رضایی گفت: گیاهان دارویی دارای اولویت‌ مانند بهار نارنج، آویشن، گل سرخ و غیره که طرفداران بسیاری در سطح داخلی و خارجی دارند و با وسعت پوشش بالا در کشور کشت می‌شوند بایستی از لحاظ فرآوری و صادرات مورد توجه مسئولین و دست‌اندرکاران ذی‌ربط قرار گیرند.

محمدعلی رضایی رئیس انجمن گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: متاسفانه الگوی کشت، بسته بندی نامناسب، بودجه‌های کم و عدم استفاده از ادوات کشاورزی مناسب باعث شده تا این پوشش گیاهان همچنان به صورت سنتی کشت شود و ما نتوانیم بازارهای صادراتی خود را افزایش دهیم که این نیازمند عزم ملی تمام دستگاه‌های مربوطه برای کمک به تولیدکنندگان و صادرکنندگان این بخش است.
 
وی افزود: متاسفانه آیین نامه و دستورالعمل صادرات در این بخش نه تنها صادرکنندگان بلکه به تولیدکنندگان این بخش ضربه وارد کرده و ما نیازمند تدوین دستورالعمل برای ساماندهی این محصولات دارای ارزش افزوده در داخل هستیم.  
 
رضایی با اشاره به این که مناطق تحت رویش این گیاهان قابلیت کشت بالا در هر هکتار را ندارند تصریح کرد: عدم سرمایه‌گذاری و تولید گونه‌های مختلف گیاهان دارویی توسط کشاورزان خرده پا و نبود ساماندهی در این بخش، این محصولات را در حد مصرف مواد خام نگه داشته و باعث شده تا نتوانیم محصولات پرطرفدار خود را به بازارهای هدف عرضه کنیم.
 
رئیس انجمن گیاهان دارویی با انتقاد از نبود گسترش الگوی کشت ارگانیک در این بخش یادآور شد: استفاده از مواد شیمیایی و مضر متاسفانه یکی از بحث‌های جدی و مانع برای تولید گیاهان دارویی با کیفیت برای بازار داخلی و خارجی محسوب می‌شود که در این حوزه وزارت جهاد کشاورزی باید به تولیدکنندگان آموزش‌های مستمر دهد تا محصولات را در حد استاندارد بالا به بازار عرضه کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار