چه کسانی باید از اردوغان عذر خواهی کنند؟ معاون رئیس جمهور آمریکا، روزنامه های غربی و یا تروریست‌ها که اظهاراتشان در گزارشات و تحقیقات انجام شده منتشر می شود و میلیون ها نفر آن را خوانده اند؟

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه "السفیر"؛ ابو یوسف، فرمانده امنیتی "داعش"، که 27 سال سن دارد، در مصاحبه ای که در داخل اتومبیلی در شهر ریحانلی ترکیه انجام داده، گفت: من برای ورود به اینجا، مجبور به دو عملیات قاچاق شدم، ولی همانطور که مشاهده می شود، همچنان راه‌های مختلفی برای اقدام به این کار وجود دارد؛ بیشتر جنگجویانی که در آغاز جنگ به ما پیوستند و همچنین، تجهیزات جنگی و کمک‌های ارسالی از کشورهای دیگر، از طریق ترکیه آمده اند.

طی سه ماه گذشته، و مشخصا، پس از گسترش دامنه اقدامات داعش و نقض خطوط قرمز به زعم برخی ها در اقلیم کردستان، مقالات و تحقیقات میدانی بسیاری در روزنامه‌های بزرگ غربی، با اهداف منفعت طلبانه، منتشر شد.

تحقیق مذکور در ریحانلی، واقع در جنوب ترکیه انجام گرفته است؛ جایی که دو انفجار مهیب، منجر به کشته شدن 52نفر در سال گذشته شد؛ در این تحقیق، نویسندگان آن، انطونی فایولا و سعود میخینیت، به هنگام گردش در بازارهای مردمی این شهر، سخنان برخی از ساکنانی از تبدیل شهرشان به گذرگاهی برای عبور تروریست ها، ابراز تنفر می کنند، نقل کرده اند.

این دو نویسنده وجود مجروحان داعشی و النصره را در بیمارستان‌های ریحانلی را تائید می‌کنند و به نقل از یک سیاستمدار ترک، می‌نویسند: ترکیه از تمام کسانی که قصد مقابله با بشار اسد را دارد استقبال کرده است؛ این در حالی است که اکنون برخی از این افراد، می جنگند و بهای آن را ما می پردازیم.

جو بایدن در خلال سخنان اخیر خود در میان دانشگاهیان دانشگاه هاروارد، اشاره کرده است که" دغدغه ی اصلی همپیمانان آمریکا، براندازی رئیس جمهور سوریه بوده است که این امر، آناه را به اعطای صدها ملیون دلار و دهها هزار تن سلاح به تروریست ها وا داشته است" و نتیجه این اقدام، این بوده که نیروهای "النصره" و القاعده، به مساعدت های مالی و نظامی فراوانی دست یافته است.

البته جو بایدن در تماس تلفنی با رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، از او عذرخواهی کرده و تاکید نموده که هیچگاه تروریست ها از از مرز ترکیه برای ورود به سوریه عبور نکرده اند.

شاید بایدن در اثنای عذرخواهی خود، مقاله هیئت تحریریه روزنامه "نیویورک تایمز" با عنوان "ضرورت پاسخ به داعش" که به نامه ای سرگشاده به دولت آمریکا شباهت دارد و در آن تاکید کرده که مبارزه با داعش، نیازمند هماهنگی با دولت های منطقه، ترکیه و بویژه دولت های عربی حاشیه خلیج فارس است و باید بر کمک های مالی واصله از قطر و کویت و نیز، سلاحهای وارداتی از عربستان و عبور ترریست ها از خاک ترکیه نظارت شود را به یاد آورده است.

بایدن، عذرخواهی کرد و شاید در ذهن خود گفته باشد، آنچه گفته جدید نیست و بلکه در بسیاری از روزنامه های جهان، عملا گفته شده است؛ به عنوان مثال، روزنامه گاردین انگلیس، چند هفته پیش در مقاله ای بر خشم مسئولان امنیتی اروپا از عدم برخورد جدی ترکیه با مسئله نفوذ "تروریست‌ها" از مرزهای خود و از فقدان اراده ی واقعی برای آن، تاکید کرده بود.

هفته گذشته، میشال کوبلوف در روزنامه "فارن افرز" اطلاعاتی را در خصوص نقش دستگاه اطلاعاتی ترکیه،(miT) در تسهیل اقدامات گروه های تروریستی و چشم پوشی از آن، شرح داد. نویسنده توانمند انگلیسی و کارشناس مسائل خاورمیانه، پاتریک کاکبرن، علی رغم اشاره به اینکه ترکیه اخیرا بر عبور تروریست ها از مرزهای خود به سوریه سخت گرفته، بر چنین موضوعی تاکید کرده است.

چه کسان دیگری باید از اردوغان عذرخواهی کنند؟ معاون رئیس جمهور آمریکا، روزنامه‌های غربی و یا شخصیت های جهادی که اظهاراتشان در گزارشات و تحقیقات انجام شده منتشر می شود و ملیون ها نفر آن را خوانده‌اند؟

کوبانی که ساکنان آن مجبور به مهاجرت شده‌اند را دریابید؛ از زنان مبارز آن که با صد مرد برابری می کنند، سوا کنید و بخواهید تا شما را به عنوان آن رهنمون شود.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار