نرم افزار ارزش گذاری فناوری‌ها و نوآوری‌ها که از سوی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تهیه شده در کارگاه آموزشی ارزشگذاری فناوری و نوآوری‌های حوزه گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی به کارآموزان معرفی شد.

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران؛ مهندس خبات قادری، کار‌شناس دفتر تجاری سازی و انتقال فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در کارگاه آموزشی ارزشگذاری فناوری و نوآوری که در دومین نمایشگاه ملی گیاهان دارویی برگزار شد اظهار کرد: نرم افزار ارزش گذاری فناوری‌ها، یک نرم افزار ساده‌ای است که توسط یک تیم در محیط اکسل طراحی شده است تا بر اساس پرسش‌های مختلف و تلفیق اطلاعات میزان ارزش تکنولوژی و فناوری ارائه شده را تعیین کند. 

وی در ادامه افزود: روش‌های مختلف ارزشگذاری تکنولوژی و فناوری‌ها از جمله این نرم افزار در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نهادینه شده است. 

وی با اشاره به این موضوع که مخاطبان اصلی این کارگاه‌های آموزشی، مخترعان و صاحبان ایده هستند گفت: با توجه به تجربه سال‌های گذشته، محققان، مخترعان و صاحبان ایده از برگزاری این کارگاه آموزشی استقبال می‌کنند. 

قادری درباره اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی خاطر نشان کرد: هدف اصلی از برگزاری کارگاه آموزشی ارزش گذاری فناوری‌ها و نوآوری‌های حوزه گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی، آشنایی کارآموزان با ادبیات موضوع ارزشگذاری تکنولوژی‌ها است ولی نکته حائز اهمیت این است که کلیات این موضوع را نمی‌توان در یک جلسه کوتاه توضیح داد و باید به صورت کلی روی این موضوع کار شود. 

وی ضمن تاکید بر اهمیت موضوع ارزش گذاری اظهار کرد: در بحث ارزشگذاری فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها به ارزش مادی و معنوی آن‌ها پرداخته می‌شود اما باید به این موضوع توجه داشت که ارزش مادی یک تکنولوژی، فناوری و یا ایده قابل قیاس با ارزش گذاری یک کالا نیست زیرا بحث مالکیت فکری مطرح است و قیمت گذاری فکر و ایده یک شخص خیلی متفاوت است. 

قادری به پروسه مطرح کردن ایده تا مرحله تجاری سازی اشاره کرد و گفت: قبل از رسیدن به مرحله تجاری سازی، طرح یا ایده باید ارزش گذاری شود که بتوان قیمت آن تکنولوژی و فناوری را تعیین کرد. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار