عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: سرانۀ مرسولات جهانی پست ایران حدود 8 و از میانگین جهانی 42.5 پایینتر است.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سبحانی‌فرد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از پنج سرویس جدید و 100 خدمت پستی که به مناسبت روز جهانی پست برگزار شد، با اشاره به اینکه ابداع پست به ایرانیان نسبت داده می‌شود و قدیمی‌ترین پست جهانی توسط کوروش کبیر تدوین شد و به نام چاپارخانه درآمد گفت: در سال 1297 از شش وزارتخانه در ایران یکی به نام وزارت پست بود و بعد با ورود تلگراف تغییر نام و به وزارت پست و تلگراف و سپس با ورود تلفن تبدیل به پست، تلگراف و تلفن شد و در سال 1382 با ورود فناوری‌های جدید توسط مجلس شورای اسلامی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تغییر نام یافت.

وی با اشاره به اینکه ورود ارتباطات نوین مانعی برای کمرنگ شدن خدمات پستی ایجاد نمی‌کند، افزود: علی رغم تصور برخی‌ها مبنی بر اینکه با ورود ارتباطات جدید خدمات پست کمرنگ می‌شود اینگونه نبوده و خدمت‌رسانی پست با ورود این گونه ارتباطات افزایش می‌یابد.

سبحانی فرد در ادامه با اشاره به اینکه در کشور‌های توسعه‌یافته مانند آمریکا و اروپا استفاده از اینگونه وسیله ارتباطی زیاد است، اظهار کرد: امروز سرانۀ مرسولات پستی در آمریکا هشتصد و در اروپا چهارصد است و در ایران حدود هشت است که از میانگین مرسوله جهانی 42.5 درصد پایینتر است لذا در پست به جای پیشرفت عقبگرد داشته‌ایم.

وی در ادامه توسعۀ این صنعت در اشتغالزایی و اثرگذاری در رشد اقتصادی را ضروری دانست و گفت: در مجلس شورای اسلامی با توجه به سیاست اصل 44 و برنامه پنجم باید نگاهی دیگر به پست داشته باشیم که به همین منظور اساسنامه پست در دستور کار مجلس و کمیسیون قرار دارد و با توجه به بررسی‌ها برخی از کشورها کاملاً دولتی عمل می کنند و در برخی کاملاً خصوصی اما در حدود 73 درصد کشور‌ها هم دولتی و هم خصوصی عمل می‌شود.

سبحانی فرد افزود: در اساسنامه پست باید به گونه‌ای انجام شود که هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی وارد شود چرا که اگر بخشی از فعالیت به بخش خصوصی واگذار شود پست موفق نمی‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه در کمیسیون صنایع چهار مرحله قبول، تجزیه، مبادله و توزیع باید برای هر اپراتور در نظر گرفته شود، خاطر نشان کرد: خدمات پایه پستی و خدماتی که بخش خصوصی نمی‌تواند پوشش دهد آن بخش را به اپراتور دولتی و قسمتی هم به بخش خصوصی واگذار شود و در پایان پست با رقابتی شدن و کم کردن هزینه توسعه یافته و سرانۀ محصولات ما به هشتصد برسد.

انتهای پیام/
برچسب ها: توسط ، مجلس ، سرانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار