شهر تاریخی و زیرزمینی نوش‌آباد در مجاورت شهر کاشان طی چهار مرحله کاوش باستان‌شناسی اکنون به جهانی شدن آن طی کاوش‌های بدست آمده در سال جاری کمک خواهد کرد.

زهرا ساروخانی مدیر پایگاه شهر تاریخی نوش آباد در خصوص عملیات کاوش و اکتشافات اخیر در شهر تاریخی نوش آباد در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: شهر نوش آباد شهری تاریخی و کهن بود که به طور کامل در زیر زمین قرار گرفته است و عملیات کاوش و بررسی‌های باستان‌شناسی بر روی آن طی چهار مرحله صورت گرفته است.

ساروخانی ادامه داد: کاوش فعلی، کاوش چهارم به حساب می‌آید و هدف از این کاوش تلاش برای به ثبت جهانی رساندن شهر تاریخی نوش آباد بود.

وی افزود: امسال کارگاه‌های کاوشی این شهر تاریخی، سیستم آبرسانی در مرکز بافت این شهر زیرزمینی را پیدا کرده که به قبل از صفویه تخمین زده شده است.

ساروخانی تصریح کرد: اکتشاف سیستم آبرسانی منحصر به فرد در آن زمان به ثبت جهانی این شهر تاریخی کمک شایان خواهد کرد.

مدیر پایگاه شهر تاریخی نوش آباد عنوان کرد: دلیل اصلی در خصوص قرارگیری این شهر در آن زمان از تاریخ، در زیر زمین به بحث امنیت و در امان بودن اهالی شهر از لشگریان،‌راهزنان و گزنه‌های خشونت‌بار تاریخ عصر خود است.

وی بیان کرد: مجاور بود این شهر تاریخی در کنار شهر تاریخی کاشان و نزدیکی آن با جاده ابریشم و تردد بازرگانان، مسافران و رونق داشتن این نواحی از کشور را تأیید می‌کند.

مدیر پایگاه شهر زیرزمینی نوش آباد اظهار داشت: در ساختن این شهر در زیر زمین از هیچ مصالحی استفاده نشده است و فقط برخی از فضاها که در دوره‌های بعد ساخته شد کف سازی آن را با کف سازی خطایی کامل کرده‌اند.

وی افزود: ایجاد فضا و ساختن فضاها در بافت این شهر که با کنده‌کاری به وجود آمده از این حیث شباهت قابل توجهی با معماری روستای زیرزمینی میمند کرمان دارد.

ساروخانی مدیر پایگاه شهر تاریخی نوش آباد بیان کرد: قرارگیری این شهر تاریخی در منطقه گرم و خشک کشور با این شیوه علاوه بر رعایت نمودن اصول امنیت به اقلیم این ناحیه نیز توجه داشته‌اند.



انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار