رییس مرکز منطقه‌ایی علوم فناوری isc گفت: براساس انتشار رتبه بندی جدید پایگاه تایمز دانشگاه صنعتی شريف و دانشگاه صنعتی اصفهان در بين 400 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند.

جعفر مهراد رییس مرکز منطقه ایی علوم و فناوری isc در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: فهرست ۴۰۰ دانشگاه‌ بر‌تر جهان توسط پایگاه رتبه‌بندی تایمز که یکی از معتبر‌ترین نظام‌های رتبه‌بندی‌در سطح جهان شناخته می‌شود، در سال۱۵/۲۰۱۴میلادی منتشر شد. 

وی افزود: حضور هر ساله دانشگاه صنعتی شریف در جمع ۴۰۰ دانشگاه بر‌تر جهان و همچنین اولین حضور دانشگاه صنعتی اصفهان در بین ۴۰۰ دانشگاه بر‌تر جهان حائز اهمیت و نشان‌دهنده رشد کمی و کیفی این دانشگاه در امر پژوهش، آموزش، جایگاه بین‌المللی و صنعتی می‌-باشد. دانشگاه شریف رتبه‌ای در بازه ۳۵۰-۳۰۱ و دانشگاه صنعتی اصفهان در بازه ۴۰۰-۳۵۱ قرار گرفته‌اند. 

مهراد به معیارهای رتبه بندی تایمز اشاره کرد واظهار داشت:: رتبه‌بندی تایمز از ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار کلی آموزش (با وزن ۳۰ درصد)، پژوهش (با وزن ۳۰ درصد)، استنادات (با وزن ۳۰ درصد)، وجهه بین‌المللی (با وزن ۷. ۵ درصد) و درآمد صنعتی (با وزن ۲. ۵ درصد) جهت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بهره می‌برد. 

وی تصریح کرد: موسسه فناوری کالیفرنیا همچون ۳ سال گذشته رتبه نخست را در این رتبه‌بندی کسب کرده است. دانشگاه هاروارد رتبه ۲ و دانشگاه آکسفورد رتبه ۳ جدول را به خود اختصاص داده‌ است. 

مهراد در ادامه به وضعیت رتبه بندی اروپا شاره کرد واظهار داشت: از قاره اروپا ۳۴ دانشگاه در جمع ۱۰۰ دانشگاه بر‌تر جهان حضور دارد که ۱۱ تای آن متعلق به انگلستان می‌باشد. بر‌ترین دانشگاه این کشور دانشگاه آکسفورد است که به عنوان بر‌ترین دانشگاه اروپا و رتبه ۳ جهان شناخته شد. همچنین از این کشور دانشگاه کمبریج رتبه ۵ و امپریال کالج آن رتبه ۹ جهان و همچنین رتبه ۲ و رتبه ۳ اروپا را کسب کرده‌اند. 

وی افزود: بر‌ترین دانشگاه اروپا خارج از خاک انگلستان انستیتو فناوری فدرال زوریخ کشور سوئیسمی‌باشد که رتبه ۴ اروپا و ۱۳ جهان را کسب کرده است. همچنین ازاین کشور مدرسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان نیز رتبه ۳۴ جهان را کسب کرده است. 

مهراد تصریح کرد: از کشور آلمان در مجموع ۶ دانشگاه در جمع ۱۰۰ دانشگاه بر‌تر جهان حضور دارند که بر‌ترین دانشگاه این کشور دانشگاه لودیک ماکسیمیلیان مونیخ شناخته شده است که رتبه ۲۹ جهانراکسب کرده است. 

وی به رتبه بندی سوئد وهلند اشاره کرد وگفت: از سوئد نیز موسسه کارولینسکارتبه ۴۴ جهان را به خود اختصاص داده است، همچنین هلند ۶ دانشگاه در این رتبه بندی در جمع ۱۰۰ دانشگاه مطرح جهان قرار گرفته‌اند که بر‌ترین آن‌ها دانشگاه لایدن است که رتبه ۶۴ جهان را به خود اختصاص داده است. 

مهراددر ادامه به وضعیت رتبه بندی قاره امریکای شمالی اشاره کرد واظهار داشت: دانشگاه‌های بر‌تر این قاره مربوط به ایالات متحده آمریکا و کاناداست. از این قاره به ترتیب ۷، ۱۶ و ۴۹ دانشگاه در جمع ۱۰، ۲۰ و ۱۰۰ دانشگاه بر‌تر جهان قرار دارند. 

وی افزود: کشور آمریکا همچنان بهترین دانشگاه‌ها را در خود جا داده است به نحوی که ۴۵ دانشگاه آن در جمع۱۰۰ دانشگاه بر‌تر جهان حضور دارند. بر‌ترین دانشگاه‌های آن موسسه فناوری کالیفرنیا، دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد، موسسه فناوری ماساچوست، دانشگاه پرینستون و دانشگاه ییل هستند که به ترتیب رتبه‌های ۱، ۲، ۴، ۶، ۷، ۸ و ۹ جهان را کسب کرده‌اند. 

مهراد اظهار داشت: از کشور کانادا ۴ دانشگاه در جمع ۱۰۰ دانشگاه بر‌تر جهان حضور دارد. بر‌ترین دانشگاه آن دانشگاه تورنتو است که مانند سال گذشته رتبه ۲۰ جهان را کسب کرده است. 

وی در ادامه به وضعیت رتبه بندی در آسیا اشاره کرد و اظهار داشت: قاره آسیا همچنان در حال رشد و بالندگی است به نحوی که از این قاره ۱۲ دانشگاه در جمع ۱۰۰ دانشگاه بر‌تر جهان حضور دارد که این تعداد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. 

مهراد گفت: بر‌ترین دانشگاه آسیا دانشگاه توکیو ژاپناست که با عملکرد مشابه سال گذشته رتبه ۲۳ جهانی را به خود اختصاص داده است. بعد از این دانشگاه، دانشگاه ملی سنگاپور قرار دارد که با رشد ۱ رتبه‌ای، حائز رتبه ۲ آسیا و ۲۵ جهان شده است. دانشگاه هنگ-کنگ نیز که با عملکرد مشابه سال گذشته رتبه ۴۳ جهانی و ۳ آسیایی را کسب کرده است. 

وی تصریح کرد: از چین دانشگاه پکن، از کره جنوبی دانشگاه ملی سئول به ترتیب رتبه‌های ۴۸ و ۵۰ را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین می‌توان در این بین، عملکرد قابل ملاحظه دانشگاه خاورمیانه در ترکیه را مشاهده کرد که با رشدی بسیار بالا، رتبه ۸۵ را به خود اختصاص دهد. 

مهراد در ادامه به وضعیت رتبه بندی قاره استرالیا اشاره کرد و اظهار داشت: از این قاره ۵ دانشگاه در جمع ۱۰۰ دانشگاه بر‌تر جهان حضور دارند که بر‌ترین آن دانشگاه ملبورن است که رتبه ۳۳ جهان را کسب کرده است. 

وی در خصوص رتبه بندی موضوعی تایمز افزود: پایگاه رتبه‌بندی تایمز همچنین فهرست ۱۰۰ دانشگاه بر‌تر در ۶ حوزه موضوعی بالینی، پیش بالینی و بهداشت؛ علوم زیستی؛ هنر و علوم انسانی؛ علوم فیزیکی؛ علوم اجتماعی و مهندسی و فناوری منتشر کرده است. 

مهراد افزود: کشور آمریکا در همه حوز‌ها به جز حوزه بالینی، پیش بالینی و بهداشت رتبه نخست جداول را به خود اختصاص داده‌اند. 

وی خاطرنشان کرد: بر‌ترین دانشگاه جهان در حوزه بالینی، پیش بالینی و بهداشت دانشگاه آکسفورد انگلستان؛ در حوزه علوم زیستی دانشگاه هاروارد؛ در حوزه هنر و علوم انسانی دانشگاه استنفورد؛ در حوزه علوم فیزیکی دانشگاه پرینستون؛ در حوزه علوم اجتماعی دانشگاه استنفورد و در حوزه مهندسی و فناوری موسسه فناوری ماساچوست رتبه نخست جدول‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.