فراوان است.

وی در پایان یادآور شد: این اجلاس در حالی به رفع فقرو گرسنگی می‌پردازد که که اهداف توسعه هزاره سوم که در بزرگترین گردهمایی دولت‌ها در سال 2000 به تأیید سران 189 کشور رسید و برای یک دوره 15 ساله یعنی تا سال 2015 برنامه‌ جهانی را تدوین نمود و بر مبارزه با فقر و رفع گرسنگی تأکید ویژه‌ای داشت الان واقعیت این است که هدف برنامه هزاره که کاهش گرسنگان به نصف بود محقق نشد و حدود 50 درصد به جمعیت 840 میلیون گرسنه آن اضافه شد و این جمعیت به بیش از یک میلیارد نفر بالغ گردید.

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصاد ، غذای ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار