رییس سازمان آب و برق خوزستان گفت: به دلیل برداشت‌های مکرر از سرشاخه‌های آبی استان ظرف 5 سال‌گذشته، آورد آب سد کرخه که 5.4 میلیارد مترمکعب بود، اکنون به 2.9 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران،  محمدرضا شمسایی در کارگروه طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری که عصر روزگذشته (15 مهرماه) در محل استانداری برگزار شد، عنوان کرد: طی چند سال‌گذشته بیش از 8 هزار میلیارد تومان اعتبار در کرخه سرمایه‌گذاری شده است. اگر قرار باشد سالانه حجم زیاد آب از سرشاخه‌های این رودخانه برداشت شود، این سرمایه‌ها به هدر می‌رود.
 
وی افزود: وزارت نیرو باید در زمینه سهمیه‌بندی بین استان‌ها پاسخگو باشد و تکلیف میزان برداشت آب و حریم رودخانه‌ها را روشن کند.
 
رییس سازمان‌ آب و برق خوزستان تصریح‌کرد: طرح جمع‌آوری زه‌آب طرح 550 هکتاری به طور کلی آماده شده است اما به دلیل حجم زیاد، باید فکری برای آن شود. حجم زه‌آب این طرح 91 مترمکعب در ثانیه پیش‌بینی شده که این میزان در مقایسه با متوسط آورد آب زاینده‌رود که 30 مترمکعب در ثانیه است، حجم 3 برابری را نشان می‌دهد.
 
‌ شمسایی اظهارکرد: با توجه به بالا بودن حجم زه‌آب طرح 550 هزار هکتاری، باید از روش‌های نوین آبیاری، یعنی آبیاری تحت فشار در مزارع استفاده شود تا میزان تولید زه‌آب کاهش یابد. تغییر الگوی کشت نیز روش دیگری است که می‌توان با استفاده از آن حجم تولید زه‌آب را کاهش داد. محصولی که آب زیاد مصرف می‌کند قطعا زه‌آب زیادی را هم تولید خواهد کرد.
 
وی بیان‌کرد: ‌مدیریت کیفی رودخانه از مهمترین روش‌های کاهش تولید زه‌آب است. مشکل بزرگی که در برنامه‌ریزی آب وجود دارد توجه به کمیت آب و بی‌توجهی به کیفیت آن است. ما باید در برنامه‌ریزی‌های تامین آب طرح‌ها، کیفیت و کمیت را به‌طور هم‌زمان در نظر بگیریم؛ به طور مثال برای تامین آب پایین‌دست شهرهای آبادان و خرمشهر همیشه با مشکل کیفیت آب مواجه‌ایم.
 
شمسایی تصریح‌کرد: ‌برای جمع‌آوری زه‌آب طرح 550 هزار هکتاری و استفاده مجدد از آن از یک شرکت ایتالیایی دعوت کردیم تا برنامه‌های لازم را در این خصوص در اختیار ما قرار دهد.
 
وی با اشاره به مشکلات کنونی تامین اعتبار خاطرنشان‌کرد: باید تکلیف اعتباراتی که برای احداث شبکه اصلی و زهکش‌های سراسری اختصاص یافته، مشخص شود زیرا اعتبارات اختصاص یافته، ولی هنوز محل تامین آن اعلام نشده است.
 
رییس سازمان آب و برق خوزستان تصریح‌کرد: امسال برای تکمیل شبکه‌های اصلی و احداث شبکه‌های سراسری 880 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته اما منبع این اعتبارات هنوز مشخص نشده است.

انتهاي پيام/س

منبع: ايسنا
برچسب ها: آوردآب ، سد کرخه ، نصف ، اهواز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.