هنرمندان گروه تئا‌تر اسپانیا با زرافه‌های بزرگ نمایشی خود به همدان آمده‌اند، جشنواره تئا‌تر کودک و نوجوان را شاد و پرشور توصیف کردند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛  این هنرمندان که زرافه هی بزرگ نمایشی آنان به مراسم افتتاحیه جشنواره تئا‌تر کودک و نوجوان همدان، حال و هوای متفاوتی داده بود، از حضور در ایران ابراز خوشحالی کردند.

بازیگران گروه نمایش «زرافه» اسپانیا می‌گویند: «تبادل اطلاعات و شیوه‌های اجرایی، مهم‌ترین اتفاقی است که می‌تواند در ایجاد شناخت و آگاهی موثر باشد.»
مارک گوستا و کامیل ورنازا بازیگران گروه نمایش «زرافه» به کارگردانی آلیسیاموراوسکا از کشور اسپانیا هستند، که در بخش بین الملل بیست و یکمین جشنواره تئا‌تر کودک و نوجوان همدان حضور دارند.

مارک گوستا در رابطه با شیوه اجرایی و ساخت این نمایش اظهار کرد: «این کار، نمایشی خیابانی است، که با حضور سه عروسک بزرگ زرافه اجرا می‌شود و گروه سنی خاصی را در بر نمی‌گیرد. می‌توان گفت مخاطبان صفر تا صد را در برمی گیرد.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «اندازه این عروسک‌ها برای کودکان بسیار جذاب است و معمولا کودکان حیواناتی را که وحشی نیستند را دوست دارند. از سوی دیگر آن‌ها قادرند از نزدیک این عروسک‌ها را لمس کنند و نسبت به آن‌ها واکنش داشته باشند. به این دلیل، این نمایش و عروسک‌های آن قادر به برقراری ارتباط با تمام مخاطبان سنی به خصوص کودکان بسیار کم سن و سال است.»

گوستا با اشاره به مراحل ساخت این عروسک‌ها توضیح داد: «ابتدا سر‌ها و سپس بدنه عروسک‌ها ساخته شد. بعد از آن تلاش کردیم تا مانند یک زرافه واقعی عمل کنیم. از نزدیک رفتار آنان را دیدیم و یا در فیلم‌های مستند واکنش‌های آنان را مورد بررسی قرار دادیم. بعد از آن تلاش کردیم تا با چوب‌هایی که در عروسک‌ها تعبیه شده است راه یرویم. این نمایش سه زرافه وجود دارد. دو زرافه بزرگ و یک زرافه کوچک که بعدا به کار اضافه شده و در واقع فرزند این هاست.»

همچنین کامیل ورنازا یکی دیگر از عوامل اجرایی این نمایش با بیان تاریخچه‌ای از این اثر تشریح کرد: «سه سال پیش تصمیم به اجرای این نمایش بر اساس یک جشن که برای مسیحیان است گرفتیم. در این جشن و در آن سه حیوان مانند پادشاه در شهر شروع به راه رفتن می‌کنند. این نمایش یک نمایش سنتی و قدیمی است. کمپانی که ما با آن کار می‌کنیم، تصمیم گرفت حیوانی را بسازیم که قدی بلند داشته باشد و ما نمی‌توانستیم حیوانی مانند خرس با پاهای بلند بسازیم، بنابراین به فکر ساخت زرافه افتادیم. موزیک این نمایش را گروه قبلی که این کارو انجام داده‌اند ساخته، که آن را ادامه می‌دهیم. این موسیقی سنتی نیست. در فستیوال‌های دیگری هم که شرکت کرده بودیم این سئوال برای بسیاری از افراد پیش می‌آمد. این موسیقی خاص است، که با استفاده از ابزار موسیقی ایسلند نواخته می‌شود.»
وی در مورد آشنایی با ایران و هنر نمایش در این کشور اذعان کرد: «راجع به ایران نشنیده بودیم و نحوه آشناییمان و شرکت در جشنواره ایران از طریق کمپانی اسپانیایی بود، که سال گذشته در ایران و جشنواره حضور داشتند. ما نمی‌دانستیم چنین جشنواره‌ای در ایران وجود دارد، اما اکنون که گروه‌های ایرانی و خارجی و نوع کار‌هایشان را در این جشنواره می‌بینیم، از حضور و شرکت در این جشنواره بسیار خوشحال هستیم.»

در پایان این بازیگران در پاسخ به اینکه با اجرای این نمایش می‌توانند چه نکته جدیدی را از نمایش‌های کودکان و نوجوانان در ایران ارائه دهند، یادآور شدند: «نمایش خیابانی در اسپانیا بسیار قدیمی است و به مردم تعلق دارد. طبیعتا در ایران هم اینگونه خواهد بود. بدون شک تبادل اطلاعات و ارائه شیوه‌های اجرایی یکی از مهم‌ترین اتفاقات خواهد بود. شاید چیزهای زیادی وجود داشته باشد که ما باید آن‌ها را یاد بگیریم و بالعکس.»

بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئا‌تر کودک و نوجوان همدان از ۱۵ تا ۲۲ مهر برگزار می‌شود.

انتهاي پيام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.