مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از برداشت 50 هزار تن محصول پسته امسال از سطح باغهای این استان خبر داد.

محمدرضا قدسی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، افزود: حجم تولید پسته در خراسان رضوی با توجه به افزایش سطح زیر کشت نسبت به سال 92 حدود 15 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه میزان محصول پسته تولیدی پارسال در این استان 56 هزار تن بود، گفت: علت کاهش تولید پسته، گرمای بیش از حد در بهار و تابستان، سرمازدگی اواخر پارسال و نیز تشدید خشکسالی و کم آبی بود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: امسال مساحت باغهای پسته در این استان به 68 هزار هکتار رسید که نسبت به سطح زیر کشت پارسال رشد 15 درصدی دارد.

قدسی افزود: توسعه باغهای پسته در سالهای اخیر به علت نیاز کمتر این محصول به آب، تشدید پدیده خشکسالی و محدودیت منابع آبی در خراسان رضوی افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه از کل سطح زیر کشت پسته در این استان 41 هزار هکتار آن بارور و 26 هزار و 331 هکتار غیربارور است، گفت: متوسط عملکرد در واحد سطح باغهای بارور پسته این استان هزار و 400 کیلوگرم در هکتار است.

خراسان رضوی بعد از استانهای کرمان و یزد با دارا بودن حدود 10 درصد باغهای کشور رتبه سوم تولید و سطح زیر کشت پسته را در ایران به خود اختصاص داده است.

سطح زیرکشت باغهای پسته در ایران به 500 هزار هکتار و میزان تولید این محصول در کل کشور به 210 هزار تن در سال می رسد که سهم خراسان رضوی 50 تن است.

18 هزار خانوار با 70 هزار نفر جمعیت در خراسان رضوی در حرفه های مرتبط با تولید و کاشت محصول پسته اشتغال دارند.


انتهای پیام/ش/

برچسب ها: مشهد ، پسته ، باغ ، برداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.