سفیر و سرپرست نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک بر ایفای نقش موثر سازمان‌های مسئول بین‌المللی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر تأکید کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ حسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد امروز درباره موضوع قاچاق مواد مخدر و وقوع جرم و جنایات مرتبط با این پدیده در جهان در کمیته سوم مجمع عمومی این سازمان سخنرانی کرد.
 
وی در این ارتباط اظهار داشت: قاچاق مواد مخدر تقریبا گسترده‌ترین و سودآورترین نوع از جنایات سازمان یافته در جهان امروز به شمار می‌رود و در حال حاضر بزرگترین محل تولید تریاک در جهان در افغانستان و در طول مرزهای شرقی جمهوری اسلامی ایران قرار داشته و ایران تاکنون به عنوان بزرگترین مانع بر سر راه قاچاق مواد مخدر به غرب نقش موثری ایفا کرده است.
 
سفیر کشورمان ضمن برشمردن آمار شهدا و مجروحینی که نیروی انتظامی طی سال‌های گذشته در مبارزه با این پدیده شوم تقدیم کرده، افزود: جمهوری اسلامی ایران هر سال میلیون‌ها دلار جهت کنترل مرزهای خود هزینه می‌کند و از جمله اینکه در مرزهای خود با افغانستان و پاکستان موانع مرزی پرهزینه‌ای ایجاد کرده است.
 
وی گفت: در سال‌های گذشته ما شاهد یکی دیگر از چالش‌های فزآینده استفاده غیر قانونی از مسیرهای دریایی برای قاچاق مواد مخدر به منطقه خود و بالعکس بوده‌ایم و به یک معنا، معضل قاچاق مواد مخدر تغییر چهره داده است و مبارزه با قاچاق مواد مخدر که از طریق مسیرهای دریایی صورت می‌گیرد نیازمند تجهیزات پیشرفته‌تر و همچنین سرمایه گذاری بیشتر است تا بتوان با باندهای کاملا سازمان یافته قاچاقچیان مقابله کرد.
 
دهقانی در ادامه افزود: علیرغم تمامی موانع موجود از جمله وجود تحریم‌های غیر قانونی تحمیل شده علیه ایران، جمهوری اسلامی همچنان به «اعلامیه سیاسی در مورد کنترل مواد مخدر در سطح جهان» پایبند می‌باشد و جمهوری اسلامی ایران علاوه بر همکاری‌های انجام شده با کشورهای همسایه علی الخصوص در راستای ابتکار سه جانبه با افغانستان و پاکستان برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر از طریق مسیرهای دریایی، توانسته است تا از طریق مبادله اطلاعاتی با همسایگان هفت و نیم تن از انواع مواد مخدر را کشف و ضبط کند.
 
نماینده کشورمان ضمن تشریح اقدامات دولت در زمینه تلاش برای محدود سازی دسترسی به مواد مخدر و همچنین گسترده‌تر کردن فعالیت‌ها در رابطه با کاهش میزان اعتیاد و پوشش بیمه‌های درمانی معتادان و همچنین ارائه خدمات در مراکز درمانی و ترک اعتیاد،تاکید کرد: سازمان‌های غیر دولتی  و مردمی در ایران در این حوزه‌ها فعالیت شایانی داشته‌اند، به طوری که هشتاد درصد از این عملکردها توسط این مراکز انجام گرفته است. دهقانی همچنین گفت: اتخاذ رویه‌هایی الهام گرفته از سیاست‌های ابلاغی سلامت و بهداشت در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی و چنین رویکردهایی باعث تقویت هر چه بیشتر تلاش‌ها برای کنترل و مبارزه با مواد مخدر ظرف چند سال آینده خواهد شد.
 
سفیر کشورمان در پایان خاطرنشان کرد که اگرچه بحث ارتباطات و فن آوری اطلاعات به طور روزانه در حال پیشرفت می‌باشد، اما بحث اطلاع رسانی و مبادله اطلاعات بین ستادهای مبارزه با مواد مخدر و منابع بین‌المللی ذیربط و همچنین امکانات و وسایل مورد نیاز مربوطه، هنوز در سطح کافی و رضایت بخش گسترش نیافته است، لذا ضروری است سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی در مورد ایجاد مکانیسم گسترش تماس‌ها و تبادل اطلاعات به میزان کافی و به هنگام از هر مساعدتی دریغ نورزند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار