نمایش «هذیان دو نفره»به کارگردانی روح‌الله ایرجی از چهارم مهر تا دوم آبان ماه ساعت 18:15 در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرا می‌شود.

به گزارش حوزه  تئاتر باشگاه خبرنگاران؛روح الله ایرجی کارگردان نمایش «هذیان دونفره» گفت: حضور سمبولیک و نمونه وار انسان بر هستی، مواجه با آن و تلاش برای شناخت و معرفت، با شیوه اجرایی نقاشی تئاتر در هذیان دونفره به تصویر کشیده شده است.

وی "تیز و تُردَک"درباره نوع قرارداد مالی نمایش "هذیان دو نفره" گفت: این نمایش با قرارداد گیشه به روی صحنه رفته است و بابت هزینه های آن غیر از دستمزد گروه حدود هشت میلیون هزینه و تعهد مالی دارم که بخشی از این مبلغ قرضی است و  باید به زودی آن را بپردازم.

ایرجی در پاسخ به این سوال که چرا برای حل معضل مالی نمایشش از بازیگران چهره استفاده نکرده است، گفت: از آنجایی‌که خودم دانش آموخته تئاتر هستم ترجیح می دهم با بازیگرانی کار کنم که از سواد آکادمیک برخوردارند و بازیگری به معنای واقعی آن را در فضای تئاتر تجربه کرده اند.

ایرجی ادامه داد: با حضور بازیگران سینما و تلویزیون در تئاتر مخالفتی ندارم به این دلیل که رابطه این دو عرصه رابطه مادر فرزندی است و خیلی از بزرگان سینما در تئاتر به پختگی لازم رسیده اند. به شرط آنکه حضور این چهره ها با دغدغه ی ارتقای کیفی اثر هنری باشد وگرنه تنها با قصد ارتقای کمی گیشه پسندیده و در شان هنر و هنرمند نیست .

روح الله ایرجی که این روزها نمایش «هذیان دونفره» را بر اساس یکی از متون جامانده اوژن یونسکو در ایران نوشته سال1962 در تالار انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه دارد؛  در مورد ترجمه و پرداخت به این اثر اظهار کرد: «این نمایشنامه توسط فرشته شیرآقایی در سفر ایشان به جشنواره‌ای تخصصی در شهر سینایا کشور رومانی که به صورت تخصصی به بررسی و اجرای آثار اوژن یونسکو اختصاص دارد معرفی شد و ایشان همراه خودشان به ایران آوردند. البته این متن به زبان انگلیسی بود و به دلیل اینکه ایشان تحصیلات ادبیات فرانسه داشتند متن اصلی نمایشنامه با کمک دکتر محمدرضا خاکی در اختیار ایشان برای ترجمه قرار گرفت.

وی ادامه داد: «با توجه به شناختی که از یونسکو و آثارش داشتم، می‌ دانستم این کتاب از آثار جامانده این نویسنده است که در ایران ترجمه نشده و جز شاهکارهای اوست. این نمایشنامه پس از ترجمه نیز به نشر نیلا سپرده شد و امیدوارم به زودی منتشر شود.

وی توضیح داد: یونسکو نویسنده‌ای بسیار انتزاعی‌نویس و جهانشمول است و حضور نمونه‌وار انسان را مطرح می‌کند. حتی گاهی جنسیت نیز براش مهم نیست. آنچه اهمیت دارد، درد و رنج بشریت، پرسش‌های بنیادی در زندگی بشری است که مطرح می‌‌شود. این مسائل و انتزاعی بودن آن با زیبایی شناسی و شیوه اجرایی من هم راستا بود.
 
این کارگردان تئاتر در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: «نقاشی- تئاتر اسم گروه نمایش است اما ما نمی‌خواهیم تنها به یک اسم محدود شویم. نقاشی- تئاتر شیوه اجرایی گروه با رویکردی پژوهش‌گرایانه است که با آزمون پیش می‌رود. آموخته‌های تئوری‌مان را در صحنه نیز می‌آزمائیم. بنابراین می‌توان گفت؛ اسم، روش و زیبایی شناسی خاص ماست.

نمایش «هذیان دو نفره»نوشته اوژن یونسکو، با ترجمه فرشته شیرآقایی و طراحی و کارگردانی روح‌الله ایرجی از چهارم مهر تا دوم آبان ماه ساعت 18:15 در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرا می‌شود. 

انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر ، نویسنده ، کارگردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار