روزشمار قیام عاشورا؛

14 ذی الحجه: ذات العرق، منزلگاه ششم کاروان کربلا

کاروان امام حسین علیه السلام در 14 ذی الحجه سال هجری قمری به ذات العرق رسید و در این دشت مردی از قبیله بنی اسد به نام بشر بن غالب را ملاقات کرد.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران، ذات العرق نام دشتی در حد فاصل مکه تا عراق است که در کنار آن کوهی به نام عرق قرار دارد. ذات العرق میقاتگاه حاجیانی است که از شرق مکه آمده اند و از آنجا برای مکه احرام می بندند. این مکان در گذشته محل توقف اهالی فارس و خراسان قبل از رسیدن به مکه بوده است.

کاروان امام حسین (ع) در روز پنج شنبه مورخ 14 ذی الحجه سال 60 هجری قمری وارد ذات عرق شد و در این منزل رحل اقامت افکند. امام حسین علیه السلام در این مکان با مردی از قبیله بنی اسد به نام بشر بن غالب ملاقات فرمود. حضرت (ع) از بشر در مورد اوضاع و احوال کوفه پرسید و او پاسخ داد: «دلها با شما و شمشیرها با بنی امیّه است!» امام فرمود: «راست گفتی ای برادر اسدی.»

سپس بشر بن غالب از امام حسین (ع) درباره این آیه "یَومَ نَدعُوا کُلَّ اُناسٍ بِاِمامِهِم" سؤال نمود، ایشان فرمودند: «یعنی پیشوا و امامی که مردم را به راه راست هدایت کند و مردم هم او را اجابت کنند، و امامی که مردم را به گمراهی و ضلالت دعوت کند و مردم نیز به دعوت او پاسخ مثبت دهند؛ گروه اول در بهشت و گروه دوم در آتش خواهند بود. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار